Obsmapp 9.1.N vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2023, 15:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Voordat je een probleem meldt zorg dat je in elk geval versie 9.1.5. hebt geïnstalleerd
Before you report a problem, make sure you have at least version 9.1.5. have installed


9.1.5. 2023-03-06
Fix voor zoeken op lokale en wetenschappelijke naam icm zoeken op beginletters.
Fix voor missende punttellingen

9.1.4 2023-02-22
Fix voor niet goed sorteren van NIA resultaten
Fix voor het niet correct sluiten van transecten
Fix voor het ontercht afronden van coördinaten op 4 cijfers
Verduidelijk melding bij het uploaden als de inloggegevens niet (meer) correct zijn

9.1.5. 2023-03-06
Fix for search by local and scientific name in combination with search by initial letters.
Fix for missing point counts

9.1.4 2023-02-22
Fix for incorrect sorting of NIA results
Fix for not closing transects correctly
Fix for incorrectly rounding coordinates to 4 digits
Clarify message when uploading if the login details are not (anymore) correct

Bekende bugs:
1. Als er op het invoerscherm een soort is geselecteerd kan je de kaart openen en op de kaart de waarneming opslaan, zie onderstaand screenshot. Als je dat hebt gedaan en teruggaat naar het invoerscherm en daar de waarneming opslaat krijg je -terecht- twee waarnemingen, maar de eerste van de twee wordt NIET geüpload.
2. 1000 meter precisie in bepaalde omstandigheden

Als je een probleem meld:
- Omschrijf deze zo duidelijk mogelijk, afbeeldingen kunnen zeker helpen
- Vermeld je device type en android versie

If you report a problem:
- Describe these as clearly as possible, pictures can certainly help
- Mention your device type and android version

known bugs
1. If a species is selected on the input screen, you can open the map and save the observation on the map, see screenshot below. If you have done that and go back to the input screen and save the observation there, you will - rightly - get two observations, but the first of the two will NOT be uploaded.

2. 1000 meters precision in certain conditions
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

Citaat van: hiskodevries op februari 27, 2023, 15:04:20 PM...
Bekende bugs:
1. Als er op het invoerscherm een soort is geselecteerd kan je de kaart openen en op de kaart de waarneming opslaan, zie onderstaand screenshot. Als je dat hebt gedaan en teruggaat naar het invoerscherm en daar de waarneming opslaat krijg je -terecht- twee waarnemingen, maar de eerste van de twee wordt NIET geüpload.
...

Nee, Hisko, de tweede van de twee wordt NIET geüpload, de eerste wel.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op februari 28, 2023, 09:51:54 AM
Citaat van: hiskodevries op februari 27, 2023, 15:04:20 PM...
Bekende bugs:
1. Als er op het invoerscherm een soort is geselecteerd kan je de kaart openen en op de kaart de waarneming opslaan, zie onderstaand screenshot. Als je dat hebt gedaan en teruggaat naar het invoerscherm en daar de waarneming opslaat krijg je -terecht- twee waarnemingen, maar de eerste van de twee wordt NIET geüpload.
...

Nee, Hisko, de tweede van de twee wordt NIET geüpload, de eerste wel.

(Tekst komt van mij)
Je hebt gelijk, de laatst geüploade waarneming overschrijft de vorige. Alleen worden de van nieuw naar oud geüpload. Vandaar de verwarring.

"I stand corrected!"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rick Boerboom

Ik heb 11 waarnemingen in Obsmapp staan. Het uploaden lukt steeds niet. 11 mislukt steeds, geeft ie aan.
Ik heb versie 9.1.4 zie ik. Android 11, OnePlus Nord.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bert Oving

In het gebruik van Obsmapp 9.1.4  stuit ik op een aantal zaken die niet meer werken zoals in versie 7.33.6
•   Time-out scherm op mijn mobiel is ingesteld op bijvoorbeeld 5 minuten. Tijdens gebruik van versie 9.1.3 blijft het scherm branden, ook als de 5 minuten allang voorbij zijn. Ik weet niet of Obsmapp voorkomt dat het scherm uitgaat?
•   In de soortgroep-instellingen kies ik bij 'soortnaam' (voor alle soortgroepen) voor lokaal en wetenschappelijk (of andersom).  Voer ik in het zoekfilter bijvoorbeeld buizerd in dan wordt deze soort getoond (zowel NL en wetenschappelijke naam) , voer ik Buteo buteo in dan toont hij niets. Dat geldt voor alle soorten. Het maakt ook niet uit of je de soortgroep vogels of de soortgroep verzamelgroep open hebt staan.
•   Als ik het invoerscherm tijdelijk verlaat om de kaart te raadplegen (om mij te oriënteren in het veld) dan wordt bij terugkeer in het invoerscherm niet de gps opgepikt maar blijven de coördinaten 'hangen' Er staat dan Vaste locatie'. Dat was voorheen niet het geval.
•   De soortgroep- instellingen worden niet onthouden tijdens de invoer van waarnemingen. Bij dagvlinder heb ik de instelling als volgt: Activiteit: zonnend, Levensstadium: imago, Methode: gezien. Voer ik Atalanta in en klik op Opslaan dan toont het invoerscherm het volgende: Activiteit: ter plaatse, Levensstadium: onbekend, Methode: onbekend. Alle springt dus weer a.h.w. op de standaardinstellingen. Voer ik een andere vlindersoort in, dan is er niets aan de hand. Wil ik een en dezelfde soort op verschillende plaatsen invoeren (de soort blijft dus staan in het zoekfilter) dan blijft alles dus staan op de standaardinstllingen.
•   Het uploaden gaat erg langzaam, 1 per seconde ongeveer.

De beschreven 'problemen' doen zich voor op 2 mobieltjes:
Galaxy A51 en Galaxy 13. Beide toestellen Android versie 13.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Jan Mudde

Citaat van: Bert Oving op maart 01, 2023, 20:29:55 PMIn het gebruik van Obsmapp 9.1.4  stuit ik op een aantal zaken die niet meer werken zoals in versie 7.33.6
•   Time-out scherm op mijn mobiel is ingesteld op bijvoorbeeld 5 minuten. Tijdens gebruik van versie 9.1.3 blijft het scherm branden, ook als de 5 minuten allang voorbij zijn. Ik weet niet of Obsmapp voorkomt dat het scherm uitgaat?


Hallo Bert,

Je hebt het in de eerste regels van je bericht zowel over versie 9.1.3 als 9.1.4. Om welke versie gaat het waaronder de problemen zich voor doen?

Grtz, Jan

Met de versie ObsMapp 9.1.4 heb ik op een Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 in elk geval geen last van wat jij beschrijft. De rest van het uitzoekwerk is voor Alex ;-) aangezien ik zelf ook slechts een simpele digibete gebruiker ben.
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Bert Oving

goedemorgen,
Het speelt bij beide versies. Versie 9.1.3. is inmiddels vervangen door versie 9.1.4 en met die versie spelen dezelfde problemen.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op maart 01, 2023, 20:29:55 PMTime-out scherm op mijn mobiel is ingesteld op bijvoorbeeld 5 minuten. Tijdens gebruik van versie 9.1.3 blijft het scherm branden, ook als de 5 minuten allang voorbij zijn. Ik weet niet of Obsmapp voorkomt dat het scherm uitgaat?

Je hebt gelijk, daar gaat iest fout. Ik heb hiervoor een issue aangemakt.

Citaat van: Bert Oving op maart 01, 2023, 20:29:55 PMIn de soortgroep-instellingen kies ik bij 'soortnaam' (voor alle soortgroepen) voor lokaal en wetenschappelijk (of andersom).  Voer ik in het zoekfilter bijvoorbeeld buizerd in dan wordt deze soort getoond (zowel NL en wetenschappelijke naam) , voer ik Buteo buteo in dan toont hij niets. Dat geldt voor alle soorten. Het maakt ook niet uit of je de soortgroep vogels of de soortgroep verzamelgroep open hebt staan.

Dit is opgelost in 9.1.5 die al is aangeboden aan Google Play voor de testgroep

Citaat van: Bert Oving op maart 01, 2023, 20:29:55 PMAls ik het invoerscherm tijdelijk verlaat om de kaart te raadplegen (om mij te oriënteren in het veld) dan wordt bij terugkeer in het invoerscherm niet de gps opgepikt maar blijven de coördinaten 'hangen' Er staat dan Vaste locatie'. Dat was voorheen niet het geval.

Dat zegt me niets. Kan je exact aangeven welke akties je precies doet om dit te reproduceren?

Citaat van: Bert Oving op maart 01, 2023, 20:29:55 PMDe soortgroep- instellingen worden niet onthouden tijdens de invoer van waarnemingen. Bij dagvlinder heb ik de instelling als volgt: Activiteit: zonnend, Levensstadium: imago, Methode: gezien. Voer ik Atalanta in en klik op Opslaan dan toont het invoerscherm het volgende: Activiteit: ter plaatse, Levensstadium: onbekend, Methode: onbekend. Alle springt dus weer a.h.w. op de standaardinstellingen. Voer ik een andere vlindersoort in, dan is er niets aan de hand. Wil ik een en dezelfde soort op verschillende plaatsen invoeren (de soort blijft dus staan in het zoekfilter) dan blijft alles dus staan op de standaardinstllingen.

Dit herken en begrijp ik niet. Bij een Atalanta gaat het fout, en bij andere vlinders goed?!

Citaat van: Bert Oving op maart 01, 2023, 20:29:55 PMHet uploaden gaat erg langzaam, 1 per seconde ongeveer.

Is bekend, wordt naar gekeken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Van Dorsselaer

Dag Alex,
Een van onze waarnemers vraagt of de optie 'opladen levenslijst' nog terugkomt, waardoor je een melding krijgt als je een voor jou nieuwe soort invoert.
Groeten,
Pieter

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op maart 02, 2023, 14:32:30 PMEen van onze waarnemers vraagt of de optie 'opladen levenslijst' nog terugkomt, waardoor je een melding krijgt als je een voor jou nieuwe soort invoert.

Die optie was op minst twijfelachtig in ObsMapp7*, en is daarom niet teruggekeerd in ObsMapp9.
Er zijn voorlopig geen plannen om 'm wel terug te laten keren.

*) Denk aan het tellen van verzamelsoorten, ondersoorten etc.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Daandrukker

Ik zie dat in de nieuwe versie nog steeds direct de locatiegegevens uit foto worden overgenomen, in plaats van de precieze locatie die je eerder al in ObsMapp hebt opgeslagen. Om te illustreren wat voor problemen daaruit voortkomen heb ik even een schermopname gemaakt van één onderdeel van het probleem. Zie hier: https://youtube.com/shorts/bkq0QddcEKo?feature=share

De makkelijkste oplossing lijkt me gewoon weer een keuze-pop-up te tonen met de vraag of je al dan niet de locatie wilt overnemen.

Wat uiteindelijk nog beter zou zijn, is een scherm te tonen bij waarnemingen waar de precieze onbekend is, of groter dan 50 meter, met daarop een snel ladende kaart waarop de waarnemer de locatie indien nodig kan corrigeren op preciezer maken. Maar dat is toekomstmuziek lijkt me. Ook voor Obsidentify zou dat een ontzettende hoop schelen trouwens.

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op maart 02, 2023, 15:37:23 PMIk zie dat in de nieuwe versie nog steeds direct de locatiegegevens uit foto worden overgenomen, in plaats van de precieze locatie die je eerder al in ObsMapp hebt opgeslagen.

Hallo Daan, we zijn druk bezig met een oplossing, maar om te voorkomen dat we het niet op de juiste manier oplossen kost het wat meer tijd dan ook wij willen.
Overigens, ik had je een tijdje geleden een mail gestuurd voor wat meer info, niet gezien?

Groet,
Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Daandrukker

Ha Alex,

Ah top, nee dat had ik niet meegekregen. Ik kan het gek genoeg ook niet terugvinden in m'n mail (maar ben wel even op vakantie geweest, dus wellicht heb ik het daardoor gemist). Kun je het evt nog een keer sturen?

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Bert Oving

Citaat van: Alex Kwak op maart 02, 2023, 09:57:30 AM
CiteerDe soortgroep- instellingen worden niet onthouden tijdens de invoer van waarnemingen. Bij dagvlinder heb ik de instelling als volgt: Activiteit: zonnend, Levensstadium: imago, Methode: gezien. Voer ik Atalanta in en klik op Opslaan dan toont het invoerscherm het volgende: Activiteit: ter plaatse, Levensstadium: onbekend, Methode: onbekend. Alle springt dus weer a.h.w. op de standaardinstellingen. Voer ik een andere vlindersoort in, dan is er niets aan de hand. Wil ik een en dezelfde soort op verschillende plaatsen invoeren (de soort blijft dus staan in het zoekfilter) dan blijft alles dus staan op de standaardinstllingen.

Dit herken en begrijp ik niet. Bij een Atalanta gaat het fout, en bij andere vlinders goed?!
Screenshot_20230302_202106_ObsMapp.jpg

Het maakt niet uit welke soort. Ik heb 2 schermafbeeldingen gemaakt. Als ik op opslaan klik krijg ik zoals te zien is op het tweede scherm. Als ik nu 50 meter doorloop en opnieuw een atalante zie dan krijgt deze waarneming dus de verkeerde gegevens mee zoals te zien is in het tweede scherm.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op maart 02, 2023, 20:47:20 PMHet maakt niet uit welke soort. Ik heb 2 schermafbeeldingen gemaakt. Als ik op opslaan klik krijg ik zoals te zien is op het tweede scherm. Als ik nu 50 meter doorloop en opnieuw een atalante zie dan krijgt deze waarneming dus de verkeerde gegevens mee zoals te zien is in het tweede scherm.

Ah, ik begrijp het, dank
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op maart 02, 2023, 17:00:55 PMAh top, nee dat had ik niet meegekregen. Ik kan het gek genoeg ook niet terugvinden in m'n mail (maar ben wel even op vakantie geweest, dus wellicht heb ik het daardoor gemist). Kun je het evt nog een keer sturen?

Doe ik maandag
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 03, 2023, 19:07:05 PM
Citaat van: Daandrukker op maart 02, 2023, 17:00:55 PMAh top, nee dat had ik niet meegekregen. Ik kan het gek genoeg ook niet terugvinden in m'n mail (maar ben wel even op vakantie geweest, dus wellicht heb ik het daardoor gemist). Kun je het evt nog een keer sturen?

Doe ik maandag

Zojuist verstuurd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

biokoen

Toch nog enkele bekommernissen over de nieuwste versie van Obsmapp en het "werkgemak" of de snelheid van de app:
1) Het laden van de soortenlijst duurt vrij lang en de snelheid van de invoer in het algemeen heeft in het verleden ook al veel Nederlandse gebruikers doen overstappen naar de Nova app...
2) Ook het opslaan van een soort duurt ook vrij lang en er komt dan onderaan op het scherm een "pop-up" dat de waarneming werd bewaard en dit venster staat dan in de weg van het toetsenbord om een nieuwe soort in te voeren. Dergelijke melding is overbodig en enkel indien de invoer niet gelukt zou zijn, dient er een melding te verschijnen.
3) De pop-ups die vroeger verschenen bij het invoeren van een zeldzame soort of een onwaarschijnlijke waarneming buiten de actieve periode van de soort zijn nu te "vrijblijvend" en moeten niet meer weggeklikt worden. Voor beginnende gebruikers wordt dit door de veelheid van andere pop-ups dan over het hoofd gezien... Als gevorderde waarnemer is dit voldoende, maar dan is het misschien zelfs eerder iets dat je moet kunnen afvinken bij de instellingen?
4) Het uploaden van waarnemingen lijkt nu ook langer te duren en de pop-up met het op-/aftellen is ook overbodig en verwarrend, zeker omdat je op het einde nog moet bevestigen dat het gelukt is. Mij lijkt het voldoende dat enkel foutmeldingen worden getoond en dat het uploaden op de achtergrond moet kunnen gebeuren zonder pop-up.
5) Het downloaden van de wereldlijst van planten lukt niet, doch hier komt dan géén foutmelding van...
6) Obsmapp verhindert het afsluiten van het scherm van de smartphone (auto sleep modus).
7) Als je een waarneming kopieert vanwege de tijd/locatie, kan je in de gekopieerde waarneming enkel dezelfde soortengroep invoeren tenzij je specifiek de andere soortengroep selecteert ("alle soorten" werkt niet).
8) Als je een foto maakt (à la minute), dan komt er steeds een pop-up die vraagt of je de "vastgezette" tijd wil verwijderen. Dit is ook onnodig tijdsverlies en zou énkel gevraagd moeten worden bij foto's >24u oud ofzo. Eigenlijk is dat zelfs overbodig en zou die vraag enkel gesteld moeten worden bij een manuele aanpassing van de tijd zonder een foto.
9) Vroeger kwam er wel een pop-up die vroeg of de tijd/plaats van de foto diende overgenomen te worden en dit gebeurt nu automatisch (zie eerdere vraag van Daan Drukker). Beide methodes hebben hun voor en nadelen...
10) Als je een soortnaam hebt geselecteerd en dan per ongeluk nogmaals op het soortveld klikt, vergeet het systeem de eerder ingevoerde soort. Bij de vorige versie van de app kon je gewoon op "vorige" drukken en dan kwam die soort terug tevoorschijn.
11) Al een oud probleem: geluidsbestanden kunnen niet geselecteerd worden (foute maplocatie die niet gewijzigd kan worden?) en het zou ook handig zijn als je van een video een "still" als foto zou kunnen toevoegen.
12) Ook al langer zo: als je een waarneming invoert (met vaste locatie) en dan lange tijd geen meer, blijft de tijd staan op de laatste opgeslagen waarneming (dus ook voor die wnm van bvb een uur later op al dan niet dezelfde locatie). Dit zou beter aangepast worden zodat het moment van de soortselectie de tijd bepaald.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Koen


Jan Mudde

#21
Hallo Koen,

Versie ObsMapp waar je mee werkt?, Merk en type telefoon? Android versie waar je mee werkt?

Los hiervan signaleer je volgens mij louter al bekende problemen. (Even door de voorgaande topics scrollen.....)

Waar dus al aan gewerkt wordt of er reeds antwoord is gegeven waarom er zaken veranderd zijn (wederom even scrollen door versie 9.x.x topics....)

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

biokoen

Dag Jan,
Er wordt gevraagd om steeds met versie 9.1.5 te werken alvorens opmerkingen in te dienen en dat is dan ook het geval! :-)
Mijn smartphone is een Samsung S10e en de Android-versie is 12 (meest recente update geïnstalleerd).
Het kan zijn dat er inderdaad al een aantal vragen gesteld zijn, doch het herhalen lijkt me niet problematisch omdat het dan wel de urgentie aangeeft?
Er zitten sowieso enkele nieuwe problemen bij zoals het downloaden van soortenlijsten... ;-)
Groeten,
Koen

Alex Kwak

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM1) Het laden van de soortenlijst duurt vrij lang en de snelheid van de invoer in het algemeen heeft in het verleden ook al veel Nederlandse gebruikers doen overstappen naar de Nova app...

Graag expliciet zijn. Voor welke lijst is dit zo? Bijvoorbeeld de wereldlijst planten is zo enorm groot dat dat waar zal zijn.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM2) Ook het opslaan van een soort duurt ook vrij lang en er komt dan onderaan op het scherm een "pop-up" dat de waarneming werd bewaard en dit venster staat dan in de weg van het toetsenbord om een nieuwe soort in te voeren. Dergelijke melding is overbodig en enkel indien de invoer niet gelukt zou zijn, dient er een melding te verschijnen.

Het opslaan duurt een fractie van een seconde.
Die melding, daar kan ik me iets bij voorstellen.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM3) De pop-ups die vroeger verschenen bij het invoeren van een zeldzame soort of een onwaarschijnlijke waarneming buiten de actieve periode van de soort zijn nu te "vrijblijvend" en moeten niet meer weggeklikt worden. Voor beginnende gebruikers wordt dit door de veelheid van andere pop-ups dan over het hoofd gezien... Als gevorderde waarnemer is dit voldoende, maar dan is het misschien zelfs eerder iets dat je moet kunnen afvinken bij de instellingen?

Dat is een keuze geweest. Je hoeft nu niets meer weg te klikken, en toch krijg je de melding.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM4) Het uploaden van waarnemingen lijkt nu ook langer te duren en de pop-up met het op-/aftellen is ook overbodig en verwarrend, zeker omdat je op het einde nog moet bevestigen dat het gelukt is. Mij lijkt het voldoende dat enkel foutmeldingen worden getoond en dat het uploaden op de achtergrond moet kunnen gebeuren zonder pop-up.

Het traag zijn van het uploaden is al bekend.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM5) Het downloaden van de wereldlijst van planten lukt niet, doch hier komt dan géén foutmelding van...

De wereldlijst is inderdaad inmiddels zo ontzettend groot geworden dat deze niet meer te gebruiken is.
Hier wordt naar gekeken.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM6) Obsmapp verhindert het afsluiten van het scherm van de smartphone (auto sleep modus).

Is bekend en wordt opgelost.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM7) Als je een waarneming kopieert vanwege de tijd/locatie, kan je in de gekopieerde waarneming enkel dezelfde soortengroep invoeren tenzij je specifiek de andere soortengroep selecteert ("alle soorten" werkt niet).

Die melding was nog onbekend. Net even nagespeeld, en als je eerst een willekeurige andere soortgroep kiest en daarna 'alle soorten' werkt het wel. Ik maak intern een issue aan.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM8) Als je een foto maakt (à la minute), dan komt er steeds een pop-up die vraagt of je de "vastgezette" tijd wil verwijderen. Dit is ook onnodig tijdsverlies en zou énkel gevraagd moeten worden bij foto's >24u oud ofzo. Eigenlijk is dat zelfs overbodig en zou die vraag enkel gesteld moeten worden bij een manuele aanpassing van de tijd zonder een foto.

Is al aangepast in 9.1.6 die vandaag aan de testgroep is aangeboden.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM9) Vroeger kwam er wel een pop-up die vroeg of de tijd/plaats van de foto diende overgenomen te worden en dit gebeurt nu automatisch (zie eerdere vraag van Daan Drukker). Beide methodes hebben hun voor en nadelen...

Is al aangepast in 9.1.6 die vandaag aan de testgroep is aangeboden.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM10) Als je een soortnaam hebt geselecteerd en dan per ongeluk nogmaals op het soortveld klikt, vergeet het systeem de eerder ingevoerde soort. Bij de vorige versie van de app kon je gewoon op "vorige" drukken en dan kwam die soort terug tevoorschijn.

Ok, gedrag is anders, maar lijkt me geen bug

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM11) Al een oud probleem: geluidsbestanden kunnen niet geselecteerd worden (foute maplocatie die niet gewijzigd kan worden?) en het zou ook handig zijn als je van een video een "still" als foto zou kunnen toevoegen.

Voor het niet kunnen selecteren heb ik meer info nodig. Het werkt namelijk wel, ik gebruik het zelf regelmatig. Wellicht heb je nog geen locatie gekozen waar ObsMapp de geluiden vandaan moet halen?
En als je een still maakt van een video en die opslaat als jpg kan je die prima aan een waarneming toevoegen.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM12) Ook al langer zo: als je een waarneming invoert (met vaste locatie) en dan lange tijd geen meer, blijft de tijd staan op de laatste opgeslagen waarneming (dus ook voor die wnm van bvb een uur later op al dan niet dezelfde locatie). Dit zou beter aangepast worden zodat het moment van de soortselectie de tijd bepaald.

Ik kan dat niet reproduceren
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op maart 08, 2023, 10:39:47 AMIs al aangepast in 9.1.6 die vandaag aan de testgroep is aangeboden.

Hallo Alex,

Is dat een interne testgroep van de (betaalde) crew van Observation International want in de Playstore kan ik nog geen nieuwe beta-versie vinden?

Als het een interne OI-aangelegenheid betreft wanneer verwacht je dan de beta-versie te gaan releasen?

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

biokoen

Dag Alex,

Hartelijk dank voor je antwoorden!

Ik denk dat alles opgelost zal worden en enkel dat van de soortenlijsten blijft nog een issue?
Ik probeerde de plantenlijst van Patagonië te downloaden en dan geeft het systeem blijkbaar vanzelf de wereldlijst... Ik hoef idd zeker niet de ganse wereldlijst en wel enkel die van de geselecteerde ecoregio.

Wat betreft het laden van de soortenlijst, gaat het bij mij doorgaans over alle fauna en flora van de Benelux.
Dat was bij de vorige appversie ook al en ik werk niet met 1 soortengroep of een beperkte verzamelgroep omdat ik alles wil kunnen invoeren.
Eens bij het eenmalig openen van de app de soortenlijsten in het cachegeheugen zijn geladen, gaat het voor de 2e soort wel vlotter heb ik de indruk.

Wat betreft die geluidsbestanden, kan ik enerzijds de doellocatie van de map niet wijzigen én is de opname in een ander bestandstype dan wat ObsMapp aanvaard (ma4 ipv mp4 ofzo). Ik omzeil dit dan door het geluidsfragement op mijn pc over te zetten, dan van bestandstype te wijzen en dan via de website op te laden.
Allemaal extra stappen natuurlijk en de insteeknvan mijn vragen was om alles vlotter te kunnen verwerken! ;-)

Groeten,
Koen

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op maart 08, 2023, 12:59:15 PMIs dat een interne testgroep van de (betaalde) crew van Observation International want in de Playstore kan ik nog geen nieuwe beta-versie vinden?

Ik bied 'm aan aan Google, maar die doet er soms dagen over om 'm ook goed te keuren.
Even geduld dus.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op maart 08, 2023, 18:39:39 PM
Citaat van: Jan Mudde op maart 08, 2023, 12:59:15 PMIs dat een interne testgroep van de (betaalde) crew van Observation International want in de Playstore kan ik nog geen nieuwe beta-versie vinden?

Ik bied 'm aan aan Google, maar die doet er soms dagen over om 'm ook goed te keuren.
Even geduld dus.

Alex.


Helemaal goed, het bekende Google-vertragingstraject. Had ik niet uit je opmerkingen bij de post van biokoen gehaald. geduld heb ik nog wel wat doosjes van in voorraad  ;)

Grtz, jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Tom Damm

Citaat van: Alex Kwak op maart 08, 2023, 10:39:47 AM
Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM1) Het laden van de soortenlijst duurt vrij lang en de snelheid van de invoer in het algemeen heeft in het verleden ook al veel Nederlandse gebruikers doen overstappen naar de Nova app...

Graag expliciet zijn. Voor welke lijst is dit zo? Bijvoorbeeld de wereldlijst planten is zo enorm groot dat dat waar zal zijn.


Bij mij (Fairphone 3, Android 11) is het ook beduidend trager dan met 7.39.x. Sinds ik die Fairphone heb kon ik eindelijk altijd alle Nederlandse soortgroepen aan hebben staan omdat de telefoon snel genoeg is. Het intikken van een soortnaam leverde dan vrij snel de gewenste naam (het leken steeds twee of drie interne zoekstappen).

Met de versies 9.1 t/m 9.1.4 wordt ten eerste na iedere eerste start van een nieuwe waarneming de soortenlijst steeds opnieuw opgebouwd (hiervoor was dat alleen na een wijziging in default-instellingen voor kleed e.d.), vervolgens blijft de soortenlijst tot het vinden van de gewenste soortnaam vrij lang (c. 2 s.) hangen in de voorlaatste zoekstap. In 9.1.5 is dit inmiddels iets beter.
De NIA was meestal al sneller met de soortnaam en is dat nu zeker, dus ook als ik de naam van een gefotografeerde soort al weet kies ik de naam liever uit de NIA-resultaten (zeker met koud weer, zodat mijn wanten minder lang uit zijn).

Groet, Tom
Groet, Tom

Alex Kwak

Citaat van: Tom Damm op maart 09, 2023, 11:42:40 AMvervolgens blijft de soortenlijst tot het vinden van de gewenste soortnaam vrij lang (c. 2 s.) hangen in de voorlaatste zoekstap. In 9.1.5 is dit inmiddels iets beter.

In 9.1.5 is daar niets in veranderd. Ik denk toch dat je dit moet zoeken in je toestel. Wellicht een geheugenprobleem?
Op mijn testtoestel, een relatief goedkope Samsung Galaxy A13 zie je nog net een flits dat de vogellijst van Nederland opgebouwd wordt. Tijdens het intikken van een soortnaam wordt elke toetsdruk instant verwerkt, kwestie van milliseconden.
Bij grotere lijsten zal dit uiteraard iets meer spelen, en nog iets meer als je lijsten gaat combineren door de verzamelgroep en zelfs 'alle soorten'.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!