Obsmapp 9.1.N vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2023, 15:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op april 25, 2023, 13:23:52 PM
Citaat van: Maarten Hotting op april 24, 2023, 18:01:43 PMBepaalde soorten worden niet onthouden in de soortenlijst als 'laatstgekozen' in het invoerscherm.
O.a. Zilvermeeuw en Pontische Meeuw worden bij mij nooit onthouden. Er zijn meer soorten, maar weet zo even niet welke.

Het lijkt te wisselen per soortenlijst zie ik nu:
Alle soorten -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt wel
Verzamelgroep -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt niet
Vogels Nederlands -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt wel
Vogels Engels -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt niet

Is dat reproduceerbaar? En met de meest recente update?
Ja

Citaat van: Alex Kwak op april 25, 2023, 13:23:06 PM
Citaat van: Maarten Hotting op april 24, 2023, 18:01:43 PMOpenen van de telfunctie geeft een melding:
"Er zijn x waarnemingen zonder land. Wilt u die nu van landcode voorzien?"
Waarom krijg ik deze melding en gebeurd dit niet automatisch?

Zoals ik gisteren al zei: "Klopt, anders weet het telscherm niet uit welk land een waarneming komt".
En het bepalen kan alleen via het internet, vandaar de vraag,
Hoe werd dit voorheen dan gedaan?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op april 25, 2023, 15:27:07 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 25, 2023, 13:23:52 PMZoals ik gisteren al zei: "Klopt, anders weet het telscherm niet uit welk land een waarneming komt".
En het bepalen kan alleen via het internet, vandaar de vraag,
Hoe werd dit voorheen dan gedaan?

Met een ingebouwde landentabel, die verouderde waar je bij stond...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Citaat van: Alex Kwak op april 24, 2023, 16:45:13 PM
Citaat van: hiskodevries op april 19, 2023, 07:43:46 AMDavid, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501444.msg2557084.html#msg2557084
(nog geen oplossing langs zien komen)

Opgelost in 9.2.2
Citaat van: Alex Kwak op april 24, 2023, 16:42:16 PM
Citaat van: Michiel en Milka op april 23, 2023, 23:49:11 PMNa een half uur lezen denk ik dat het volgende er nog niet tussen staat en omdat ik ook geen Obsmapp 9.2.x topic kan vinden plaats ik het hier:
In obsmapp heb ik een locatie van een vogel gekopieerd voor de locatie. Daarna in de gekopieerde waarneming de soortgroep gewijzigd in dagvlinders. De soort ingevoerd, maar bij levensstadium staan dan nog de opties voor vogels. Ik kan daar dus geen 'imago' invullen.
Oplossing: bij wijzigen soortgroep ook levensstadium aanpassen.
Toestel: Moto (g)8 Plus
Android 10

Is opgelost in 9.2.2, nu voor alle testers, komende week voor iedereen
:duim:  Obsmappversie vergeten te vermelden maar dat was 9.2.1  :rolleye:
Groet, Michiel

j.simons

#184
Citaat van: Alex Kwak op april 25, 2023, 17:58:51 PM
Citaat van: Maarten Hotting op april 25, 2023, 15:27:07 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 25, 2023, 13:23:52 PMZoals ik gisteren al zei: "Klopt, anders weet het telscherm niet uit welk land een waarneming komt".
En het bepalen kan alleen via het internet, vandaar de vraag,
Hoe werd dit voorheen dan gedaan?
I

Met een ingebouwde landentabel, die verouderde waar je bij stond...

Alex, ik lees alleen verklaringen voor technische oplossingen.
Maar nergens begrip voor dat de functie niet meer gebruiksvriendelijk is.

Als ik de keuze zou hebben om te kiezen voor het updaten van een tabel of bij elke keer de functie te gebruiken deze melding. Dan kies ik voor het eerste.
De meldingen geeft niet duidelijk aan wat  er gebeurt.
Dat er dus internet(kosten) gemaakt worden als je verder gaat is het argument om het te tonen.
Dat een landen tabel veranderd en dat daarmee waarnemingen in een ander land komen te staan is niet waar veel gebruikers last van hebben. De meeste waarnemingen worden in een land gedaan. Enkel grensgevallen zouden hier mogelijk last van hebben.
Ik zou dan kiezen voor een handmatige update van de tabel. Lijkt me niet anders dan de sortenlijsten van een land of gebied.
Die moet je ook bijwerken als je daar wijzigingen verwacht. Bovendien eenmalig voordat je op pad gaat.

Groeten Joost

Pieter Van Dorsselaer

Dag Alex, ik kreeg deze vraag van een van onze waarnemers:
Kunnen jullie ervoor zorgen dat Obsmapp ook werkt met de nieuwe Samsung S23ultra?
Blijkbaar kan ik de app daarop niet installeren...
Op het scherm "een apparaat kiezen" lees ik:
Geen geschikte apparaat waarop de app kan worden geïnstalleerd.

Heb jij een verklaring en oplossing?
Groeten,
Pieter

RoyKleukers

Sinds gisteren staan er twee waarnemingen in Obsmapp die niet willen uploaden. Ik krijg de foutmelding 'Alleen mogelijk voor ingelogde gebruikers'. Ik zou best opnieuw willen inloggen, maar zie niet hoe dat moet. Moet ik dan de app opnieuw installeren? Ik heb een Samsung A52s 5G en Obsmapp versie 9.2.1. Bij voorbaat dank voor de hulp,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Jan Mudde

Citaat van: RoyKleukers op april 28, 2023, 14:07:06 PMSinds gisteren staan er twee waarnemingen in Obsmapp die niet willen uploaden. Ik krijg de foutmelding 'Alleen mogelijk voor ingelogde gebruikers'. Ik zou best opnieuw willen inloggen, maar zie niet hoe dat moet. Moet ik dan de app opnieuw installeren? Ik heb een Samsung A52s 5G en Obsmapp versie 9.2.1. Bij voorbaat dank voor de hulp,

Roy

Hallo Roy,

Open ObsMapp > ga naar het "Tegelscherm" > kies tegel "Instellingen" > Bij de kop "Account" zie je één knop "inloggegevens" kies die  > vul je inloggegevens voor waarneming.nl, waarneming.be of observado.org in en klik op de knop "OK" als het goed is ben je dan ingelogd.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

RoyKleukers

EIS-coordinator sprinkhanen

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op april 27, 2023, 16:24:42 PMDag Alex, ik kreeg deze vraag van een van onze waarnemers:
Kunnen jullie ervoor zorgen dat Obsmapp ook werkt met de nieuwe Samsung S23ultra?
Blijkbaar kan ik de app daarop niet installeren...
Op het scherm "een apparaat kiezen" lees ik:
Geen geschikte apparaat waarop de app kan worden geïnstalleerd.

Heb jij een verklaring en oplossing?
Groeten,
Pieter

Ik heb zo geen verklaring. Het genoemde toestel zou toch alles aan moeten kunnen. Ik zal maandag eens gaan zoeken en speuren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 29, 2023, 18:19:45 PM
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op april 27, 2023, 16:24:42 PMDag Alex, ik kreeg deze vraag van een van onze waarnemers:
Kunnen jullie ervoor zorgen dat Obsmapp ook werkt met de nieuwe Samsung S23ultra?
Blijkbaar kan ik de app daarop niet installeren...
Op het scherm "een apparaat kiezen" lees ik:
Geen geschikte apparaat waarop de app kan worden geïnstalleerd.

Heb jij een verklaring en oplossing?
Groeten,
Pieter

Ik heb zo geen verklaring. Het genoemde toestel zou toch alles aan moeten kunnen. Ik zal maandag eens gaan zoeken en speuren.

Wat gebeurt er eigenlijk als je ObsMapp op het toestel zelf probeert te installeren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Jan Mudde op april 17, 2023, 12:30:42 PMGisterenmiddag, zondag 16 april 2023 crashte de app aan het begin van de middag bij het automatisch laten herkennen van soorten. Ik kreeg dan de melding "app is gestopt" en het scherm werd zwart. Door gewoon niets te doen verscheen enige tijd (30 seconden - 90 seconden) de app weer gewoon, was er een soort herkend en kon ik de waarneming gewoon invoeren. Later op de middag geen enkel probleem meer gehad.

Ik vermoed dat dit samenhangt met overbelasting van de NIA en niet met ObsMapp zelf?

Heb het ook na die paar waarnemingen niet kunnen reproduceren.

Tot nu toe loopt de versie 9.2 verder vlekkeloos bij mij. Geen verdere problemen gevonden.

Soortenlijst "Alle soorten" in mijn geval zijn alle soortlijsten voor NL, D en Europa (hoewel ik denk dat in NL alleen de NL soortenlijsten gebruikt worden)

ObsMapp 9.2, op Samsung Galaxy S20 FE 5G met OS Android 13.

Grtz, Jan



Hallo Alex, vandaag wederom hetzelfde probleem als hierboven omschreven. Nu inmiddels ObsMapp 9.2.2, nog steeds op Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 als OS. Logfiles stuur ik je zo.

Grtz, Jan

PS ik heb de waarnemingen nog niet geüpload.
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 29, 2023, 23:10:31 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 29, 2023, 18:19:45 PM
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op april 27, 2023, 16:24:42 PMDag Alex, ik kreeg deze vraag van een van onze waarnemers:
Kunnen jullie ervoor zorgen dat Obsmapp ook werkt met de nieuwe Samsung S23ultra?
Blijkbaar kan ik de app daarop niet installeren...
Op het scherm "een apparaat kiezen" lees ik:
Geen geschikte apparaat waarop de app kan worden geïnstalleerd.

Heb jij een verklaring en oplossing?
Groeten,
Pieter

Ik heb zo geen verklaring. Het genoemde toestel zou toch alles aan moeten kunnen. Ik zal maandag eens gaan zoeken en speuren.

Wat gebeurt er eigenlijk als je ObsMapp op het toestel zelf probeert te installeren?

Wat zou kunnen namelijk is dat je op je pc onder een ander account bent ingelogd, en dus je S23ultra niet ziet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op mei 02, 2023, 08:13:50 AM
Citaat van: Alex Kwak op april 29, 2023, 23:10:31 PMWat gebeurt er eigenlijk als je ObsMapp op het toestel zelf probeert te installeren?

Wat zou kunnen namelijk is dat je op je pc onder een ander account bent ingelogd, en dus je S23ultra niet ziet.


Er blijken twee S32 Ultra's te zijn, en die worden beide ondersteund:

Screenshot 2023-05-02 at 08.28.19.png
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Van Dorsselaer

Bedankt Alex! Ik vraag meer details.
Groeten,
Pieter

Pieter Van Dorsselaer

Het probleem heeft zichzelf opgelost intussen, zo te horen:
"Ondertussen is het probleem op gelost. Vandag kon ik probleemloos de app installeren...
Bedankt in elk geval voor je hulp."
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op april 27, 2023, 16:24:42 PMDag Alex, ik kreeg deze vraag van een van onze waarnemers:
Kunnen jullie ervoor zorgen dat Obsmapp ook werkt met de nieuwe Samsung S23ultra?
Blijkbaar kan ik de app daarop niet installeren...
Op het scherm "een apparaat kiezen" lees ik:
Geen geschikte apparaat waarop de app kan worden geïnstalleerd.
Heb jij een verklaring en oplossing?
Groeten,
Pieter

Timon Boumon

Citaat van: OlivierO op april 24, 2023, 15:48:46 PM
Citaat van: Timon Boumon op april 24, 2023, 13:40:05 PMHoi, Nu het goede weer voor de deur staat om vegetatiekartering te doen, kom ik nog met een klein probleempje uit. Ik merkte het al een tijdje geleden op (sinds de nieuwe update naar ObsMapp 9, en nog steeds aanwezig in versie 9.2.1), maar kom er nu pas toe het te rapporteren.
Bij invoeren van een waarneming met een 'Alle soorten' soortlijst (Alle BE soortlijsten gedownload) geeft Obs steeds een zeer kort durende popup 'opbouwen soortenlijst, alle soorten' als je een soort zoekt via de zoekbalk. Een fractie van een seconde, maar als je intussen één of enkele letters van je in te voeren soort typt, onderbreekt die dit. Lastig als je veel invoert. Voor de 9 update was dit niet het geval en was het doorzoeken van de soortenlijsten zeer vlot.
Bedankt om te bekijken!
Groetjes,
timon

Heb je al eens geprobeerd de soortenlijst te verwijderen en opnieuw te downloaden? Normaal is dat opbouwen enkel bij de eerste keer gebruik van de nieuwe lijst. Dat is toch tenminste mijn ervaring daarin ...

Ja hoor, al die zaken al geprobeerd. Is en blijft een zeer lastig probleem eigenlijk, ook in de 9.3 update...

Jan Mudde

Citaat van: Timon Boumon op mei 18, 2023, 21:32:39 PM
Citaat van: OlivierO op april 24, 2023, 15:48:46 PM
Citaat van: Timon Boumon op april 24, 2023, 13:40:05 PMHoi, Nu het goede weer voor de deur staat om vegetatiekartering te doen, kom ik nog met een klein probleempje uit. Ik merkte het al een tijdje geleden op (sinds de nieuwe update naar ObsMapp 9, en nog steeds aanwezig in versie 9.2.1), maar kom er nu pas toe het te rapporteren.
Bij invoeren van een waarneming met een 'Alle soorten' soortlijst (Alle BE soortlijsten gedownload) geeft Obs steeds een zeer kort durende popup 'opbouwen soortenlijst, alle soorten' als je een soort zoekt via de zoekbalk. Een fractie van een seconde, maar als je intussen één of enkele letters van je in te voeren soort typt, onderbreekt die dit. Lastig als je veel invoert. Voor de 9 update was dit niet het geval en was het doorzoeken van de soortenlijsten zeer vlot.
Bedankt om te bekijken!
Groetjes,
timon

Heb je al eens geprobeerd de soortenlijst te verwijderen en opnieuw te downloaden? Normaal is dat opbouwen enkel bij de eerste keer gebruik van de nieuwe lijst. Dat is toch tenminste mijn ervaring daarin ...

Ja hoor, al die zaken al geprobeerd. Is en blijft een zeer lastig probleem eigenlijk, ook in de 9.3 update...

Ik heb er totaal geen last van en werk met een "alle soorten" lijst van of NL of D of Europa waar echt alle soorten in zitten. Mogelijk toch iets toestel gerelateerd?

Ik werk met een Samsung Galaxy S20 FE 5G, Android 13, One UI Versie 5.1 en ObsMapp 9.3

Grtz, Jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

klopt hoor, als je 'alle soorten' in het invoerscherm wilt hebben dan kost het opbouwen even tijd als je obsmapp opent. Zolang je de app niet afsluit herhaalt zich dat niet. Doet zich voor bij alle 9.nn versies.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

Citaat van: Maarten Hotting op april 25, 2023, 15:27:07 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 25, 2023, 13:23:52 PM
Citaat van: Maarten Hotting op april 24, 2023, 18:01:43 PMBepaalde soorten worden niet onthouden in de soortenlijst als 'laatstgekozen' in het invoerscherm.
O.a. Zilvermeeuw en Pontische Meeuw worden bij mij nooit onthouden. Er zijn meer soorten, maar weet zo even niet welke.

Het lijkt te wisselen per soortenlijst zie ik nu:
Alle soorten -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt wel
Verzamelgroep -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt niet
Vogels Nederlands -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt wel
Vogels Engels -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt niet

Is dat reproduceerbaar? En met de meest recente update?
Ja

Citaat van: Alex Kwak op april 25, 2023, 13:23:06 PM
Citaat van: Maarten Hotting op april 24, 2023, 18:01:43 PMOpenen van de telfunctie geeft een melding:
"Er zijn x waarnemingen zonder land. Wilt u die nu van landcode voorzien?"
Waarom krijg ik deze melding en gebeurd dit niet automatisch?

Zoals ik gisteren al zei: "Klopt, anders weet het telscherm niet uit welk land een waarneming komt".
En het bepalen kan alleen via het internet, vandaar de vraag,
Hoe werd dit voorheen dan gedaan?

Alex, op een tablet waarop de inventarisaties worden gedaan zonder internet werkt het tellen ook niet.
kan het daarom alleen al een keuze voor de gebruiker worden?

groeten Joost

Timon Boumon

Citaat van: hiskodevries op mei 19, 2023, 12:29:29 PMklopt hoor, als je 'alle soorten' in het invoerscherm wilt hebben dan kost het opbouwen even tijd als je obsmapp opent. Zolang je de app niet afsluit herhaalt zich dat niet. Doet zich voor bij alle 9.nn versies.
Dat het even moet laden bij opstart is zeker geen probleem, maar het zit hem bij het de zoekfilter bij het invoeren van elke waarneming. Er zit heel even, een fractie van een seconde, een klein haperingetje in, waardoor het intypen van een soortnaam (en de zoekopdracht) onderbroken wordt, bij snel typen. Obsmapp heeft vervolgens moeite om de juiste soort te vinden, je moet dan altijd even op je backspace drukken om de zoekopdracht opnieuw te starten. Dit weekend bij vrienden uitgetest en zelfde probleem, alsook bij enkele collega's.
Het blijft te doen als je niet te snel typt, maar als je veel zaken invoert (bvb. detailkartering planten), wordt het behoorlijk frustrerend.
Bedankt om te bekijken.
Groetjes,
timon

Daandrukker

Citaat van: Timon Boumon op mei 22, 2023, 10:13:16 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 19, 2023, 12:29:29 PMklopt hoor, als je 'alle soorten' in het invoerscherm wilt hebben dan kost het opbouwen even tijd als je obsmapp opent. Zolang je de app niet afsluit herhaalt zich dat niet. Doet zich voor bij alle 9.nn versies.
Dat het even moet laden bij opstart is zeker geen probleem, maar het zit hem bij het de zoekfilter bij het invoeren van elke waarneming. Er zit heel even, een fractie van een seconde, een klein haperingetje in, waardoor het intypen van een soortnaam (en de zoekopdracht) onderbroken wordt, bij snel typen. Obsmapp heeft vervolgens moeite om de juiste soort te vinden, je moet dan altijd even op je backspace drukken om de zoekopdracht opnieuw te starten. Dit weekend bij vrienden uitgetest en zelfde probleem, alsook bij enkele collega's.
Het blijft te doen als je niet te snel typt, maar als je veel zaken invoert (bvb. detailkartering planten), wordt het behoorlijk frustrerend.
Bedankt om te bekijken.
Groetjes,
timon
Ik onderschrijf dit probleem, en het sluit ook aan met dat ObsMapp tegenwoordig überhaupt veel minder snel is met de soortnaam wanneer je iets typt. Ik heb dit eerder proberen uit te leggen, maar toen lukte het niet om screenshots toe te voegen. Ik weet niet of beide problemen aan elkaar gelinkt zijn, dus voor de zekerheid zal ik het tweede probleem nog een keer in een aparte post toelichten.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Alex Kwak

Er worden mijns inziens twee issues door elkaar gehaald:
- De eerste keer een grote soortgroep gebruiken geeft vertraging
- Heel snel typen levert soms niet de juiste soorten omdat de laatste aanpassing aan het zoekfilter niet wordt gebruikt.

Beide issues hebben onze aandacht.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Daandrukker

Citaat van: Alex Kwak op mei 22, 2023, 11:28:35 AM- De eerste keer een grote soortgroep gebruiken geeft vertraging


Zoals ik het begrijp zijn over dit onderwerp op deze forumpagina geen klachten en gaat het om het tweede issue. Daarnaast is er nog een probleem wat ik straks onder woorden ga proberen te brengen.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Daandrukker

Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 09:30:56 AM
Citaat van: wouterbosgra op april 14, 2023, 19:17:20 PMscreenshot gemaild naar info@ (kan de uploadknop op het forum niet meer vinden). om het probleem te reproduceren moet je wel een beetje vlot typen...

wat misschien uitmaakt is dat ik em op 'alle soortgroepen' heb staan.

Ontvangen, ik ga er naar kijken.

Het gaat om dit probleem een aantal pagina's terug. Ik vroeg me af hoe dit nu inmiddels zit. Even voor de zekerheid nog even hoe ik het probleem ervaar:

Als ik bijvoorbeeld een Kleine mantelmeeuw wil invoeren typte ik altijd "klei ma" of "kleine ma" in ObsMapp in en dan verscheen automatisch en vrij snel (zeker als je die soort recentelijk al eerder ingevoerd had) de suggestie "kleine mantelmeeuw" bovenaan in de lijst met te kiezen soorten.

Tegenwoordig lukt me dat niet meer, zie daarvoor bijgevoegd screenshot. Ik kan wachten wat ik wil, maar dit is wat er in de lijst gesuggereerd wordt. En dat terwijl de lettercombinatie "ma" geen enkele keer voorkomt in de lijst met gesuggereerde soorten. De enige manier om nu een kleine mantelmeeuw in te voeren is een paar seconden te wachten en dan de volgende letter in te voeren (dus bv "kleine man"), waarna kleine mantelmeeuw wél bovenaan de lijst komt te staan.

Dit probleem treedt ook op als je snel de hele soortnaam typt (maar niet altijd, volgens mij alleen bij soorten die je al een tijdje niet hebt ingevoerd). Dat is al helemaal irritant, want dan moet je eerst de laatste letter backspacen en dan een paar seconden wachten en dan opnieuw die laatste letter typen.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Daandrukker

Bij dezen de screenshots ter ondersteuning van mijn uitleg. Eerst mijn poging om een kleine mantelmeeuw in te voeren en daarna een poging om een roodmus in te voeren (waarbij ik braaf het hele woord typ)

Edit: hoe kun je in 's hemelsnaam bijlagen toevoegen? Als ik m'n screenshot in Photoshop verklein naar 400kB is ie totaal onleesbaar?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Jan Mudde

Citaat van: Daandrukker op mei 22, 2023, 12:51:38 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 09:30:56 AM
Citaat van: wouterbosgra op april 14, 2023, 19:17:20 PMscreenshot gemaild naar info@ (kan de uploadknop op het forum niet meer vinden). om het probleem te reproduceren moet je wel een beetje vlot typen...

wat misschien uitmaakt is dat ik em op 'alle soortgroepen' heb staan.

Ontvangen, ik ga er naar kijken.

Het gaat om dit probleem een aantal pagina's terug. Ik vroeg me af hoe dit nu inmiddels zit. Even voor de zekerheid nog even hoe ik het probleem ervaar:

Als ik bijvoorbeeld een Kleine mantelmeeuw wil invoeren typte ik altijd "klei ma" of "kleine ma" in ObsMapp in en dan verscheen automatisch en vrij snel (zeker als je die soort recentelijk al eerder ingevoerd had) de suggestie "kleine mantelmeeuw" bovenaan in de lijst met te kiezen soorten.

Tegenwoordig lukt me dat niet meer, zie daarvoor bijgevoegd screenshot. Ik kan wachten wat ik wil, maar dit is wat er in de lijst gesuggereerd wordt. En dat terwijl de lettercombinatie "ma" geen enkele keer voorkomt in de lijst met gesuggereerde soorten. De enige manier om nu een kleine mantelmeeuw in te voeren is een paar seconden te wachten en dan de volgende letter in te voeren (dus bv "kleine man"), waarna kleine mantelmeeuw wél bovenaan de lijst komt te staan.

Dit probleem treedt ook op als je snel de hele soortnaam typt (maar niet altijd, volgens mij alleen bij soorten die je al een tijdje niet hebt ingevoerd). Dat is al helemaal irritant, want dan moet je eerst de laatste letter backspacen en dan een paar seconden wachten en dan opnieuw die laatste letter typen.

Hallo Daan,

Naar mijn gevoel is dit ook wel toestel gebonden. Zelf werk ik met een Samsung S20 FE 5G met Android 13 en ObsMapp 9.3. Ik heb ook dat bij een eerste maal onschakelen van ObsMapp er even wat tijd nodig is om de soortenlijst te activeren. Heb of de NL lijst "alle soorten" actief of de D lijst idem of de Europese lijst idem en alle soorten zijn bij mij ook echt alle soorten die voor een gebied beschikbaar zijn.

Daarna kan ik zonder welke vertraging dan ook echt alle soorten oproepen en invoeren in een heel rap tempo wanneer nodig en bij bij treden geen vertragingen o.i.d. van wat jij beschrijft op.

Werk jij soms met een ouder type telefoon/tablet en of Android-versie?

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Daandrukker

Ik werk met een verzamelgroep waar niet zo gek veel groepen in staan. Mijn toestel is een Samnsung Galaxy S10e met Android versie 12
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Jan Mudde

Citaat van: Daandrukker op mei 22, 2023, 14:06:54 PMIk werk met een verzamelgroep waar niet zo gek veel groepen in staan. Mijn toestel is een Samnsung Galaxy S10e met Android versie 12

Hallo Daan,

Ik ben geen computer-/telefoonexpert maar krijg toch het gevoel dat een oudere telefoon en een ouder OS-type van invloed lijken te zijn. Wellicht dat Alex & Co. daar meer helderheid in kunnen brengen?

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

@daan ik stuur je even email met een filmpje. Tip: inspreken. Gaat niet altijd goed maar levert je een enorme tijdwinst op. Daarbij maakt het niet uit welke soortgroepen je actief hebt in het invoerscherm.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0