Kan deze pop van de Dennenpijlstaart zijn?

Gestart door Hannie Luijten, maart 31, 2024, 18:53:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Deze grote pop trof ik aan onder een moslaag. Hij zat vol leven, bewoog in mijm hand B) Ik heb hem voorzichtig teruggelegd onder het mos.
Ik zou heel graag willen weten welke soort dit is.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/302629386/.
1 Dennenpijlstaart - Sphinx pinastri
datum: 2024-03-31
locatie: Harfsen (GE)

foto's:





op de grond onder een moslaag
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Dat kan zeker... maar is ligusterpijlstaart geen logischere optie in een woonwijk? Heb je gecontroleerd of de dennenpijlstaart überhaupt wel regelmatig in de omgeving voorkomt?

Die twee soorten vind ik namelijk lastig om als pop uit elkaar te houden, en de omgeving kan wel een goede indicator zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

Nee Ligusterpijlstaart is hier niet logischer. Ik heb even mijn eigen waarnemingen gecheckt, maar Dennenpijlstaart heb ik met vaste regelmaat op licht waargenomen, Ligusterpijlstaart is voor mij zeldzamer. (25 Dennenpijlstaarten tegen 6 Ligusterpijlstaarten). En een maal een rups van de Dennenpijlstaart waargenomen. Wat niet weglaat dat die pop dan van een Ligusterpijlstaart kan zijn. Ik had aan die mogelijkheid helemaal niet gedacht, die soort is niet eens in mij opgekomen  :-[  Verleden jaar had ik voor het eerst ook een Lindepijlstaart op licht. Die kan het dus ook nog zijn, pop ziet er net zo uit zie ik. Oké ik maak er dan een Pijlstaart onbekend van. Dank voor je reactie!
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Tja... volwassen vlinders kunnen natuurlijk vliegen, een rups zal ergens uit de directe omgeving zijn komen wandelen. Als je een mooie dennenboom in de buurt hebt staan, kan het natuurlijk makkelijk een dennenpijlstaart zijn, anders zou ik toch in de richting van ligusterpijlstaart gaan denken.

Het formaat kan ook veel zeggen, ligusterpijlstaart is een stuk groter dan dennenpijlstaart. Ik weet zo gauw alleen niet wat de afmetingen van beide soorten zijn, maar dat kan ik wellicht wel uitvogelen.

In ieder geval zijn er maar drie soorten pijlstaarten in Nederland die een roltongschede op de pop hebben zitten: dennenpijlstaart, ligusterpijlstaart en windepijlstaart. De laatste heeft echter een veel langere roltongschede, dus dit kan alleen de dennen- of ligusterpijlstaart zijn. De lindepijlstaart heeft namelijk geen roltongschede.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

Er staan hier veel volwassen Dennen (ca. 75 jaar oud). Zowel Grove den als Zwarte den. Ik heb er zelf elf in de tuin staan. Ze zijn het restant van een dennenbos dat hier begin 50-er jaren is aangeplant. Er verdwijnen er wel steeds meer maar er staan er nog aardig wat in de wijk en ook zijn er nog oude dennenbosjes tegen het dorp aan gelegen.

De pop bevindt zich onder de dennen. Je ziet een paar oude naalden op de foto's. Ik heb één keer een rups van de Dennenpijlstart van de straat gehaald, vlakbij de vindplaats van deze pop (https://waarneming.nl/observation/123597128/).

Wat verderweg van de vindplaats staat een oude en metershoge Haagliguster. Ik heb daar regelmatig in gezocht naar rupsen maar nooit wat gezien. Ook geen vraatsporen. Maar het beste en omvangrijkste bebladerde deel van die heester zit hoog boven mijn hoofd. 

Ik heb een vermelding van de afmeting van een pop van de Dennenpijlstaart gevonden van 3,5 cm, op deze site: https://lepiforum.org/wiki/page/Sphinx_pinastri#Lebendfotos-Puppe. En dezelfde afmeting kom ik hier tegen: http://www.vlinderskieken.nl/families/sphingidae/pinastri.html# Deze site geeft voor de pop van de Ligusterpijlstaart 50 mm op (http://www.vlinderskieken.nl/families/sphingidae/ligustri.html#)
En als ik nu een cm op mijn vingers leg, precies daar waar de rups ligt, kom ik op ca. 42mm  :rolleye: 

Groet, Hannie

Rayan Majoor

Oef, wat een mysterie... beide soorten zijn niet uit te sluiten omdat ze er wel allebei gezien worden, zij het de dennenpijlstaart algemener. Qua locatie is dennenpijlstaart dan zeker waarschijnlijker, maar rupsen kunnen hele afstanden afleggen voor het verpoppen. En dan het formaat... tja :rolleye:
Dan kom je toch weer bij "opkweken!" uit :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

Ik heb er aan zitten denken, toen ik hem in handen had. Zal ik hem proberen uit te kweken, of niet? Maar ik was bang dat hij het dan misschien niet zou overleven. Stel ik ben er niet op tijd bij als hij uitsluipt. Ik heb ze leren kennen als straaljagers. Was bang dat hij zich kapot zou vliegen als hij niet bijtijds weg kon. Ik heb pas 1x eerder een pop uitgekweekt. Dus teruggelegd onder het mos. Leek me voor de vlinder het beste. Zegt het eigenlijk iets over het stadium van ontwikkeling van zo'n pop als je hem duidelijk voelt bewegen in zijn omhulsel?
Groet, Hannie