Hoofdmenu

Grote witte vogel

Gestart door Planetscape, maart 26, 2006, 17:24:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Planetscape

Gisteren liep ik in de Dullaard (gebied met veel zoet water) toen ik achter me ineens een luid geklap hoorde. Het leek wel of iemand een mat tegen een muur aan het uitkloppen was. Tot mijn verbazing zach ik een gigantische witte vogel met grote spanwijdte (geen idee hoe groot). Het klappen van de vleugels was zeer duidelijk te horen. Voor de rest maakte hij geen geluid en vloog zeer snel. Weet iemand wat dit had kunnen zijn?

thijs

Grote Zilverreiger?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Antonie Blom

Lijkt mij inderdaad ook het meeste te kloppen bij de beschrijving.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

huysse


Planetscape

#4
Zelf dacht ik ook aan de zilverreiger. Een zwaan was het zeker niet omdat die zo'n fluitend geluid maken bij het vliegen.


tekenaar

Alleen knobbelzwanen maken dat geluid tijdens het vliegen Kleine en wilde zwaan doen dat niet. Groot en wit kan ook nog een parkgans of eenmuskuseend of een ontsnapte sneeuwgans zijn...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Bram Rijksen

en zwanen maken tijdens het opstijgen een hels kabaal met de vleugels; zilverreiger absoluut niet. Die 'verheffen zich van de aarde', geluidloos...  

Jan Harteman

Als de vlucht heel snel was, moet een zwaan misschien ook uitgesloten worden.
Muskuseenden zijn van oorsprong eenden die o.a. in tropische regenwouden leven. Ze hebben een redelijk snelle vleugelslag en kunnen vrij goed snelle manouvres maken. Daarbij maken ze best wat geluid. En de gedomesticeerde vorm is ook in geheel witte uitvoering bekend. Een mogelijkheid dus?
(wat voor de een groot is, is voor de ander niet groot... dus over de grootte valt moeilijk te twisten).

Cees Veenema

Elke Grote Zilverreiger die ik tot nu toe gezien heb kon ik niet dichter benaderen dan ca. 100 meter. Misschien dat ze elders tammer zijn maar op basis van deze ervaring acht ik Gr. Zilverreiger uitgesloten.
Groet,

Cees

Corryabbink

Ik hou het ook op Knobbelzwaan gezien het geluid en klappen van de vleugels ze hebben me vaak de stuipen op het lijf gejaagd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Antonie Blom

CiteerElke Grote Zilverreiger die ik tot nu toe gezien heb kon ik niet dichter benaderen dan ca. 100 meter.

Toch heb ik ze regelmatig veel dichter kunnen benaderen, meestal als ze mij niet zagen; maar ook gewoon als ze me wel zagen.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Cees Veenema

Citeer
CiteerElke Grote Zilverreiger die ik tot nu toe gezien heb kon ik niet dichter benaderen dan ca. 100 meter.

Toch heb ik ze regelmatig veel dichter kunnen benaderen, meestal als ze mij niet zagen; maar ook gewoon als ze me wel zagen.
Misschien dat ze elders tammer zijn maar op basis van deze ervaring acht ik Gr. Zilverreiger uitgesloten.

Groet,

Cees

RWester

Citeer
Citeer
CiteerElke Grote Zilverreiger die ik tot nu toe gezien heb kon ik niet dichter benaderen dan ca. 100 meter.

Toch heb ik ze regelmatig veel dichter kunnen benaderen, meestal als ze mij niet zagen; maar ook gewoon als ze me wel zagen.
Misschien dat ze elders tammer zijn maar op basis van deze ervaring acht ik Gr. Zilverreiger uitgesloten.
Gedrag zegt niet altijd wat, Grote zilverreiger heb ik ook van véél dichterbij gezien (Nijmegen e.o.) van metertje of 30, dus...

Citeeren zwanen maken tijdens het opstijgen een hels kabaal met de vleugels; zilverreiger absoluut niet. Die 'verheffen zich van de aarde', geluidloos...

Dit zegt meer

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Cees Veenema

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerElke Grote Zilverreiger die ik tot nu toe gezien heb kon ik niet dichter benaderen dan ca. 100 meter.

Toch heb ik ze regelmatig veel dichter kunnen benaderen, meestal als ze mij niet zagen; maar ook gewoon als ze me wel zagen.
Misschien dat ze elders tammer zijn maar op basis van deze ervaring acht ik Gr. Zilverreiger uitgesloten.
Gedrag zegt niet altijd wat, Grote zilverreiger heb ik ook van véél dichterbij gezien (Nijmegen e.o.) van metertje of 30, dus...

Citeeren zwanen maken tijdens het opstijgen een hels kabaal met de vleugels; zilverreiger absoluut niet. Die 'verheffen zich van de aarde', geluidloos...

Dit zegt meer
Graag even op  de uit elkaar gehaalde context letten a.u.b., verder helemaal met je eens
Groet,

Cees