Klein larfje in kokertje op steen rivieroever (NO) => pop van een Smuliidae

Gestart door Rayan Majoor, februari 10, 2024, 21:09:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/298612045/.
1 Kokerjuffer onbekend - Trichoptera indet.
datum: 2023-07-26
locatie: Nord-Trøndelag (Noorwegen)

foto's:





Zat in een kokertje vastgehecht aan een kei langs een waterval.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

gbeersma

Voor degenen die die familie op willen zoeken, door een typfoutje ontbreekt er een i: Simuliidae
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Ton van Haaren

Ja inderdaad  ;D
Smulidae zou wel een familie kunnen worden denk ik zo, net als geenidae.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Ohh, wat leuk! Nooit geweten dat er ook vlieg-/mugachtige beestjes zijn die kokertjes maken. Weer wat geleerd! ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Hallo Rayan
Een aantal soorten dansmuggen (Tanytarsini) maken in het larvestadium zelfs kleine zandkokers die vaak worden aangezien voor kokerjuffers. Ook sommige Limoniidae larven doen dat. Verder doen vlinderrupsen zoals Cataclysta (van Kroos) en Elophila (vaak van Kikkerbeet) dat ook ter bescherming.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Hoi Ton,

heel leuk om te lezen! En het deed me opeens denken aan een aantal mug-achtige larven die ik ooit tegen was gekomen, die inderdaad ook in een soort losse zakjes zaten. Zouden dat dan Tanytarsini kunnen zijn?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/224449069/.



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Moeilijk te zien Rayan maar het zijn zeker dansmuggen maar ik denk Orthocladiinae. Ik bedoel eerder kokers als die van Stempellina...Google maar even. Dat zijn echt zandkorrels en die van Orthocladiinae zijn gewoon een bijelkaar geraapt zooitje
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Oh wauw... die Stempellina-kokertjes zou ik inderdaad ook voor kokerjuffer-kokertjes aangezien hebben. Heel gaaf :)

Citaat van: Ton van Haaren op februari 13, 2024, 20:16:03 PMdie van Orthocladiinae zijn gewoon een bijelkaar geraapt zooitje
Dat klinkt inderdaad als een toepasselijke omschrijving voor wat ik gezien heb ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl