nachtvlinder ol tukai amboseli kenia

Gestart door antonw, februari 27, 2024, 10:49:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

antonw

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/299723659/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. Vlinder was bijna dood.
datum: 2023-03-12
locatie: Amboseli NP (Kenia)

foto's:


vriendelijke groet, anton wielink


Rayan Majoor

In ieder geval een pijlstaart. Geeft me heel erg een Macroglossum-gevoel, maar ik kan geen volledige match vinden. De soorten die nog het dichtstbij komen zijn M. corythus, M. gyrans en M. vacillans. Maar zoals ik al zei, geen volledige match. M. gyrans komt nog het meeste overeen qua lijnentekening, M. corythus qua achterlijf en M. vacillans qua duidelijkheid van het zwarte vlekje nabij de vleugelpunt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Citaat van: Rayan Majoor op februari 27, 2024, 20:50:38 PMIn ieder geval een pijlstaart. Geeft me heel erg een Macroglossum-gevoel, maar ik kan geen volledige match vinden. De soorten die nog het dichtstbij komen zijn M. corythus, M. gyrans en M. vacillans. Maar zoals ik al zei, geen volledige match. M. gyrans komt nog het meeste overeen qua lijnentekening, M. corythus qua achterlijf en M. vacillans qua duidelijkheid van het zwarte vlekje nabij de vleugelpunt.
Je noemt soorten uit ZO-Azië, Australië en/of Madagascar?

antonw

Dank jullie voor de input. Frank Boinck heeft hem gevalideerd: Leucostrophus spec.
vriendelijke groet, anton wielink

Rayan Majoor

Citaat van: caliprobola op februari 27, 2024, 21:47:36 PMJe noemt soorten uit ZO-Azië, Australië en/of Madagascar?

Huh, dat is gek... waarom staan ze dan op sites zoals afromoths.net en africanmoths.com? Ik ging er toch stiekem wel een beetje van uit dat ze daar soorten hebben staan die in Afrika voorkomen (en ja, Madagaskar is natuurlijk onderdeel van Afrika, maar het leek me wel erg onwaarschijnlijk dat het alle drie strikte Madagaskar-endemen waren)

Citaat van: antonw op februari 28, 2024, 09:19:34 AMDank jullie voor de input. Frank Boinck heeft hem gevalideerd: Leucostrophus spec.

Ah, leuk! Die past inderdaad goed :angel:  :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Citaat van: Rayan Majoor op februari 28, 2024, 10:32:17 AMwaarom staan ze dan op sites zoals afromoths.net en africanmoths.com? Ik ging er toch stiekem wel een beetje van uit dat ze daar soorten hebben staan die in Afrika voorkomen (en ja, Madagaskar is natuurlijk onderdeel van Afrika, maar het leek me wel erg onwaarschijnlijk dat het alle drie strikte Madagaskar-endemen waren)
Macroglossum vacillans komt toch echt wel enkel voor in Australië en Indonesië en ook M. corythus lijkt mij - ondanks vermelding - niet in Afrika voor te komen.

Rayan Majoor

Citaat van: caliprobola op februari 29, 2024, 10:53:40 AM
Citaat van: Rayan Majoor op februari 28, 2024, 10:32:17 AMwaarom staan ze dan op sites zoals afromoths.net en africanmoths.com? Ik ging er toch stiekem wel een beetje van uit dat ze daar soorten hebben staan die in Afrika voorkomen (en ja, Madagaskar is natuurlijk onderdeel van Afrika, maar het leek me wel erg onwaarschijnlijk dat het alle drie strikte Madagaskar-endemen waren)
Macroglossum vacillans komt toch echt wel enkel voor in Australië en Indonesië en ook M. corythus lijkt mij - ondanks vermelding - niet in Afrika voor te komen.

 :duim:   ik geloof je :)
Zelf vind ik die wereldwijde verspreiding vaak wat lastig in te schatten, gezien hoe weinig er buiten Europa en Noord-Amerika vaak bekend is over de flora en fauna. Wat gebruik jij als referentie voor de wereldwijde verspreiding van soorten? Gewoon GBIF?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Alles wat google te bieden heeft, van wikipedia tot lokale websites  ;D
Op deze site heb je vaak al een goed idee van de verspreiding, geen detail maar ruwweg: https://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/lepidoptera/ditrysia/

Rayan Majoor

Citaat van: caliprobola op februari 29, 2024, 15:22:07 PMOp deze site heb je vaak al een goed idee van de verspreiding, geen detail maar ruwweg: https://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/lepidoptera/ditrysia/


Oh, die kende ik niet! Duurde even een minuutje voor ik snapte wat ik allemaal op de site zag, maar ziet er inderdaad wel handig uit. Thanks :angel:  :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl