Luchthappende Ruisvoorns of ander gedrag?

Gestart door Martijn W., december 21, 2023, 11:59:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn W.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/294633862/.
1 Ruisvoorn - Scardinius erythrophthalmus
datum: 2023-12-15
locatie: Bilthoven - Houdringe (UT)

foto's:




Zwommen langdurig aan de oppervlakte.. Ik vraag me hierbij af of ze zuurstof aan het happen zijn. Of dat mogelijk ander gedrag is.
Het water had daarnaast ook een gelige kleur.


hans parlevliet

Opmerkelijk voor de tijd van het jaar. Het kan zijn dat door de overvloedige regen het water vervuild is met zuurstof arm water uit bv een riool. Nog andere vissen gezien? Anders de gemeente even informeren.
mvg
Hans

Martijn W.

#2
Ik heb er een dag later toch melding van gemaakt -via mail- want via telefoon was lastig i.v.m. het weekend (kwam in een wachtrij). Er is wel na het weekend naar gekeken door het waterschap, maar toen was het water weer ok.

Geen andere vissen gezien, maar dit was voor het eerst dat ik daar überhaupt vissen zag. (Schaduwrijk en afstand tot water is vrij groot).

Ze waren met het hele groepje aan de oppervlakte en een kwartier later zag ik ze nog steeds zo. Ben toen verder gelopen, maar later zette het me aan het denken.

Het is dit jaar al eens in de Bilt misgegaan:
https://nos.nl/l/2485105

Ik weet echter niet hoe "de waterwegen" daar precies met elkaar verbonden zijn. Lastig te zien op een "normale kaart".

Als er in dit geval te weinig zuurstof was, dan denk ik wel dat er een andere oorzaak was, aangezien het snel verdween. Maar goed geen verstand van, wat wel te zien is, is dat het water (doorgaans) nauwelijks stroomt. Dus hoe het zich opgelost heeft? (Zeker blij mee, vaak IJsvogels te zien) Vandaar dat ik benieuwd ben of er daadwerkelijk zuurstof gehapt werd.

Oenanthe

De gemeente heeft geen zeggenschap over oppervlaktewater en de waterkwaliteit. Dat ligt allemaal bij het hoogheemraadschap. Voortaan dus beter direct met hen contact opnemen. Gelukkig was er bij controle niets meer aan de hand want de vissen op je foto happen zo te zien naar adem en dat is op de kortste dag in onbevroren en niet met sneeuw bedekte sloot erg ongewoon.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Martijn W.

Dat de waterschappen verantwoordelijk waren wist ik, wel had ik eerder kunnen melden.

Ik had dit al eens opgezocht, wat leidde tot een anekdotische gebeurtenis:

In een parkje in de buurt lag een dode Meerkoet. Aangezien dit een bron voor botulisme zou kunnen vormen heb ik toen een melding gemaakt. Omdat ik daar vaak de hond uitlaat zag ik toevallig -veel later- het verwijderen van de vogel. Een medewerker schepte de "Meerkoet" uit het water, helaas was die toe al in zo'n verregaande staat van ontbinding dat de Meerkoet smurrie door het schepnet viel en dat er alleen nog wat botjes in zijn net zaten..  :-\