Europese kanarie?

Gestart door Rob S, april 29, 2024, 08:46:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob S

Gisteren heb ik tot twee keer een koppel vogels gezien in mijn tuin. Belangrijkste kenmerk was de gele stuit, formaat ongeveer als huismus. Tweede waarneming was tijdens schemering en wat mij opviel was de wat donkere wang (slecht licht). Vogels waren schuw maar kwamen wel dicht bij het huis dus afstand 4-5m.

Na wat vergelijken en elimineren kwam ik uit op Europese kanarie. Zou het iets anders kunnen zijn (Zeker geen geelgors, sijs of kwikstaart)? Ik ben geen fanatiek vogelaar dus nog nooit een Europese kanarie gezien.
Groeten

Rob Schaareman

lukasverboom

Groenling wellicht? Twee Europese kanaries in een Nederlandse tuin lijkt me niet erg waarschijnlijk!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rob S

Citaat van: lukasverboom op april 29, 2024, 20:16:52 PMGroenling wellicht? Twee Europese kanaries in een Nederlandse tuin lijkt me niet erg waarschijnlijk!

Eigenlijk wel zeker dat het geen groenlingen waren, deze heb ik de hele winter op bezoek gehad. Lokatie die ik was vergeten te melden, Limburg (nabij het Leudal) dat zou het dan wel waarschijnlijker maken volgens mijn documentatie.
Groeten

Rob Schaareman

frankneijts

Citaat van: lukasverboom op april 29, 2024, 20:16:52 PMGroenling wellicht? Twee Europese kanaries in een Nederlandse tuin lijkt me niet erg waarschijnlijk!

Europese Kanarie is n echte dorps- en stadsvogel die bijv in Maastricht vroeger in parken en tuinen broedde ..
De gele stuit die Rob noemde is toch echt n karakteristiek kenmerk van Eurootjes..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob S

Bedankt, ik heb nog eens goed gekeken en realiseer me dat ik sijs te makkelijk heb uitgesloten (in mijn herinnering was deze kleiner maar ze blijken toch ongeveer even groot te zijn). Vrouw Europese kanarie is nog steeds de best match met wat ik gezien heb maar ik ga maar goed opletten en kijken of ze terugkomen en ik een foto kan maken.
Groeten

Rob Schaareman