Hoe determineer ik blaasjesmos en landvorkje?

Gestart door stan moors, april 15, 2024, 22:41:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

stan moors

Besten,

Ik ben een biologie-student en heb daarmee nog niet al te veel ervaring met het microscopisch onderzoeken van mossen. Ook is me al opgevallen dat er op het internet niet makkelijk iets te vinden valt over hoe je nu zo'n preparaatje maakt of hoe je bepaalde soorten microscopisch onderscheidt.
Hiermee zou ik graag vragen hoe ik dit nu het beste aanpak voor mijn blaasjesmos en landvorkje die ik gevonden heb in mijn tuin. Een microscoop met de benodigdheden is geen probleem, maar determinatiesleutels en tips ontbreken nog.
Dus ik hoor graag jullie advies!

Met vriendelijke groeten,
Stan Moors

Pluijm

Dat zijn niet de gemakkelijkste om mee te beginnen. Daar heb je idd. een goede flora met sleutels voor nodig: https://knnvuitgeverij.nl/artikel/beknopte-mosflora-van-nederland-en-belgi%C3%AB-1.html
Bij Blaasjesmos heb je zeker sporen nodig. Als die er nog niet zijn lukt het soms om die te krijgen na enkele dagen rijpen in een plastic bakje. Zelfde geldt eigenlijk voor Riccia.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

stan moors

Bedankt voor de uitleg. Als ik een foto maak van een rijpe spore via de microscoop en deze upload op waarnemingen, kan deze dan gedetermineerd en goedgekeurd worden?
Of als er ergens online een determinatie sleutel zou zijn, zou dat natuurlijk ideaal zijn.

mvg

Pluijm

#3
Bij deze levermossen zijn naast de vorm en ornamentatie van de sporen ook de afmetingen van groot belang. Heb je ook de mogelijkheid om de diameter op te meten, met uiteraard een geijkte micrometer?
Bij Landvorkjes wil je ook de verhouding breedte-hoogte van de lobben weten, dit is bijv. een verschilkenmerk tussen twee vrij algemene soorten. Dat bekijk je aan een dwarsdoorsnede. Zoals gezegd, is een lastige groep. ;)
Ik  weet van geen online-sleutels. Er zijn wel ook goedkopere basisgidsen, maar die behandelen de vorkjes onvoldoende.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Pluijm

#4
Met, antiquarisch:
van Melick, H.M.H. (1991) De Nederlandse Riccia's. Wetenschappelijke Mededelingen 203. KNNV Uitgeverij, Utrecht.
heb je de beste literatuur in huis, €5,-.
https://tweedehands-boeken.knnv.nl/product/de-nederlandse-riccias-land-en-watervorkjes-no-203-1991/
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

stan moors

De enige manier van opmeten kan mbv de velddiameter, maar dit gaat niet nauwkeurig genoeg zijn verwacht ik?
De gids van de vorkjes kan ik eens overwegen aan te kopen.

Mvg
Stan

Pluijm

#6
Weet niet precies wat je bedoelt met 'velddiameter' (de gehele breedte van je blikveld bij 10x of 40x objectief?)
'Ouderwets' opmeten gaat met een streepjesbalk in je oculair. Als een meetoculair al bij de microscoop zat, zal de ijkwaarde door de fabrikant aangegeven zijn. Als je later er een bijkoopt, zul je zelf moeten ijken.

Ik heb zelf geen moderne microscoop, maar die werken geloof ik veel sneller en simpeler, dmv. het creëren van een lijnstuk in je beeldveld, dat automatisch een waarde krijgt.

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm