Breeksteeltje p.p. (Conocybe) (G) - Conocybe spec Ik zou graag willen weten welk

Gestart door martinknoester1954@hotmai, april 20, 2024, 12:51:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinknoester1954@hotmai


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/303195358/.
4 Breeksteeltje p.p. (Conocybe) (G) - Conocybe spec
datum: 2024-04-01
locatie: Meijendel - Vallei Meijendel (ZH)

foto's:












Exemplaren staan in een schraal grasveld op uitgeregende konikpaarden uitwerpselen. Hoed roestbruinklokvormig, tot bijna aan het centrum doorschijnend gestreept. Lamellen dicht opeen, opstijgend smal tot vrij aangehecht met een iets lichtere fijn vlokkige snede. Steel lichtbruin tot roestbruin, dun lang en hol en in de lengte-richting berijpt gestreept. Mic. kenmerken : Basidia clavaat en 2 sporig. Cystiden flesvormig met een dikke korte hals en met abrupt capitaat. Caulocystiden op de bovenste helft van de steel zijn eender. Sporen glad elliptisch met duidelijke kiempore. 10 gemeten sporen bedragen 16-20 x 9-11 mu. Q = 1,9.

Quincy H.

Ik zou zeggen dat Conocybe rubiginosa (= C. macrospora; Verspreidingsatlas; pagina 155 in FAN 6) een goede kanshebber is.

martinknoester1954@hotmai

Bedankt Quincy. Had het vermoeden dat het Conocybe macrospora zou zijn i.v.m. de vrij grote sporen en de flesvormige cystiden die een brede hals onder het capitaat hebben, maar was niet helemaal zeker van m'n eigen bevinding en heeft het daarom Hulp forum geplaatst.