Forum op waarneming.nl verdwenen

Gestart door Mario Renden, januari 24, 2024, 00:06:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Beste dames en heren,

Sinds vandaag vind ik via waarneming.nl het Forum niet meer. Ik heb dit berichtje kunnen plaatsen via een ingang via de lokale website van de vogelwerkgroep. Komt het forum weer terug op de voorpagina van waarneming.nl?

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Henri van Dodeweerd

Op de homepagina staat dat de link is verwijdert. Waarom? Geen idee...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan-Freerk Kloen

Ik zou het geen slecht idee vinden om de link naar forum ook in zo'n dropdownmenu te parkeren. Geen idee waarom ie weg moest. Dan maar forum.waarneming.nl onthouden. Je kan hem ook zelf opslaan in je favorieten.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

ruut

de gebruiksaanwijzingslijst voor het gebruik van waarneming.nl word steeds groter vrees ik
sterkte, met groet, ruut

marcel234

Zo gaat het met alle andere functionaliteit..uit eindelijk is alles verdwenen..

Pluijm

Ik vind het ook jammer en begrijp niet waarom voor zo'n knop op de beginpagina van de site geen plek is. Een forum heeft een verbindende, educatieve en opvoedende functie. En dat is hard nodig voor een natuursite, die anders meer en meer een koud verbond wordt van onwetende, door ObsIdentify geleide waarnemingenophoesters.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Hein Nouwens

Citaat van: Pluijm op januari 24, 2024, 09:01:59 AMIk vind het ook jammer en begrijp niet waarom voor zo'n knop op de beginpagina van de site geen plek is. Een forum heeft een verbindende, educatieve en opvoedende functie. En dat is hard nodig voor een natuursite, die anders meer en meer een koud verbond wordt van onwetende, door ObsIdentify geleide waarnemingenophoesters.

Helemaal mee eens
Groet, Hein Nouwens

Gerrian

Ik denk dat het per ongeluk gedaan is. De knoppenbalk is aangepast en in bepaalde opzichten ook best verbeterd. Er stonden wat dingen, zoals link naar je eigen waarnemingen, foto's e.d. dubbel in, wat natuurlijk niet nodig is. Hooguit jammer dat daarvoor net de route die ik altijd gebruikte verdwenen is, maar ik vind mijn nieuwe routine wel weer.

Maar de link naar het forum verwijderen, terwijl via je waarneming een vraag aan het forum stellen nog steeds mogelijk is, kan volgend mij niet anders dan een vergissing zijn. Wordt vast heel snel rechtgezet, toch Hisko?

Jan-Freerk Kloen

Het staat wel in het lijstje met vernieuwingen van Hisko, dus het zal wel bewust zijn: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,59707.msg2585300.html#msg2585300. Een vergissing tijdens het maken van keuzes zullen we maar zeggen dan.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

KoenVerhoogt

Dus vanaf nu zullen we het moeten doen met de huidige groep mensen op het forum. Nieuwe mensen zullen het nooit kunnen vinden...
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Gerrian

Ai, ik zie het nu ook. Ik ben erg benieuwd naar de argumentatie voor deze merkwaardige beslissing. Ik vrees dat het weer zoiets als 'er wordt te weinig gebruik van gemaakt' is geweest.

Ruimtegebrek in in het menu kan de reden niet zijn. Vervang 'soorten niet gezien'(wat een onzinknop) door 'forum' en je bent er.

Maakun

Is dit ook de eerste stap naar het volledig uitfaseren van het forum?
Gr, Maarten

hiskodevries

#12
Citaat van: Gerrian op januari 24, 2024, 10:22:24 AMRuimtegebrek in in het menu kan de reden niet zijn.
Dat is inderdaad de belangrijkste reden.
Dan sneuvelt als eerste een link naar een externe site.
Op je pc maakt het allemaal niet uit hoeveel menu items aanwezig zijn, maar op je smartphone wel. 50 % van deze bezoekers bekijkt de site via een smartphone
Overigens staat een link in de help pagina 'over ons' ->'help'  https://waarneming.nl/pages/help/
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

H. Mertens

Ik heb op mijn smartphone nog nooit last gehad van de forumlink.
Waarom zou dat iets uit maken?
Verwijder dan iets nutteloos als "soorten niet gezien", als er per se een linkje weg moet.
Zonder het forum is waarneming.nl een stuk minder leuk.
Ja, het forum is er nog steeds, maar het gaat minder gevonden worden en zal zo een stille dood sterven.
Groetjes, Hendrik

KoenVerhoogt

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2024, 11:22:40 AM
Citaat van: Gerrian op januari 24, 2024, 10:22:24 AMRuimtegebrek in in het menu kan de reden niet zijn.
Dat is inderdaad de belangrijkste reden.
Dan sneuvelt als eerste een link naar een externe site.
Op je pc maakt het allemaal niet uit hoeveel menu items aanwezig zijn, maar op je smartphone wel. 50 % van deze bezoekers bekijkt de site via een smartphone
Maar je hebt wel ruime om een volledige regel op de hoofdpagina te besteden aan 'onderdeel van observation.org' en 'doneer'. Dat kan ook een stuk compacter (voeg het samen met de regel eronder ofzo). Geeft je meteen ruimte om het forum weer toe te voegen.

Verder geef je op deze pagina (https://waarneming.nl/pages/help/) wel aan dat er een forum is, en dat dat dé plek is om allerlei vragen te stellen incl. over mobiele applicaties etc. maar nergens op de hele website staat nu hoe je er kunt komen
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

KoenVerhoogt

En trouwens: je hebt nu via de dropdown menu's 2 routes om naar 'mijn projecten' te komen: Projecten -> Projecten en daar 'mijn projecten' aanvinken, en via: mijn waarneming.nl -> mijn projecten
Als ruimte echt zo belangrijk is kan je daar ook in knippen.
Los van de discussie waarom 'projecten' zo belangrijk zijn want volgens mij wordt dat nauwelijks gebruikt als ik naar de projectenlijst kijk
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

E. van Wijk

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2024, 11:22:40 AM
Citaat van: Gerrian op januari 24, 2024, 10:22:24 AMRuimtegebrek in in het menu kan de reden niet zijn.
Dat is inderdaad de belangrijkste reden.
Dan sneuvelt als eerste een link naar een externe site.
Op je pc maakt het allemaal niet uit hoeveel menu items aanwezig zijn, maar op je smartphone wel. 50 % van deze bezoekers bekijkt de site via een smartphone


Is dit deel van een bredere visie op de toekomst van het forum? Als nieuwe gebruikers het niet kunnen vinden, zal het immers langzaam uitsterven bij gebrek aan nieuwe aanwas. Ruimtegebrek lijkt me een zwak argument om het forum als geheel ten dode op te schrijven.

Daarnaast: voor mezelf sprekend, als nieuwe waarnemer, is dit forum een extreem nuttig hulpmiddel. Je doet je gebruikers er geen gunst mee als je dit forum wegmoffelt en laat afsterven.

hiskodevries

De tijd gaat het leren. Het forum wordt vaker bezocht dan menig pagina op Waarneming.nl.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pluijm

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2024, 12:00:51 PMDe tijd gaat het leren. Het forum wordt vaker bezocht dan menig pagina op Waarneming.nl.
Misschien staat deze zin snel in de verleden tijd. Ben benieuwd of de aantallen zullen teruglopen of niet.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

hiskodevries

De aantallen nieuwe berichten en forum gebruikers daalt al jaren Arno.
Jullie hebben volkomen gelijk dat het een prachtig overleg /hulp portaal is. Echter ook heel arbeidsintensief om in de gaten te houden en daar waar nodig te reageren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2024, 11:22:40 AM
Citaat van: Gerrian op januari 24, 2024, 10:22:24 AMRuimtegebrek in in het menu kan de reden niet zijn.
Dat is inderdaad de belangrijkste reden.
Dan sneuvelt als eerste een link naar een externe site.
Op je pc maakt het allemaal niet uit hoeveel menu items aanwezig zijn, maar op je smartphone wel. 50 % van deze bezoekers bekijkt de site via een smartphone
Overigens staat een link in de help pagina 'over ons' ->'help'  https://waarneming.nl/pages/help/
Ik behoor tot de andere 50%, ik bekijk de site zeer zelden op mijn telefoon, omdat ik hem daarop volmaakt onoverzichtelijk vind. Ik kan dus ook niet bepalen in hoeverre het een probleem is dat de link naar het forum naar een andere site gaat. Op computer en tablet vind ik het juist een voordeel als een link in een nieuw tabblad opent, gebruik ook vaak de optie 'open in nieuw venster'.
Het valt me wél op dat 'snelstart' zowel onder help als in het dropdown menu staat. Dubbelop en eigenlijk betwijfel ik of dit menu-onderdeel door veel beginnende waarnemers gebruikt zal worden. Ik haak direct af bij zo'n lap tekst. (Maar ik behoor dan ook tot de categorie mensen die pas een handleiding raadpleegt als iets zich niet vanzelf wijst.)

jan cuppen

De verwijdering van de verwijzing naar het forum is een ramp, weer een teleurstelling en een zeer onaangename verrassing. Ik denk dat geen enkele validator hier begrip voor heeft.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

hiskodevries

#22
Jan, iedereen die geregeld op het forum komt weet de link toch ? en anders hoef je alleen maar for in je browser te typen en dan komt die vast wel met de juiste link.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Ik vind dit echt onbegrijpelijk. Ik ben groot voorstander van dat Observation ook een discussieforum heeft. Ik kan me manieren voorstellen waarop dat anders (en misschien ook beter) kan dan via het huidige forum, maar tot het zo ver is lijkt me het zeer onverstandig om het huidige forum uit te faseren. De manier waarop het eerst stond was nooit storend, ook niet op de mobiele versie. Bij deze het verzoek het weer terug te plaatsen in een dropdown (past prima onder de dropdown onder je naam, over ons of ontdek.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

rapunzel

Ik sluit me aan bij de reactie van Daan Drukker.
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Mario Renden

Echt zeer teleurstellend dat deze keuze gemaakt is. Er moet toch een oplossing zijn voor ruimtegebrek? Heel vreemd dat er dubbelingen verwijderd zijn - wat op zich prima is - maar dat er vervolgens ruimtegebrek ontstaat. Misschien te simpel gedacht maar ik zou juist denken dat er dan ruimte ontstaat. Ik gebruik het forum regelmatig maar het is me nog nooit gelukt op mijn smartphone een nieuwe topic met een link naar een eigen waarneming te plaatsen. Dat doe ik dus altijd op mijn laptop. Via mijn telefoon raadpleeg ik dus alleen of geeft reacties op een eerder bericht. Mvg, Mario

William de Jong

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2024, 12:13:56 PMDe aantallen nieuwe berichten en forum gebruikers daalt al jaren Arno.
Jullie hebben volkomen gelijk dat het een prachtig overleg /hulp portaal is. Echter ook heel arbeidsintensief om in de gaten te houden en daar waar nodig te reageren.

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2024, 13:17:51 PMJan, iedereen die geregeld op het forum komt weet de link toch ? en anders hoef je alleen maar for in je browser te typen en dan komt die vast wel met de juiste link.

Hisko, het gaat er niet alleen om of mensen op het forum kunnen komen. In je bericht aan Arno laat je duidelijk blijken dat 'jullie' het forum ook een last vinden die blijkbaar niet meer de moeite waard is om een prominente plek te geven op de site.

Zoals uit bovenstaande reacties blijkt zijn er echter validatoren, waaronder ook ik, die het forum wel de moeite waard vinden.

Met andere woorden, het bewust uitfaseren van het forum zou een volgende schop tussen de benen zijn richting de validatoren.

Groeten, William de Jong

hiskodevries

validatoren weten prima de weg naar het forum te vinden. Niemand heeft het over weghalen of uitfaseren. Zeker niet voordat een alternatief bekend is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

Dus er wordt gezocht naar een (beter werkend) alternatief? Dan lijkt het mij niet meer dan logisch om totdat er een alternatief gevonden is de link naar het forum weer op te nemen in het menu van Waarneming.nl.

Erik van Dijk

Ook vind het jammer. Ik hoop wel dat het in de lucht blijft zeker het planten topic met alle sleutels van Nies en c.s.

Het lastige van het forum is wel de taal. Doordat Nederlanders en Belgen hardnekkig Nederlands blijven communiceren, blijft het ontoegankelijk voor medegebruikers in bijvoorbeeld Duitsland Oostenrijk en Spanje.Hoe dit te keren is mij niet duidelijk, maar met het internationaliseren wel ongewenst.

Het vreemde is nu dat je als (niet bekende gebruiker) hulp kan vragen op het forum via het invoerscherm, maar dat vervolgens deze het forum nauwelijks kan terugvinden.

Tot slot ik weet het wel te vinden, maar het forum is deels supper nuttig en actueel, maar er zit ook veel door hout bij met topics die jaren niet bekeken zijn en ook niet meer van toepassing is.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk