NIA 100% E. defoliaria.. lijkt mij G. rufifasciata. Klopt? Nee => E. tripunctaria

Gestart door Josee, februari 09, 2024, 21:30:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/227007109/.
1 Zwartkamdwergspanner - Gymnoscelis rufifasciata
datum: 2021-10-04
locatie: Rotterdam - Spoorlijn nabij dierentuin Blijdorp (ZH)

foto's:


°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Met dwergspanner zit je goed, zwartkam is het alleen niet (los van de tekening, is de zwartkamdwergspanner in ieder geval nooit zo langwerpig als deze rups).

Ik kreeg hier direct een Eupithecia tripunctaria-gevoel bij, en vermoed ook dat deze het is. Alleen kan E. absinthiata ook een sterk gelijkende tekening hebben, maar volgens mij heeft die een iets ruwere huid en is de tekening nabij het borststuk en op de flanken net wat anders.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Tja... daar heb ik niet op terug  :rolleye: Al eens eerder een onzeker rupsje Eupithecia tripunctaria op mijn pad gehad en (wilde een plaatje toevoegen maar dat kan niet meer :huh:)

wellicht zag ik E. absinthiata als vlinder: https://waarneming.nl/observation/252445302/

Wat noe? Hak je de knoop door of is Eupithecia spec. reëler?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Citaat van: Josee op februari 09, 2024, 22:29:09 PMWat noe? Hak je de knoop door of is Eupithecia spec. reëler?

Ik zou er E. tripunctaria van maken... nu ik er nog eens naar kijk, voel ik me daar alleen nog maar zekerder over. Maar dwergspanners blijven toch vaak lastig.

De andere rups waar je een foto van toegevoegd hebt, zou ik virgaureata noemen
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Kijk daar houd ik van: naam kunnen geven  :lol: En zelfs mijn onzekere spannertje van een kleine 12 jaar geleden kan ik nu invoeren ( door andere wn op die dag weet ik nog precies waar). Het was oktober dat past wel bij Eupithecia virgaureata toch? Als popje de winter door.. https://waarneming.nl/observation/298608002/

Dank weer Rayan, ook al zien we buiten nog weinig, binnen kunnen we ze de hele winter door blijven bespreken en bewonderen  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Jep, een volgroeide virgaureata-rups in oktober kan zeker :)

En inderdaad nog weinig actiefs buiten te zien... maar genoeg inactiefs :angel: Zo heb ik eergisteren nog weer wat eikenprocessierups-eitjes gezocht (en gevonden)!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Jammer dat je er geen foto van maakte. Zijn ze levensvatbaar?

Zie wel bij jou gallen van de Gordelgalwesp, nieuw voor mij, daar ga ik naar op zoek  :blink:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Uiteraard heb ik wel foto's van de eikenprocessierups-eitjes :angel:  alleen nog niet aan toegekomen om ze in te voeren. Ik ben voornamelijk nog heel hard bezig met het invoeren van alle waarnemingen in Noorwegen deze zomer.
Van vorig jaar kan je wel foto's van eikenprocessierups-eitjes van mij vinden: https://waarneming.nl/observation/262494413/ :blink:
Of de eitjes die ik vrijdag verzameld heb levensvatbaar zijn, moet nog blijken... maar ik denk het wel.

Citaat van: Josee op februari 11, 2024, 23:26:31 PMZie wel bij jou gallen van de Gordelgalwesp, nieuw voor mij, daar ga ik naar op zoek  :blink:
Succes! Eikenbomen afzoeken kan sowieso leuke dingen opleveren - denk ook aan eitjes van de eikenpage en het eikenuiltje, overwinterende rupsen van de grote groenuil (als die daar voorkomt) en eikenpokluizen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Klopt de Eik krijgt vaak mijn aandacht en vele gallen herken ik wel. Speuren naar vlindereitjes doe ik ook, maar ben nog niet beloond. Zo'n rups Grote groenuil zou mijn dag wel kleuren. Eikenpokluis.. ook een nieuwe voor mij! Weer een langer verlanglijstje  ;D Dankjewel en mooie dag gewenst  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers