Wie heeft dit gelegd?

Gestart door magnolia, augustus 29, 2023, 16:05:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Zouden dit vlindereitjes kunnen zijn? Als ja, welke? Of nee, wat eventueel dan?
Dank.https://forum.waarneming.nl/index.php?action=dlattach;attach=854980;image
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Rayan Majoor

Ik zou inderdaad van een nachtvlinder (uiltje, Noctuidae) zeggen, maar vind het erg lastig te zien zo. Durf het dus niet met zekerheid te zeggen...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

magnolia

Heb je misschien iets extra's nodig om het wel te kunnen beoordelen?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Rayan Majoor

Vooral een foto die scherp genoeg is, zodat je de structuur op de eitjes kan zien :angel:  ;D
Het is sowieso altijd handig om een waarneming te maken van wat je hebt gezien, en dan via de optie 'hulp forum' je vraag hier te stellen. Dan draag je gelijk bij aan de kennis over de beestjes, naast dat de foto gewoon betere kwaliteit is en we eventueel informatie als vindplaats en -datum kunnen zien, mocht dat nodig zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

magnolia

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/286531926/.
1 Hageheld - Lasiocampa quercus ei, gezien
datum: 2023-09-01
locatie: Gulpen - Berghem e.o. (LI)

foto's:

Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Rayan Majoor

Helaas is de foto net uit focus, dus zelfs de originele foto geeft mij niet genoeg details. Met de hoeveelheid eitjes die netjes in één vlak gelegd zijn, is een uiltje (Noctuidae) wel het meest voor de hand liggend, en heb je over het algemeen een huismoeder te pakken. Maar wil je eitjes determineren, dan is het erg belangrijk om zowel vorm als structuur goed op de foto te krijgen - zo hebben wantsen over het algemeen gladde eitjes met een 'dekseltje' (je ziet al een randje waar het beestje straks de eierschaal naar buiten duwt en waar ie het eitje uit komt), terwijl vlinders vaak ribbeltjes of golfbal-achtige structuren laten zien met bovenop in het midden een klein puntje (mictopyle). Vliegen hebben dan weer vaak vrij typische tictac-achtige eitjes. En voor een soortnaam zal je vaak een combinatie van waardplant-kennis (in dit geval werkt dat natuurlijk niet, maar als een eitje op een plant zit wel) en ervaring nodig. Die ervaring zit 'm er dan bijvoorbeeld weer in dat je weet dat, van alle soorten nachtvlinders die eitjes in een eispiegel leggen, de huismoeder veruit de algemeenste is en net wat grotere eispiegels maakt.

Dit soort dingen zijn lastig om vooraf te weten, maar hopelijk helpt het je om in het vervolg door te hebben wat je vast moet leggen om er een naam uit te krijgen. De beste manier (als je daar enthousiast genoeg voor bent), is echter altijd om op te kweken. Anders zal je gegarandeerd ook dingen tegenkomen waar je nooit een naam bij krijgt (de natuur is nou eenmaal te groot en divers... :angel: )
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

magnolia

Dank jullie voor de (uitgebreide) antwoorden.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!