Waterpieper?

Gestart door Gijs21, november 14, 2023, 17:21:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Laat maar..



Pieter Winters

Ben je er achter gekomen?

Gijs21

Citaat van: Pieter Winters op november 15, 2023, 07:56:00 AMBen je er achter gekomen?

Ik heb geen bevestiging, wel een hulplijn maar die ga ik niet steeds appen. Waterpieper en oeverpieper lijken qua geluid erg op elkaar en op basis van alleen een geluidsopname wordt een waarneming van een waterpieper niet snel gevalideerd is mijn ervaring. Omdat ik het leuk vind en beter wil worden in geluiden, probeer ik waterpiepers te ontdekken o.b.v. geluid. Dat lukt volgens mij best aardig, maar helaas zelden met een bevestiging van vogelaars met meer ervaring.

In het boek Vogeltrek van Dick de Vos en Sam Gobin staan ook per soort de sonogrammen van de (vlucht) roep. Dat sonogram gebruik ik om te toetsen, hoewel geluiden natuurlijk variabel zijn.

Overigens hoor ik waterpiepers vaker dan dat ik ze zie. Die van dinsdag heb ik wel goed gezien..vrij grote pieper, bleker dan graspieper. Hij reageerde ook meteen toen ik het roepje afspeelde.

Gijs21

Vanmorgen weer langs dezelfde locatie gereden en nu beter geluid + foto. Het is inderdaad een waterpieper.

frankneijts

Citaat van: Gijs21 op november 15, 2023, 21:15:08 PM
Citaat van: Pieter Winters op november 15, 2023, 07:56:00 AMBen je er achter gekomen?

Ik heb geen bevestiging, wel een hulplijn maar die ga ik niet steeds appen. Waterpieper en oeverpieper lijken qua geluid erg op elkaar en op basis van alleen een geluidsopname wordt een waarneming van een waterpieper niet snel gevalideerd is mijn ervaring. Omdat ik het leuk vind en beter wil worden in geluiden, probeer ik waterpiepers te ontdekken o.b.v. geluid. Dat lukt volgens mij best aardig, maar helaas zelden met een bevestiging van vogelaars met meer ervaring.

In het boek Vogeltrek van Dick de Vos en Sam Gobin staan ook per soort de sonogrammen van de (vlucht) roep. Dat sonogram gebruik ik om te toetsen, hoewel geluiden natuurlijk variabel zijn.

Overigens hoor ik waterpiepers vaker dan dat ik ze zie. Die van dinsdag heb ik wel goed gezien..vrij grote pieper, bleker dan graspieper. Hij reageerde ook meteen toen ik het roepje afspeelde.

De locatie kan heel belangrijk zijn: in grote delen van Nederland is verwarring niet of nauwelijks relevant omdat Water- en Oeverpieper daar niet samen voorkomen. Zo is ver in het binnenland de kans op Oeverpieper erg klein (tenzij langs de Grote Rivieren) en in het Waddengebied zijn Waterpiepers zeldzaam. Daarbij komt dat de geludien van Water- en Oeverpieper in het veld niet te onderscheiden zijn en ook geluidsopnames (sonagrammen) bieden slechts (zeer)geee zelden n 100% zekere uitkomst. Sterker: ook Graspieper zorgt vaak voor verwarring!
Het lijkt me dus verstandiger om in geval van twijfel de betreffende vogel(s) te zien te krijgen: geeft vaak veruit de meest zekere uitkomst...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gijs21

Citaat van: frankneijts op november 16, 2023, 19:02:25 PM
Citaat van: Gijs21 op november 15, 2023, 21:15:08 PM
Citaat van: Pieter Winters op november 15, 2023, 07:56:00 AMBen je er achter gekomen?

Ik heb geen bevestiging, wel een hulplijn maar die ga ik niet steeds appen. Waterpieper en oeverpieper lijken qua geluid erg op elkaar en op basis van alleen een geluidsopname wordt een waarneming van een waterpieper niet snel gevalideerd is mijn ervaring. Omdat ik het leuk vind en beter wil worden in geluiden, probeer ik waterpiepers te ontdekken o.b.v. geluid. Dat lukt volgens mij best aardig, maar helaas zelden met een bevestiging van vogelaars met meer ervaring.

In het boek Vogeltrek van Dick de Vos en Sam Gobin staan ook per soort de sonogrammen van de (vlucht) roep. Dat sonogram gebruik ik om te toetsen, hoewel geluiden natuurlijk variabel zijn.

Overigens hoor ik waterpiepers vaker dan dat ik ze zie. Die van dinsdag heb ik wel goed gezien..vrij grote pieper, bleker dan graspieper. Hij reageerde ook meteen toen ik het roepje afspeelde.

De locatie kan heel belangrijk zijn: in grote delen van Nederland is verwarring niet of nauwelijks relevant omdat Water- en Oeverpieper daar niet samen voorkomen. Zo is ver in het binnenland de kans op Oeverpieper erg klein (tenzij langs de Grote Rivieren) en in het Waddengebied zijn Waterpiepers zeldzaam. Daarbij komt dat de geludien van Water- en Oeverpieper in het veld niet te onderscheiden zijn en ook geluidsopnames (sonagrammen) bieden slechts (zeer)geee zelden n 100% zekere uitkomst. Sterker: ook Graspieper zorgt vaak voor verwarring!
Het lijkt me dus verstandiger om in geval van twijfel de betreffende vogel(s) te zien te krijgen: geeft vaak veruit de meest zekere uitkomst...

Ja klopt m.b.t. waterpieper en oeverpieper. Dat is ook niet mijn streven, om die 2 te kunnen onderscheiden. Voor mij is de uitdaging om de waterpiepers te onderscheiden van de graspiepers. Die kan je vaak vinden in dezelfde biotoop en ik heb het gevoel dat waterpiepers vaak niet worden opgemerkt omdat ze worden aangezien voor graspieper. Dat roepjes variabel zijn daar heb je gelijk in, maar bij een iets rauwer roepje, lager dan van graspieper, en een sonogram met een M-vorm, neig ik naar waterpieper. Het beest zien is altijd prettig, maar dat lukt lang niet altijd.

Pieter Winters

Enkele weken geleden op Lentevreugd een pieper opgenomen die ik verdacht van Waterpieper te zijn. Maar als ik het zo lees zou het wel eens altijd een vraagteken kunnen zijn. Zaten in een gebied wat niet begaanbaar is. Helaas niet goed kunnen zien.

Gijs21

Citaat van: Pieter Winters op november 16, 2023, 20:51:18 PMEnkele weken geleden op Lentevreugd een pieper opgenomen die ik verdacht van Waterpieper te zijn. Maar als ik het zo lees zou het wel eens altijd een vraagteken kunnen zijn. Zaten in een gebied wat niet begaanbaar is. Helaas niet goed kunnen zien.

Het kan wel hoor, waarnemingen zonder foto worden wel goedgekeurd. Ze zijn alleen niet zo blij met dit soort waarnemingen volgens mij. De meeste validatoren hebben enorm veel kennis en ervaring, je maakt mij niet wijs dat die de roep van graspieper en waterpieper niet kunnen onderscheiden.

Gijs21

Citaat van: Pieter Winters op november 16, 2023, 20:51:18 PMEnkele weken geleden op Lentevreugd een pieper opgenomen die ik verdacht van Waterpieper te zijn. Maar als ik het zo lees zou het wel eens altijd een vraagteken kunnen zijn. Zaten in een gebied wat niet begaanbaar is. Helaas niet goed kunnen zien.

Ik heb je opname beluisterd.. ben niet zeker maar neig naar waterpieper. Het lastige van Lentevreugd is dat er ook zo ontzettend veel graspiepers zitten.

Pieter Winters

Dat is de reden waarom ik zei dat het wellicht altijd een vraagteken zal blijven.

Ik vond hem anders klinken dan de gemiddelde Graspieper, maar mijn kennis is daarin nog lang niet genoeg.

Uit het bericht van Frank begrijp ik dat Graspieper dus voor verwarring kan zorgen en aangezien ik hem niet goed gezien heb...

In het (verre) verleden is er ook nog heel sporadisch een Oeverpieper gemeld (met bewijs).

Volgende keer toch maar meer tijd investeren om de Waterpieper te zien te krijgen!

Gijs21

#10
Citaat van: Pieter Winters op november 17, 2023, 12:25:19 PMDat is de reden waarom ik zei dat het wellicht altijd een vraagteken zal blijven.

Ik vond hem anders klinken dan de gemiddelde Graspieper, maar mijn kennis is daarin nog lang niet genoeg.

Uit het bericht van Frank begrijp ik dat Graspieper dus voor verwarring kan zorgen en aangezien ik hem niet goed gezien heb...

In het (verre) verleden is er ook nog heel sporadisch een Oeverpieper gemeld (met bewijs).

Volgende keer toch maar meer tijd investeren om de Waterpieper te zien te krijgen!

En als je hem niet te zien krijgt een opname met een duidelijk sonogram. Gisteren is het me (eindelijk) gelukt om een goede opname te maken van waterpieper, en dan zie je dat het sonogram best wel typerend is. Anders dan van graspieper.
Alleen als er ook oeverpiepers op de locatie kunnen voorkomen wordt het lastig zonder foto