Vakantie + gas terug

Gestart door nielseimers, augustus 21, 2023, 14:52:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Beste plantenwaarnemers :blink:

Ik heb vanaf volgende week vakantie en vind dit een goed moment om het valideren weer eens wat te gaan minderen. Ik heb al vaker wat gas teruggenomen, maar ben deze keer van plan om 90% minder te gaan valideren. Het valideren blijft ontzettend leuk, maar kost me erg veel tijd. Voorheen had ik altijd de ambitie om alles in de winterperiode weer beoordeeld te krijgen. Maar met de alsmaar groeiende populariteit van de website en ObsIdentify is dat onhaalbaar gebleken. Dat geef ik dus op en daarmee verlies ik een groot deel van mijn motivatie om zo intensief te valideren. De kwaliteit van de waarnemingen is bovendien drastisch afgenomen sinds de komst van ObsIdentify. Ten slotte begin ik steeds meer aversie te krijgen voor de obsessieve plantentwitchers. Het is prima om jezelf een paar keer per jaar te trakteren op een bijzondere soort wat verder bij jou vandaan, maar sommige waarnemers rijden wekelijks of dagelijks honderden kilometers af om alles elk jaar of soms zelfs elke maand te melden voor hun jaar- en maandlijsten. Daar ben ik zo fel op tegen dat ik geïrriteerd raak als ik weer waarnemingen van hen voorgeschoteld krijg (vaak met waardeloze foto's). Die toenemende irritatie is voor mij de reden dat ik nu toch echt even flink gas terug neem.

Dus weet dat je vanaf heden aanzienlijk minder validaties (vanuit mij) kan verwachten :rolleye: Mocht je nu zelf wat meer willen inspannen, meld je dan als validator en dan kan je een poging wagen om de validatie-achterstand (inmiddels meer dan een half miljoen fotowaarnemingen) wat kleiner te maken.

Met zonnige en groene groeten uit Nijmegen,
Niels B)

Jan Mudde

Hey Niels,

In elk geval bedankt voor je jarenlange validatie-inspanningen!!! Kan niet genoeg benadrukt worden wat een vreselijk goed werk jij en je mede-validatoren steeds weer verrichten en dat geheel pro-deo!!! Dank ook voor je heldere bericht, volledig begrijpelijk, zowel wat betreft het NIA/ObsIdentify stuk maar zeker ook het twitchgebeuren!!!!! Het gedrag van fanatieke twitchers heeft mijn plezier in het vogelen goeddeels vergald. En helaas zie je het ook in de andere soortgroepen ook hand-over-hand toenemen. Snap helemaal dat je die groep twitchers op geen enkele wijze wil faciliteren met het valideren van hun dag-, week-, maand- en jaarlijsten. Heeft ook in mijn ogen niets meer met "natuurbeleving" te maken!

Zonde dat we het zonder jouw deskundige en steeds enthousiaste inbreng moeten doen (althans een heel stuk minder) ik heb je commentaren bij de enkele plantenwaarneming die ik invoer altijd heel erg gewaardeerd en er steeds wat van opgestoken! Bedankt ook daarvoor.

Geniet van je vakantie en geniet vooral van de tijd die je overhoudt wanneer je een heel stuk minder valideert!!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Odette Maas

Beste Niels,

Je hebt helemaal gelijk! Het is goed om lief voor jezelf te zijn.
Jan heeft het goed verwoord.
Je hebt mij veel geleed, maar dat heb dat heb ik al vaker tegen je gezegd. Mijn dank is groot.
Wat betreft die Schermbloem die ik naar Naturalis heb gestuurd, hou ik je op de hoogte. Zij zou na haar vakantie eerst de grote achterstand verwerken
Hele fijne vakantie en hopelijk kan jij je hoofd zo snel mogelijk leeg maken.

lukasverboom

Heel begrijpelijk! Mijn motivatie staat ook op een laag pitje door de slechte waarnemingen en twitchers (het lijkt soms wel alsof alle zeldzame korstmossen die worden ingevoerd getwitcht zijn...). Ik hoop nog steeds dat Obsidentify-waarnemingen ooit worden gescheiden van de rest van de website.

Maar dat zijn zorgen voor later, fijne vakantie :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

Niels, jammer maar begrijpelijk dat je minder gaat valideren. Voor nu dank en mijn waardering voor wat je deed en blijft doen!

Geniet van je vakantie.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rien Ondersteijn

Niels-ik slik bepaalde woorden even in om mijn teleurstelling te uiten...
Als er iémand 100 % Waarn.nl was , dan was jíj t..  :duim:
Het voelt alsof we op een stuurloos schip zitten met zijn allen...

Veel dank voor álle aandacht , die je alle waarnemers. de natuur én deze site hebt gegeven.  :angel:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Beste Niels,
Heel begrijpelijk dat je gas terugneemt. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Wat een werk en inspanning heb je verricht en dat over een lange periode! Daar heb ik heel veel bewondering voor! Nu je deze stap zet, laat het wel zien hoe kwetsbaar ons validatieteam eigenlijk is. Met de toenemende stroom waarnemingen wordt die achterstand alleen nog maar groter. Bij waarnemingen.be zie ik dat nog duidelijker waar mijn hele reeks waarnemingen in de laatste helft van 2022 nog nauwelijks zijn gevalideerd. Voor nu wens ik je een hele fijne vakantie toe!
Hartelijke groet, Sipke.

hsmulders

Beste Niels,

heel hartelijk dank voor de enorme inzet!

Met hartelijke groet,

Hanneke

Matthijs Molenaar

Daar gaat de validatie binnen vijf minuten  :'(  ;) .
Veel dank voor al je validaties Niels en een mooie vakantie gewenst!  :duim:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Willemien Troelstra

Ik denk dat het een heel gezonde/verstandige keus is. Zoals je weet is de lol van het valideren bij mij al wat langer weggezakt en valideer ik vrijwel niets meer op waarneming.nl. Dat komt vooral omdat 90% van de waarnemers niet zit te wachten op validatie en feedback op de determinatie.

Ik zou het graag om willen draaien en alleen waarnemingen ter validatie aangeboden krijgen van mensen die daarvoor hebben gekozen, die willen dat hun waarnemingen (mede) bijdragen aan het verspreidingsonderzoek/hun plantenkennis willen vergroten en daarom bereid zijn om te reageren op een opmerking/vraag en een volgende keer proberen een betere foto te maken of een detail te bekijken.

Fijne vakantie!
groet, Willemien Troelstra

robbe p

Citaat van: Sipke Gonggrijp op augustus 21, 2023, 20:16:00 PMBij waarnemingen.be zie ik dat nog duidelijker waar mijn hele reeks waarnemingen in de laatste helft van 2022 nog nauwelijks zijn gevalideerd.

Je hebt 200% gelijk, maar specifiek voor jouw waarnemingen denk ik dat dit vooral ligt aan het feit dat er maar een handvol mensen zijn die de woladventieven goed genoeg kennen om ze te valideren.  ;) Ik zie ze soms passeren maar ik kan ze in ieder geval niet keuren.

Geniet van de vakantie Niels!

tekenaar

Als voormalig validator begrijp ik heel goed hoe je je voelt. Als waarneming.nl opnieuw een stuk kleiner zou worden, en daarmee zowel te behappen als serieuzer ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Maakun

Citaat van: Jan Mudde op augustus 21, 2023, 15:10:56 PMik heb je commentaren bij de enkele plantenwaarneming die ik invoer altijd heel erg gewaardeerd en er steeds wat van opgestoken! Bedankt ook daarvoor.

Geniet van je vakantie en geniet vooral van de tijd die je overhoudt wanneer je een heel stuk minder valideert!!!

Hier sluit ik mij van harte bij aan. Van jouw opbouwende en kundige commentaar (bij mijn Obsidentify waarnemingen) heb ik altijd veel opgestoken en het heeft mij altijd gemotiveerd om betere waarnemingen te doen, ook bij weekdieren. Heel erg bedankt daarvoor!!
Gr, Maarten

Pieter Stolwijk

Ik sluit me graag aan bij alle woorden van waardering voor wat je jarenlang hebt gepresteerd.
Je besluit zou er toe moeten leiden dat de validatie anders ingericht wordt. Willemiens voorzet lijkt me de juiste richting aan te geven.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

tekenaar

Ja, dat is een goed idee. Waarnemers laten aangeven of ze willen dat hun waarnemingen gevalideerd worden en alleen gevalideerde waarnemingen meenemen in exports. En dan de default zetten op "voor mij hoeft validatie niet".
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BartAbc

Dank je wel Niels voor al het werk dat je gedaan hebt! Ik vroeg me altijd af hoe je dat toch deed... verstandig om het maar eens rustiger aan te gaan toen.

Het lijkt me wel belangrijk dat waarnemingen van minder algemene soorten gevalideerd worden. Mijn motivatie om waarnemingen te melden is dat is iets wil bijdragen aan de kennis over de verspreiding van soorten. Als waarnemingen niet doorgeleverd worden omdat ze ongevalideerd blijven heeft dat minder zin.

Waar ik vaak tegenaan loop is dat er kennelijk bij elke waarneming een foto geleverd moet worden. Soms doe ik een hele rij waarnemingen van één soort om de lokale verspreiding in beeld te brengen. In zo'n geval zou het beter zijn als ze allemaal tegelijk gevalideerd worden waarbij dan desnoods één locatie met mooie foto als bewijs.

Het zou ook handig zijn als waarnemingen van bekende en ervaren waarnemers standaard gevalideerd worden, voor zover het geen heel moeilijke of verdachte soorten betreft.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

DuDe

Ook van mijn kant heel erg veel dank voor al het werk dat je hebt geleverd.  Ik moet bekennen dat ik soms hardop moest lachen wanneer ik - echt heel vaak - binnen 1 minuut een reactie van je kreeg op een voor mij onbekende of onzekere waarneming. Wat een kennis en wat jammer ook dat een (ooit..) o zo mooie site daar minder gebruik van zal kunnen maken. Maar dat heeft Waarneming wel aan zich zelf te danken, vrees ik. Hopelijk wordt er wat gedaan met jouw bericht en de reacties hier. Voor nu wens ik jou alle rust toe. Die heb je ontzettend verdiend. Geniet ze!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rien Ondersteijn

Citaat van: tekenaar op augustus 22, 2023, 13:39:22 PMJa, dat is een goed idee. Waarnemers laten aangeven of ze willen dat hun waarnemingen gevalideerd worden en alleen gevalideerde waarnemingen meenemen in exports. En dan de default zetten op "voor mij hoeft validatie niet".

Élke voorzet welkom !
Maar ik vrees dat dat laatste helaas weinig zal werken . De meesten , die hier waarnemingen posten zullen bij die vraag natuurlijk willen dat hun waarneming wordt bekeken....
We hebben nog steeds de 'oude' en de 'nieuwe' site : is dit niet een goed moment om voor 'echte liefhebbers' de oude [zoals ie ongeveer nu is met best wel een hoop goeie aanpassingen] aan te bieden en de nieuwe aan anderen ?
Met [bijv] de melding na inloggen : ' Uw waarneming kan uiterst kritisch bekeken en zelfs verwijderd worden indien Uw aangeleverde gegevens onvoldoende blijken ter beoordeling'...

Of zoiets ?...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Citaat van: BartAbc op augustus 22, 2023, 16:32:34 PMWaar ik vaak tegenaan loop is dat er kennelijk bij elke waarneming een foto geleverd moet worden. Soms doe ik een hele rij waarnemingen van één soort om de lokale verspreiding in beeld te brengen. In zo'n geval zou het beter zijn als ze allemaal tegelijk gevalideerd worden waarbij dan desnoods één locatie met mooie foto als bewijs.

Het zou ook handig zijn als waarnemingen van bekende en ervaren waarnemers standaard gevalideerd worden, voor zover het geen heel moeilijke of verdachte soorten betreft.

Ter overweging: als ervaren waarnemer kun je natuurlijk overstappen naar de verspreidingsatlas (met de bijbehorende VERA app). Daar worden ook alle waarnemingen zonder foto (grotendeels automatisch) gevalideerd, al krijg je dan soms wel de vraag van een validator of je fotobewijs hebt.
groet, Willemien Troelstra

Chris Rosmalen

Hee Niels,

Onwijs bedankt voor al je validaties, commentaren en enthousiasme waarmee je mij de liefde voor en kennis over planten hebt bijgebracht. Het aantal waarnemingen dat jij de afgelopen jaren hebt gevalideerd is natuurlijk niet normaal! Ik vind het heel jammer dat je minder gaat doen, maar begrijp jouw keuze helemaal!

Er lijkt geen einde te komen aan de continue stroom van plantenwaarnemingen die er iedere dag ingevoerd worden en is gewoon niet weg te werken. Het is daarbij vervelend dat er veel rommel tussen zit (waarnemingen van planten in tuinen, planten in tuincentra, insecten die als planten worden ingevoerd, waarnemingen met een enkele close up foto, gehele botanische tuinen, en ga zo maar door). Obsidentify maakt dat er zeker niet beter op.

Ook ik stoor me mateloos aan dat getwitch van planten. Ik voer zelf veel waarnemingen vervaagd in of onder embargo, want mijn waarnemingen worden aan de lopende band getwitcht (bijkomend voordeel als je in het midden van het land woont). Ik snap dat je af en toe graag een plant wil zien, maar je kunt het ook overdrijven. Het valideren van deze waarnemingen is irritant, voegt totaal niks toe en kost veel tijd.

Maar goed Niels, ga nu eerst maar genieten van je welverdiende vakantie!

Groetjes,
Chris
Groetjes,
Chris

BartAbc

Citaat van: Willemien Troelstra op augustus 22, 2023, 21:51:02 PMTer overweging: als ervaren waarnemer kun je natuurlijk overstappen naar de verspreidingsatlas (met de bijbehorende VERA app). Daar worden ook alle waarnemingen zonder foto (grotendeels automatisch) gevalideerd, al krijg je dan soms wel de vraag van een validator of je fotobewijs hebt.

Dank voor de tip, Willemien! Maar VERA is van FLORON en die maken veel te weinig zichtbaar van alles wat er ingevoerd wordt. Je kunt denk ik alleen je eigen waarnemingen zien, en de overige waarnemingen alleen op uurhok-niveau.

Waarneming.nl is qua opzet veel sympatieker: van waarnemers en vóór waarnemers en zo veel mogelijk toegankelijke gegevens.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

RutgerB

#21
Aan Niels; Jammer dat je minder gaat valideren, maar het zal je goed doen.

Fijn om te horen dat je in ieder geval voor 10% blijft doorgaan. Hopelijk kun je daarmee ook zoveel mogelijk de ergernissen vermijden. Ik heb in januari in België ook ongeveer zo'n stap teruggedaan en dat was een hele opluchting. Ik erger me nog maar voor 10%  ;D

rapunzel

Dank je Niels voor de zorg die je aan mijn waarnemingen hebt besteed. Ik heb er veel van geleerd. Prettige vacantie. Ik hoop dat ik in de toekomst tot die 10% mag behoren.
Met vriendelijke groet,
Koos
Koos Ballintijn

Norman

Niels,

Ik begrijp het 100%, hoewel we het een keer flink oneens zijn geweest, waardeer ik je inzet bijzonder.

Jammer dat het zover moet komen en dat ik in dit topic al meerdere steengoede validators hun demotivatie kenbaar maken vanwege het beleid van waarneming.nl.

Ik heb sterk de indruk dat er geluisterd wordt naar de verkeerde mensen.

Ik gebruik tegenwoordig de Cybertracker app voor mijn waarnemingen, al is dat flink bewerkelijk om in te richten (er zijn bv. geen soort lijsten), maar de output is fijn en als project goed te delen met medewaarnemers.

Willemien Troelstra

Er speelt voor mij (ook) een heel ander bezwaar bij twitchen (en als ik Niels goed interpreteer bij hem ook). Het gaat vaak gepaard met veel autokilometers en daarmee met veel CO2- (en NOx) uitstoot terwijl het nut ervan voor verspreidingsonderzoek nihil is.
groet, Willemien Troelstra

tekenaar

Citaat van: Willemien Troelstra op augustus 23, 2023, 16:02:22 PMEr speelt voor mij (ook) een heel ander bezwaar bij twitchen (en als ik Niels goed interpreteer bij hem ook). Het gaat vaak gepaard met veel autokilometers en daarmee met veel CO2- (en NOx) uitstoot terwijl het nut ervan voor verspreidingsonderzoek nihil is.

Deels, maar het is wel een manier om soorten te leren kennen en daarmee later betere gegevens te gaan leveren. Ook als de getwitchte soort makkelijk herkenbaar is: je gaat toch gericht kijken hoe je soorten uit elkaar kan houden.

Ik herinner mijn eerste twitch nog heel goed: als puber helemaal met de trein van midden Nederland naar Brabant en daar een fiets huren. Vervolgens de hele dag rondgefietst (met een hand aan het stuur en een net in de andere hand; copie van de provincieatlas in mijn zak) om pas helemaal op het einde mijn doelsoort te vinden: Amerikaanse hondsvis. En dat op basis van een zeer sumier artikel in een natuurtijdschrift. De gelukzalige opwinding toen ik dat mythologische visje eindelijk in handen had! Dit was ver voor internet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Martijn van Sluijs

#26
Citaat van: tekenaar op augustus 23, 2023, 18:37:50 PMDeels, maar het is wel een manier om soorten te leren kennen en daarmee later betere gegevens te gaan leveren. Ook als de getwitchte soort makkelijk herkenbaar is: je gaat toch gericht kijken hoe je soorten uit elkaar kan houden.
Ik denk niet dat de grootste ergernis ligt bij diegenen die af en toe eens twitchen, om de soort te leren kennen omdat ze langzaamaan hun levenslijst willen vullen en de soort zelf niet hebben kunnen vinden. Dat geeft Niels ook aan in zijn bericht. Daar is nog best wat vóór te argumenteren inderdaad.

In ieder jaar, iedere kalendermaand (of zelfs ieder weeknummer?) alle NL soorten gezien willen hebben is een ander verhaal.

Idem voor het systematisch aflopen van recente waarnemingen van lokale (of niet-lokale) medewaarnemers en met beperkte documentatie (of geen documentatie) de soort zelf ook ter plaatse invoeren. Ik heb zelf hierdoor meermaals waarnemingen vervaagd of met embargo ingevoerd omdat ik er een beetje klaar mee was, en ik ben denk ik niet de enige.
Vriendelijke groeten,
Martijn

lukasverboom

Citaat van: tekenaar op augustus 23, 2023, 18:37:50 PMDeels, maar het is wel een manier om soorten te leren kennen en daarmee later betere gegevens te gaan leveren. Ook als de getwitchte soort makkelijk herkenbaar is: je gaat toch gericht kijken hoe je soorten uit elkaar kan houden.
Laten we dit topic (Niels die zijn vakantie en mindering in valideren aankondigt) niet gebruiken om discussies te voeren. Maar met bovenstaande ben ik het in een klein deel van de gevallen helemaal eens: een deel van de twitchers doet het om soorten te leren, en daar heb ik persoonlijk geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb zijn mensen die het duidelijk alleen voor de +1 op de lijst doen, vaak vergezeld door een zeer slechte telefoonfoto. Dat is slecht voor het milieu, slecht voor de database, en potentieel slecht voor de getwitchte soort en de natuur eromheen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

phegi

Jammer dat je grotendeels stopt. Het voelde voor de "Haagse jongens (Reinder, Eric en ik) alsof jij onze persoonlijke validator was. En altijd in voor discussie over waarnemingen. Ik denk dat ik je nog wel eens een bericht stuur. Tot zover bedankt voor je inzet.
groeten,

Peter

www.phegi.com

jan.vandermeer1

Goh, wat hebben we via jouw werk voor waarneming.nl(dat is het wel degelijk) veel mogen leren Niels.
Je was altijd behulpzaam en alert.
Wij zijn en blijven jou ontzettend dankbaar.
We wensen je een mooie vakantie toe.
Margriet en Jan