ELEONORA'S VALK!?!?!?!?!?

Gestart door Lasse de Vries, juli 23, 2008, 14:17:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Ted, het is prima als jij zo vogelt, maar het is wel waar dat je meer leert zónder camera. Ja, je mist meer definitieve determinaties zonder camera, dat is waar. Op korte termijn althans. Op lange termijn mis je minder, als je eerst je camera thuis hebt gelaten. Omdat je beter hebt leren kijken.

Beetje off topic gezien maar,

Interessant punt, en ik geloof dat je gelijk hebt: als je de eerste periode van je vogelbestaan zonder camera te gebruiken het veld in gaat, kom je waarschijnlijk op een hoger uiteindelijk niveau.

Anderzijds, voor mij geldt dat ik er misschien zonder camera (gewoon een compact met 10X zoom trouwens, niks bijzonders) eerder mee was gestopt omdat het me niet voldoende had geboeid. Ik ben daarom ook pas relatief laat begonnen (28 jaar) met vogels. Daarvoor waren er toch minder (betaalbare en gemakkelijke) mogelijkheden om je waarnemingen vast te leggen, en trok het me toen onvoldoende.
Vanaf het begin vond ik het terugkijken van mijn foto's een leuke bezigheid, deel van het totaalgebeuren qua hobby.

Maar nogmaals, bent het met je eens wat betreft je opinie over hoe je als waarnemer het verste kan komen.  ^_^

Groeten Sanne

Thijs Fijen

CiteerVolgens mij mogen we er wel rekening mee houden dat Lasse de respectabele leeftijd van 13 jaar heeft . . . Als we in gedachten even terug gaan naar toen we zelf zo oud waren herkennen we vast wel iets in hem !!!
Lasse, ga zo door, maar schrijf een zeldzame soort pas op als je 100% zeker weet dat het echt die soort is. Achteraf determineren kan simpelweg niet tenzij je een foto of geluidsopname hebt. Nog een tip: zoek iemand in de buurt die ervaren is en je de fijne kneepjes leert.

Groeten Michel
Je moest eens weten, toen ik 13 was heb ik (veel) dingen ingevoerd waar ik zelf zeker van was (toentertijd) heb ze ingevoerd en onlangs weer verwijderd. Ben tot het besef gekomen dat het niet kon zijn dat ik die vogel had gezien. (bijvoorbeeld een Fluiter midden in de wijk....) En al was het er een, tja jammer dan.

Ben het overigens wel eens dat (met name jonge) invoerders zich eerst moeten 'bewijzen' voordat een waarneming wordt geaccepteerd. Terecht/onterecht ga ik niet over oordelen, maar naar mijn idee gebeurt dit wel...
Thijs Fijen

BramtK

#62
Citeer
CiteerEn in de eerste plaats jezelf.

Bram
Je staat er versteld van hoeveel mensen in staat zijn zichzelf iets wijs te maken en al helemaal als het om vogels gaat......
Zie opmerking Thijs. Je moet jezelf overtuigen, het kan gebeuren dat je jezelf een keer voor de gek houdt, maar dat blijft je bij. Toen ik tien was dacht ik dat het bos vol zat met Noordse boszangers, gelukkig was er toen nog geen internet. :duim:

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Justin Jansen

Citeer
Citeer
CiteerEn in de eerste plaats jezelf.

Bram
Je staat er versteld van hoeveel mensen in staat zijn zichzelf iets wijs te maken en al helemaal als het om vogels gaat......
Zie opmerking Thijs. Je moet jezelf overtuigen, het kan gebeuren dat je jezelf een keer voor de gek houdt, maar dat blijft je bij. Toen ik tien was dacht ik dat het bos vol zat met Noordse boszangers, gelukkig was er toen nog geen internet. :duim:

Bram
Ohhh jij was dat :-)....
M.v.g., Justin Jansen


BramtK

#64
Hahaha! :duim:

Maar toen ik een keer een Zwartkopmeeuw in winterkleed aanwees (toen nog wel iets bijzonderder dan nu), was dat volgens de meer ervaren vogelaar een Kokmeeuw die in slagpenrui was. Totdat de vogel opvloog natuurlijk. Dus gewoon stug volhouden.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

CiteerDus gewoon stug volhouden.
15 oktober 2006, Zwartkopgors Brouwersdam... jammer dat niemand het toen geloofde (de 16e gelukkig wel, en toen hebben er veel van mogen genieten!)

Maar we gaan off topic...
Thijs Fijen

BramtK

Dat deden we al een tijdje. :duim:

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Papavertje

#67
Beste mensen!

Wat ik hierover denk, is dat we gewoon heel blij moeten zijn dat er nog zulke jonge mensen zijn die zich nog interesseren voor de natuur!

Toen ik ongeveer 14 jaar was (ben nu 22), en aan mijn biologieleraar vroeg of het wel kon dat ik een ijsvogel had gezien aan de rand van een wijk, werd ik vierkant uitgelachen door de rest van de klas..
En als ik nu in een natuurgebied loop, zie ik ook zo goed als allemaal oudere mensen dan mij...

Dus Lasse, hoe jij ook waarneemt, je bent aanwinst voor de toekomst!! :duim:

Nan
Groetjes,

Nan

BramtK

Ik denk dat iedereen dat met je eens is.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs