Boomvalk of smelleken?

Gestart door Gijs21, augustus 31, 2023, 06:54:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Wederom een waarneming van 30-8 in de buurt van het Valkenburgse Meer. Ik zat op de fiets toen opeens twee valkjes roepend kwamen overvliegen. Ik had het geluid graag willen opnemen want ik had het nog nooit gehoord. Het klonk niet als boomvalk, meer regenwulp-achtig.
Snel gestopt, camera gepakt en 2 fotootjes gemaakt, waaronder deze. Omdat ik kort ervoor een boomvalk had waargenomen, lijkt het voor de hand te liggen dat dit ook boomvalken waren. Maar ik heb het geluid van smelleken opgezocht en dat lijkt toch wel op de roep die ik gisteren hoorde.
Staat op de onderstaande foto een boomvalk of zou het ook een smelleken kunnen zijn?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/286396259/.
2 Boomvalk - Falco subbuteo overvliegend, gezien en gehoord
datum: 2023-08-30
locatie: Wassenaar - Ommedijksche Polder (ZH)

foto's:


OlivierO

Best de foto al even oplichten en opnieuw toevoegen en ook de 2e foto waar je van spreekt bijvoegen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Gijs21

#2
Citaat van: OlivierO op augustus 31, 2023, 07:24:44 AMBest de foto al even oplichten en opnieuw toevoegen en ook de 2e foto waar je van spreekt bijvoegen.

Ga ik doen. De 2e foto is alleen niet veel soeps vrees ik.

De roep was heel duidelijk, een kenner had waarschijnlijk meteen geweten wat her was. Toch maar eens een recorder aanschaffen.

Oenanthe

Torenvalk overwogen Gijs? Die is in de Ommedijkse Polder veruit de algemeenste valk en de vogel op de foto lijkt er best op.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gijs21

Citaat van: Oenanthe op augustus 31, 2023, 10:36:44 AMTorenvalk overwogen Gijs? Die is in de Ommedijkse Polder veruit de algemeenste valk en de vogel op de foto lijkt er best op.

Ik overweeg altijd torenvalk als ik valken zie. Het waren 2 vogels, mogelijk 2 verschillende soorten. Ik weet hoe een torenvalk klinkt en ik weer hoe een boomvalk klinkt, maar het leek er in de verste verte niet op.

Deze waarneming heb ik al opgegeven qua determinatie. Wanneer je op de fiets zit en er komt opeens iets overvliegen dan ben je vaak gewoon te laat..

mgieskens

Citaat van: Oenanthe op augustus 31, 2023, 10:36:44 AMTorenvalk overwogen Gijs? Die is in de Ommedijkse Polder veruit de algemeenste valk en de vogel op de foto lijkt er best op.
"Algemeenste valk" vind ik niet zo'n sterk argument. Er komen in deze tijd van het jaar immers ook Boomvalken in de omgeving voor (nog los van trek).
Maar op basis van deze foto's ga ik ook voor Torenvalk.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Gijs21

Er zitten op deze locatie inderdaad boomvalken, sterker nog ik had er kort ervoor een of meerdere waargenomen. Zoals gezegd betreft deze waarneming twee vogels. Mogelijk is een ervan dan een torenvalk. De andere.. geen idee. Wat mij betreft case closed, het hoort bij deze hobby dat je niet weet wat je nu precies gezien of gehoord hebt.