Chrysotoxum

Gestart door corzonneveld, juli 21, 2008, 19:43:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

en deze dan? Niet in Stubbs & Falk... (logisch voor een vlieg uit Turkije  :P )
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en vermoedelijk dezelfde soort, ander tijdstip, zelfde gebied (Aladag gebergte, Emli vallei; ca 1600 m hoogte. 31 mei)
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gerardpennards

Hoi Cor,
je eerste beestje ziet eruit als een Chrysotoxum intermedium, en je tweede.... pfffff, dat is wat lastiger.
Ik zou voor nu zeggen een Chrysotoxum sp., maar hij lijkt erg veel op Chrysotoxum japonicum, die verder richting Azie voorkomt. Ik weet niet of hij westelijk tot Turkije reikt.
Even een opmerking over Chrysotoxum: ondanks dat het opvallende beesten zijn is het richting zuiden en zuid-oosten steeds moeilijker om bij bepalde beesten tot een soort te komen, zelfs met een beest in de hand. Het genus Chrysotoxum moet nodig bewerkt worden, want onder namen als Chrysotoxum intermedium en Chrysotoxum elegans gaan waarschijnlijk meerdere soorten schuil die nog niet goed onderzocht zijn.
Als je dan ook nog eens richting Turkije gaat worden dit soort beesten vrijwel ondoenlijk, waarschijnlijk zou je er niet eens uitkomen als je het beest bij de hand zou hebben!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

corzonneveld

#3
Bedankt Gerard, het is al meer dan ik had durven hopen!

Zou het zinvol zijn de tweede op diptera.info te zetten?

CiteerAls je dan ook nog eens richting Turkije gaat worden dit soort beesten vrijwel ondoenlijk

Maar ze zijn er niet minder mooi om!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl