Vermoedelijke Steenarend gespot, hulp nodig met identificatie.

Gestart door thomas.vdswaluw, mei 15, 2024, 12:35:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomas.vdswaluw

Hallo allemaal,

Vanmorgen onderweg naar school zag ik van verre afstand een grote roofvogel cirkelen.Toen ik wat dichterbij heb kunnen komen onderstaande foto's gemaakt. Helaas had ik geen kijker bij me en viel het licht tegen, en stond ik op een druk kruispunt dus kon ik niet rustig kijken. De vogel was in ieder geval veel groter dan een buizerd. ObsIdentify zegt 96% een Steenarend, hier kan ik me wel in vinden maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Hier wat verdere details:
Locatie: Laag cirkelend boven Velp, na 3/4 minuten vloog die verder naar het Noorden, ik kon de vogel goed volgen tot die weer cirkelde boven Rozendaal. Dit ligt onder de Veluwe. In 2021 is in mei op de Veluwe deze soort ook waargenomen.

Na wat bewerking van de foto's (niet bijgevoegd) zijn 2 witte patches op de vleugels te zijn wat overeenkomt met een eerste kalenderjaar winterkleed. Is er hier iemand met meer ervaring die op basis van de foto's iets kan determineren? Ik heb de waarneming en details ook gemeld bij CDNA. 

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Eens met Guus: prima Buizerd (en zonde om daar de CDNA mee lastig te vallen dus voortaan zulke claims eerst even hier 'testen'..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Henri van Dodeweerd

Citaat van: frankneijts op mei 16, 2024, 10:48:04 AMEens met Guus: prima Buizerd (en zonde om daar de CDNA mee lastig te vallen dus voortaan zulke claims eerst even hier 'testen'..)

Niet zo streng, Frank. Het bericht doet vermoeden dat het een jeugdige waarnemer is. In jeugdig enthousiasme gedaan.

Verder wel een goede tip voor Thomas.  ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mgieskens

Het komt erop neer dat Het relevante deel van de plaatjes te klein en te weinig gedetailleerd is om met behulp van automatische beeldherkenning tot een enigszins betrouwbaar resultaat te komen.
Ervaren vogelaars kunnen er soms mogelijk nog wat mee, maar de automatische beeldherkenning bakt er niks van.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

#5
Citaat van: Henri van Dodeweerd op mei 16, 2024, 15:52:38 PM
Citaat van: frankneijts op mei 16, 2024, 10:48:04 AMEens met Guus: prima Buizerd (en zonde om daar de CDNA mee lastig te vallen dus voortaan zulke claims eerst even hier 'testen'..)

Niet zo streng, Frank. Het bericht doet vermoeden dat het een jeugdige waarnemer is. In jeugdig enthousiasme gedaan.

Verder wel een goede tip voor Thomas.  ;)

Zachte heelmeesters....😎
(Of, wat mn oma vroger zei: "ge moet r nie teveul aijer (= eieren) onder legge.."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Henri van Dodeweerd

Citaat van: frankneijts op mei 16, 2024, 17:57:20 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op mei 16, 2024, 15:52:38 PM
Citaat van: frankneijts op mei 16, 2024, 10:48:04 AMEens met Guus: prima Buizerd (en zonde om daar de CDNA mee lastig te vallen dus voortaan zulke claims eerst even hier 'testen'..)

Niet zo streng, Frank. Het bericht doet vermoeden dat het een jeugdige waarnemer is. In jeugdig enthousiasme gedaan.

Verder wel een goede tip voor Thomas.  ;)

Zachte heelmeesters....😎
(Of, wat mn oma vroger zei: "ge moet r nie teveul aijer (= eieren) onder legge.."

 ;D  Oma's wijsheden zijn de beste
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

OlivierO

Ik denk dat mensen tegenwoordig te vaak gechoqueerd zijn over hoe of wat iemand zegt, maar dat de persoon waartegen het gezegd wordt zelf er niet moeilijk over doet ...

Gewoon rechttoe rechtaan, zoals zoveel Nederlanders doen, vind ik de beste manier van werken, en ik als Belg doe dat zelf ook het liefste. Niet zeveren, gewoon zeggen waar het op staat.  ;)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.