Determinatie litho vogels

Gestart door Stefanie, april 15, 2024, 19:48:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefanie

Gisteren deze prachtige litho gekocht (foto van op internet). Ijsvogel is uiteraard onmiskenbaar en het bovenste vogeltje lijkt me een goudvink. Maar welke soort is de onderste? Ik dacht initieel aan een watersnip maar dan lijkt de pootkleur me om te beginnen al niet te kloppen. Is er iemand zeker van zijn/haar idee?

Misschien nog relevant: het is een Franse litho uit de 19e eeuw.

pdeknijff

Ik zou het artistieke vrijheid noemen. Ook de snavel is erg dun en wellicht iets te kort, maar toch vermoed ik dat het een Watersnip is.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefanie

#3
Citaat van: pdeknijff op april 15, 2024, 19:53:24 PMIk zou het artistieke vrijheid noemen. Ook de snavel is erg dun en wellicht iets te kort, maar toch vermoed ik dat het een Watersnip is.

Artistieke vrijheid was inderdaad ook al door mijn hoofd gegaan, Peter. Ik wou echter zeker zijn dat ik niets over het hoofd zou zien waardoor ik een juiste determinatie zou ontlopen.

Bedankt voor de bevestiging, Peter en Frank!

Oenanthe

Ik hoor de tune van Tussen kunst en kitsch bij het lezen van de antwoorden op deze vraag. Hoe hoog schat u de waarde?  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

tekenaar

Zouden de poten donkerder worden als ze een beetje uitdrogen? Mogelijk was het model niet helemaal vers meer.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

keesschreven

Citaat van: tekenaar op april 16, 2024, 08:48:13 AMZouden de poten donkerder worden als ze een beetje uitdrogen? Mogelijk was het model niet helemaal vers meer.

Poten worden inderdaad iets donkerder in mijn ervaring.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Stefanie

Citaat van: Oenanthe op april 16, 2024, 07:44:10 AMIk hoor de tune van Tussen kunst en kitsch bij het lezen van de antwoorden op deze vraag. Hoe hoog schat u de waarde?  ;D

In welke mate is dit relevant, Maarten? Les goûts et les couleurs ...

Stefanie

Citaat van: tekenaar op april 16, 2024, 08:48:13 AMZouden de poten donkerder worden als ze een beetje uitdrogen? Mogelijk was het model niet helemaal vers meer.


Aha, dat zou inderdaad een logische verklaring kunnen zijn! Bedankt, Paul!

Stefanie

Citaat van: keesschreven op april 16, 2024, 11:41:24 AM
Citaat van: tekenaar op april 16, 2024, 08:48:13 AMZouden de poten donkerder worden als ze een beetje uitdrogen? Mogelijk was het model niet helemaal vers meer.

Poten worden inderdaad iets donkerder in mijn ervaring.

Bedankt voor de bevestiging, Kees! Dat verklaart heel wat!