Een lied uit het riet (met veel omgevingslawaai)

Gestart door Hansvogel, februari 23, 2024, 18:49:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hansvogel

Hallo vrinden,

Vanmiddag stukje gewandeld en hoorde in een rietkraag een langdurig aaneensluitend gezang, nu ben ik niet zo thuis in de rietvogels maar ik dacht dat de meesten nog genieten van hun excursie in de Sahel. Word ik voor de gek gehouden door een winterkoning? Of herkennen jullie een andere vogel? Het is een belachelijk slechte opname door de aanwezigheid (en verkeerde wind) van de snelweg vlakbij. Laat je overigens niet afleiden door die Cetti's ergens halverwege.

Hier de link naar de waarneming: https://waarneming.nl/observation/299448718/

Ben benieuwd of jullie er chocola van kunnen maken!

Dank!

Hans

mgieskens

Helaas, hier valt niks meer van te maken.
Je moet zoveel verkeerslawaai en andere ruis wegfilteren (tot zo'n 4000Hz) dat er geen bruikbaar geluid meer over blijft. En dat is dan nog steeds zeer zacht, fragmentarisch en vol ruis. Daar kun je dan met een beetje fantasie alles van maken.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Hansvogel

Daar was ik al bang voor, toevallig ervaring met geluidsbewerkingssoftware daarvoor? In ieder geval dank voor het meedenken.

mgieskens

#3
Ik gebruik Audacity. Met name de 'high pass' (=weg filteren lage frequenties) en normalize (voor versterking van wat er overblijft) functies. Het vereist wat oefening/ervaring om daar handigheid in te krijgen en de juiste waardes in te schatten.
Verder koptelefoon op en zowel de golf- als de spectogram weergave gebruiken.
En soms knip ik eerst de slechte stukken eruit alvorens te bewerken. Anders hebben die te veel invloed.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

marijn

Ik meen wel degelijk allerlei rietzanger/karekiet-achtige elementen te horen na zeer zwaar bewerken van deze geslaagde opname van de A28. Bijv. tussen sec 23 en 27, en rond sec 36 een leuk toonladdertje (als van Struikrietzanger..).

Zo vroeg is dit spannend, want meest voor de hand liggend is dan Zwartkoprietzanger (onze Rietzangers e.d. zitten idd als het goed is nog in Afrika). Leuk dus als je morgen een betere opname zou kunnen maken :)

Overigens zingt er ook een Spreeuw net voor de Cetti's Zanger. Ben je goed bekend met dat geluid en was dat het zeker niet?
Marijn Prins

mgieskens

Winterkoning, rietzanger/karekiet-achtige elementen, Struikrietzanger, Zwartkoprietzanger, Spreeuw en Cetti's Zanger... Nog meer suggesties?  ;D
Zoals ik zei: "Daar kun je dan met een beetje fantasie alles van maken".
Natuurlijk is het interessant als je er achter kunt komen wat het wel is, maar met deze  opname blijft het gissen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Hansvogel

Ik zal morgen nog eens een poging wagen :)

Geslaagde opname van de A28  ;D  ;D

marijn

Marijn Prins

Hansvogel

Ha Marijn, late reactie. Ben die week nog een paar keer geweest, alleen winterkoninkjes gehoord. Helaas.