Hoe determineer ik blaasjesmos en landvorkje?

Gestart door stan moors, april 15, 2024, 22:41:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

stan moors

Besten,

Ik ben een biologie-student en heb daarmee nog niet al te veel ervaring met het microscopisch onderzoeken van mossen. Ook is me al opgevallen dat er op het internet niet makkelijk iets te vinden valt over hoe je nu zo'n preparaatje maakt of hoe je bepaalde soorten microscopisch onderscheidt.
Hiermee zou ik graag vragen hoe ik dit nu het beste aanpak voor mijn blaasjesmos en landvorkje die ik gevonden heb in mijn tuin. Een microscoop met de benodigdheden is geen probleem, maar determinatiesleutels en tips ontbreken nog.
Dus ik hoor graag jullie advies!

Met vriendelijke groeten,
Stan Moors

Pluijm

Dat zijn niet de gemakkelijkste om mee te beginnen. Daar heb je idd. een goede flora met sleutels voor nodig: https://knnvuitgeverij.nl/artikel/beknopte-mosflora-van-nederland-en-belgi%C3%AB-1.html
Bij Blaasjesmos heb je zeker sporen nodig. Als die er nog niet zijn lukt het soms om die te krijgen na enkele dagen rijpen in een plastic bakje. Zelfde geldt eigenlijk voor Riccia.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

stan moors

Bedankt voor de uitleg. Als ik een foto maak van een rijpe spore via de microscoop en deze upload op waarnemingen, kan deze dan gedetermineerd en goedgekeurd worden?
Of als er ergens online een determinatie sleutel zou zijn, zou dat natuurlijk ideaal zijn.

mvg

Pluijm

#3
Bij deze levermossen zijn naast de vorm en ornamentatie van de sporen ook de afmetingen van groot belang. Heb je ook de mogelijkheid om de diameter op te meten, met uiteraard een geijkte micrometer?
Bij Landvorkjes wil je ook de verhouding breedte-hoogte van de lobben weten, dit is bijv. een verschilkenmerk tussen twee vrij algemene soorten. Dat bekijk je aan een dwarsdoorsnede. Zoals gezegd, is een lastige groep. ;)