Hoofdmenu

Prenten

Gestart door jeroen vinke, januari 20, 2024, 10:02:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/296934504/.
1 Zoogdier onbekend - Mammalia indet.
datum: 2024-01-20
locatie: Midden-Drenthe - Lievingerveld (DR)

foto's:




sporen in de sneeuw. 4 cm, onderlinge afstand 20 cm. 5 tenen zichtbaar. Ik kom er niet uit
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

wschulte

Ik denk aan een das. Mooi 5 tenen en de voetzool is erg breed (vandaar geen otter).

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wschulte op januari 20, 2024, 15:59:22 PMIk denk aan een das. Mooi 5 tenen en de voetzool is erg breed (vandaar geen otter).


Die hebben toch prenten van 5 cm. breed? (Ik denk aan een kleinere marterachtige).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroen vinke

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 20, 2024, 17:02:21 PM
Citaat van: wschulte op januari 20, 2024, 15:59:22 PMIk denk aan een das. Mooi 5 tenen en de voetzool is erg breed (vandaar geen otter).


Die hebben toch prenten van 5 cm. breed? (Ik denk aan een kleinere marterachtige).

De prent is 3,5 a 4 cm lang, dus ik schat wel dat hij 5 cm breed is en dan vast overeenkomstig met das.
Ik ga dan ook voor das. Wel leuk om die rond het huis te zien (althans de sporen).

Dan kan ik toch uitgaan van das?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

wschulte

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 20, 2024, 17:02:21 PM
Citaat van: wschulte op januari 20, 2024, 15:59:22 PMIk denk aan een das. Mooi 5 tenen en de voetzool is erg breed (vandaar geen otter).


Die hebben toch prenten van 5 cm. breed? (Ik denk aan een kleinere marterachtige).

Die 5 cm breed gaat ie ook wel halen, afgaande op de 1ste foto. Grootte is altijd een dingetje. En ik keek ook naar kleinere marterachtigen, maar dan is de voetzool relatief weer zo breed. Dat doet mij dan toch meer aan een das denken; ik zou even niet weten wat anders.

keesschreven

Ik zie dat inmiddels is goedgekeurd, maar m.i. klopt dat niet. Je kunt zien dat er voetstappen ontbreken / dat er iets niet klopt in het spoor. Na even staren kom ik uit op een Kat, namelijk een Kat die (vanwege de sneeuw?!) steeds in zijn eigen voetsporen stapt! Daardoor lijken het 5 tenen, maaronderin op foto 2 zie je dat het niet zo is want daar stapt hij net naast zijn spoor.
Het spoor is te fijntjes voor een Das.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

wschulte

Die prent onderin foto 2 is inderdaad niet lekker. De ziet er helemaal wat afwijkend uit; maar ik kan van die prent niet veel maken, ook niet dat het er "2 in 1" zouden kunnen zijn.
De overige prenten die zichtbaar zijn, lijken door de onderlinge plaatsing, echter inderdaad "2 in 1" te zijn, anders had ik meer (gedeeltelijke) prenten verwacht. Maar ik begrijp even niet wat jemet "fijntjes" bedoeld.
Jammer is dat het substraat zo grofkorrelig is: nagels zijn niet goed zichtbaar.

Al met al begin ik wel te twijfelen. Misschien is (huis)kat niet uit te sluiten.

jeroen vinke

Ik had nog naar nagels gekeken, maar die waren inderdaad niet zichtbaar. Ook een reden dat ik twijfelde
Ik snap wat je bedoelt met dat het dubbele afdrukken kunnen zijn. Toch bijzonder dat elke pootafdruk precies hetzelfde lijkt. Je zou verwachten dat zo'n dubbele afdruk niet in alle gevallen precies over elkaar heen valt en hetzelfde patroon laat zien.


Is het verstandig om het weet op onzeker te zetten?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Arjan V

Misschien handiger om er zoogdier onbekend van te maken.
Soms is het niet goed mogelijk om er een goede determinatie van te maken.
Met vriendelijke groet,

Arjan

keesschreven

Citaat van: jeroen vinke op januari 26, 2024, 09:37:50 AM(...)
Toch bijzonder dat elke pootafdruk precies hetzelfde lijkt. Je zou verwachten dat zo'n dubbele afdruk niet in alle gevallen precies over elkaar heen valt en hetzelfde patroon laat zien.
(...)
Dat is wat katten doen, zie bijv. https://youtube.com/shorts/xhRTcBQeP4U?si=tPhHuhE7pTFlQBi3.

Met te fijntjes bedoel ik dat een Das lomper is. Bovendien zijn daar de voor en achterpoot verschillend.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

wschulte

Dank voor het filmpje. Dat maakt veel duidelijk.
Zelf vind ik de voor- en achter-poten niet zo verschillende bij de das. Maar het doet me allemaal alleen maar meer twijfelen. Arjan's suggestie lijkt me het best.

jeroen vinke

Het filmpje maakt inderdaad veel duidelijk.
Ik heb de waarneming aangepast.
Allen bedankt voor de bijdrage
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

zoner@casema.nl

Afdruk gefotografeerd in de Eempolder in een gebied alwaar honden niet zijn toegestaan. Wie kan mij helpen te bepalen van welk dier deze afdruk is?

Jeroen Kloppenburg

De vorm van de teenkussens, het ontbreken van de nagels, en de grootte van de teenkussens ten opzichte van het middenvoetskussen, en de lobben onderaan het middenvoetskussen maken het inderdaad een stap van een kat :)
Blijf op het juiste spoor! ;)

Mvg, Jeroen Kloppenburg
Zeven dagen per week bezig met diersporen.

keesschreven

Citaat van: zoner@casema.nl op maart 22, 2024, 14:15:04 PMAfdruk gefotografeerd in de Eempolder in een gebied alwaar honden niet zijn toegestaan. Wie kan mij helpen te bepalen van welk dier deze afdruk is?
Zou je deze in een apart topic kunnen plaatsen?
Dat kan met de blauwe knop "Nieuw topic" onder het subforum "Zoogdieren".
Anders begint het door elkaar te lopen.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren