Oude veren bij nest: havik of sperwer?

Gestart door J.Rinkel, maart 10, 2024, 12:46:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.Rinkel

Dag iedereen,

Recentelijk vond ik een oud nest, midden in een stukje bos (tevens midden in de boom qua hoogte). Ik vond wat botresten en wat oude veren onder het nest. Ik vermoed dat die daar al minstens 6 maanden liggen. Ik heb foto's gemaakt van de veren.

Weet iemand misschien of deze veren van een havik zijn, of van een sperwer? Hoe kun je dat zien/weten?

Alvast bedankt!

Groeten, Jeroen

keesschreven

Hoi Jeroen,

Het zijn veren van een jonge Buizerd. Die zijn inderdaad al vrij oud. Het nest is dus vorig jaar door Buizerds gebruikt. Deze Buizerd was nog niet vliegvlug. Dat kun je zien omdat de veren nog niet volgroeid waren. In een verse toestand hebben ze dan ook nog schachten eromheen waar de veren uit groeien, maar de zachte delen zijn er nu afgerot.
Ook de botten horen daarbij. Die zijn nog poreus met onvolgroeide kapsels en waren dus ook nog aan het groeien.
Leeftijd zal ongeveer 5 wk zijn geweest.

Havik en Sperwer zouden een andere bandering hebben, namelijk wat smallere bandjes en niet zo donker aan de top.

Zie bijv. ook www.featherbase.info en andere links in dit forum-topic: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,14132.0.html

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

J.Rinkel

Hey Kees,

Bedankt voor je reactie!

Ik zie inderdaad constant buizerds vliegen op dat plekje. Daarom verbaasde het me enigszins om daar een sperwer of haviknest aan te treffen (zo leek het). Maar ik weet dat er in de buurt ook sperwers zitten en ik heb daar één keer ook een havik zien vliegen. Ik had niet verwacht om midden in de boom (i.p.v. meer aan de randen) een buizerdnest aan te treffen. Maar ik zie op de grond ook overal eierschalen liggen die ook overeenkomen met die van de buizerd.

Ik had featherbase geraadpleegd, maar ik heb niet naar buizerd gekeken omdat ik dergelijke veren bij de buizerd niet had verwacht. Zo leer ik nog eens wat! Ik krijg een steeds beter beeld van de situatie in mijn eigen omgeving.