Sprinkhaangeluiden ID app (Android)

Gestart door Anne Krediet, september 10, 2023, 11:18:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Krediet

Beste allemaal. Ik heb een app gemaakt om automatisch geluiden te herkennen, zoals birdnet maar dan voor sprinkhanen en krekels.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aquilaecologie.sprinkenapp1

Ik hoor eventuele bevindingen graag en opnamen bij waarnemingen voegen wordt erg gewaardeerd, daarmee kan ik de herkenning weer verbeteren

Anne

Wim Bakker

Hartelijk dank voor deze inspanning Anne!   :duim:

Ik heb de app eerst even snel thuis getest met opnames van de cd van de oude veldgids. Hieronder zijn mijn voorlopige bevindingen. Later wil ik er ook nog een keer het veld mee ingaan om te kijken hoe het daar werkt.

Soort                          - Herkenning
======================================================================
Sikkelsprinkhaan               - niet herkend
Zaagsprinkhaan                 - niet herkend
Struiksprinkhaan               - niet herkend
Boomsprinkhaan                 - niet herkend
Zuidelijke Boomsprinkhaan      - niet herkend
Gewoon Spitskopje              - 100%, 0% zuidelijk spitskopje
Zuidelijk Spitskopje           - 90%, 9% gewoon spitskopje
Grote Groene Sabelsprinkhaan   - 100%, 0% zuidelijk spitskopje
Kleine Groene Sabelsprinkhaan  - 100%, 0% rosse sprinkhaan
Wrattenbijter                  - 89%, 11% bramensprinkhaan
Kleine Wrattenbijter           - niet herkend
Duinsabelsprinkhaan            - niet herkend
Heidesabelsprinkhaan           - 93%, 3% wrattenbijter
Lichtgroene Sabelsprinkhaan    - niet herkend
Greppelsprinkhaan              - 83%, 10% gewoon spitskopje
Bramesprinkhaan                - 100%, 0% wrattenbijter
Zadelsprinkhaan                - 100%, 0% locomotiefje
Veldkrekel                     - 100%, 0% huiskrekel
Huiskrekel                     - 100%, 0% veldkrekel
Boskrekel                      - 100%, 0% sikkelsprinkhaan
Boomkrekel                     - 100%, 0% boskrekel
Veenmol                        - niet herkend (46% boskrekel, 42% kustsprinkhaan)
Klappersprinkhaan              - niet herkend
Europesche Treksprinkhaan      - niet getest
Blauwe Duinsprinkhaan          - niet getest
Moerassprinkhaan               - 100%, 0% snortikker
Gouden Sprinkhaan              - 100%, 0% wekkertje
Kleine Goudsprinkhaan          - niet getest
Zoemertje                      - 100%, 0% huiskrekel
Schavertje                     - 99%, 1% grote groene sabelsprinkhaan
Wekkertje                      - 100%, 0% zwart wekkertje
Negertje                       - 96% wekkertje, 3% zwart wekkertje
Bruin Schavertje               - niet herkend
Locomotiefje                   - 69%, 14% zuid. spitskopje
Steppesprinkhaan               - 100%, 0% bruine sprinkhaan
Gaspeldoornsprinkhaan          - niet getest
Bruine Sprinkhaan              - 100%, 0% sikkelsprinkhaan
Ratelaar                       - 100%, 0% gewoon spitskopje
Snortikker                     - 100%, 0% spoorkrekel
Kustsprinkhaan                 - 88%, 8% bruine sprinkhaan / 98%, 1% ratelaar
Weidesprinkhaan                - 98%, 2% steppesprinkhaan
Krasser                        - 100%, 0% locomotiefje
Zompsprinkhaan                 - 98%, 2% steppesprinkhaan
Knopsprietje                   - 85%, 10% bruine sprinkhaan
Rosse Sprinkhaan               - 99%, 0% ratelaar

Een aantal soorten worden niet herkend: sikkelsprinkhaan, struiksprinkhaan, boomsprinkhanen, kleine wrattenbijter, duinsabelsprinkhaan en veenmol.
Sikkelsprinkhaan, struiksprinkhaan en duinsabelsprinkhaan zitten misschien te hoog voor de weergave van mijn geluiden of de microfoon van mijn mobieltje.
De geluiden van de boomsprinkhanen zitten er misschien niet in.
Kleine wrattenbijter is een zeldzame soort.
Dat de veenmol niet herkend wordt is een beetje vreemd en ook jammer.

Een zwart wekkertje wordt herkend als een wekkertje. Deze twee soorten zijn ook lastig te onderscheiden. Het verschil zit niet in het spectrum maar in de rust tussen de strofen.

Ik vind het knap dat de krasser en de zompsprinkhaan zo goed worden onderscheiden. Ik vraag mij af of dit in de praktijk ook altijd zo goed zal werken.

De interface:
* er kan nog wel wat informatie bij: wat doet de app? wie maakte de app? welke soorten zitten er nu in (grote spitskop ook bijv.?)? wat zijn de voorwaarden voor een goede herkenning? hoe lang moet een opname zijn? op welke afstand van een sprinkhaan moet je zitten?
* ik zou graag iets zien terwijl de opname loopt: de geluidssterkte bijvoorbeeld, maar het liefst natuurlijk een spectrum o.i.d.  :-)

Ik zou de 0% scores niet laten zien. Alles onder de 1% roept alleen maar vragen op.

Al met al vind ik de app veelbelovend. Ik zal er een keertje het veld mee ingaan.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

marcel234

Citaat van: Wim Bakker op september 11, 2023, 16:22:37 PMwelke soorten zitten er nu in (grote spitskop ook bijv.?)?
Ja, de eerste vraag die in me op komt is voor welk gebied de app geldig is. Waarschijnlijk Benelux, maar ik kon het in deze thread niks over vinden.

Frank van de Putte

Maar veel van die sabelsprinkhanen zijn voor de meeste mensen toch ook helemaal niet hoorbaar?
Wat je niet hoort ga je ook niet opnemen, lijkt me..
Groetjes,

Frank van de Putte

Wim Bakker

Dus als je niks hoort dan zet je ook je bat detector niet aan?

Ik denk dat je de app moet zien in het rijtje tools voor het vinden en identificeren van sprinkhanen. Hoe dat in de praktijk gaat werken zal de toekomst leren...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

marcel234

Citaat van: marcel234 op september 11, 2023, 16:31:32 PM
Citaat van: Wim Bakker op september 11, 2023, 16:22:37 PMwelke soorten zitten er nu in (grote spitskop ook bijv.?)?
Ja, de eerste vraag die in me op komt is voor welk gebied de app geldig is. Waarschijnlijk Benelux, maar ik kon het in deze thread niks over vinden.
Waarschijnlijk sprinkhanen van Limburg ( Follow the money)

Anne Krediet

Hoi Wim, dank voor je uitgebreide reactie. Ik wil niet te hoge verwachtingen wekken; bij een echt goede opname heeft hij het inderdaad bijna altijd goed, bij meer achtergrondgeluid wordt het snel lastiger dus in het veld zal het niet zo scoren.

Alle NL soorten die hoorbaar geluid maken en waarvoor enigszins genoeg opnamen aanwezig waren zitten in de app. Dingen als struiksprinkhaan, boomsprinkhaan maar ook Kleine wrattenbijter zijn niet opgenomen.

Limburg heeft maar een klein deel meebetaald, het is grotendeels eigen tijd uit enthousiasme.

Er kan inhoudelijk inderdaad een hoop meer met de app. Daar heb ik helaas geen tijd meer voor dus maar misschien in de toekomst. Het eerste wat ik zelf zou willen is dat je van de soorten het geluid kan afspelen om zelf te vergelijken.

Wim Bakker

Citaat van: Anne...bij meer achtergrondgeluid wordt het snel lastiger dus in het veld zal het niet zo scoren.

Ja, daar kwam ik ook achter. Van het langsrazende verkeer maakt ie ratelaars. Van de wind door de bomen maakt ie rosse sprinkhanen. Zelfs als er in geen velden of wegen sprinkhanen te horen zijn dan maakt ie er toch een sprinkhaan van...

Vraag ik mij wel af wat dan het nut is van deze app 🤔
(en dan twijfel ik niet aan de fun en het enthousiasme...  ;D )
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Jan-Freerk Kloen

Mijn ervaringen tot nu toe zijn best goed, maar krekels vond ie wel moeilijk. Boomkrekel is wel oké maar de boskrekel herkent hij niet. Wellicht omdat ze erg zacht zijn en daarom de opname onduidelijk.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com