Dennenschelpzwam of oorzwammetje?

Gestart door Autumn, november 27, 2022, 16:47:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Autumn

Hallo,

Ik heb een vraag betreft het determineren van een paddenstoel.DSC_0055.jpgDSC_0044.jpgDSC_0047.jpg   

Dit is toch een dennenschelpzwam? Obsidentify 38% wit oorzwammetje. Ook wanneer ik alle drie foto's tegelijk invoer.
Maar dit is toch geen wit oorzwammetje?

Bedankt alvast!

paddenstoelenmonster

Beste autumn, het allerbelangrijkste noem je niet. Groeit het op naaldhout??
Ik zie ze heel vaak hier in het bos, maar dan altijd aan vrij dunne takken of twijgjes.
Dennenschelpzwammen hebben net als de gewone Scherpe schelpzwam zo'n mini steeltje of voetje dat heel mat is, en scherp contrasteert met de uitwaaierende lamellen.
Hier zie ik dat totaal niet!
Oorzwammetjes ken ik nauwelijks, dus wat het wel is??
Hg van henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Autumn

Hoi Henk,

Ik vond het op beukenhout.

Vorig jaar heb ik de dennenschelpzwam gefotografeerd en inderdaad, het "steeltje" ziet er anders uit.

Denk toch een soort oorzwammetje?

paddenstoelenmonster

Helemaal mee eens! de houtsoort is vaak (maar niet altijd, want houtzwammen "gaan ook wel eens vreemd") doorslaggevend bij de determinatie. Reden waarom de meeste validatoren er ook specifiek naar vragen. Anijskurkzwammen worden nu de laatste 2 jaar (door OBS als zodanig voorgesteld) overal in het bos gevonden, terwijl ze best zeldzaam zijn en (vrijwel) alleen op Wilgen op kleigrond in met name de rivierkleigebieden gevonden worden.
Helaas kan OBS nog niet met het jaargetijde van vinden en de houtsoort rekening houden!!
Er blijft dus nog veel studie te verrichten noodzakelijk!!
HG van zwamneus henkie
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.