Kramsvogel, koperwiek, zanglijster, of grote lijster?

Gestart door SachaV, maart 05, 2022, 19:47:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

SachaV

Mijn vriend en ik (beginnende vogelaars) zijn vanmiddag wezen vogelen in een bosje achter de julianatoren. Hier zagen wij deze vogel (mogelijk in een grotere groep vogels, althans dat vloog later weg en we hoorden behoorlijk veel gekwetter). We kwamen er alleen niet uit wat deze vogel zou kunnen zijn. Wel zagen we later in een vrij vergelijkbare setting zeer duidelijk een koperwiek. Bij deze vogel in kwestie leek ons de kop te licht, maar nogmaals we hebben nog niet eerder een vogel gezien die ook maar lijkt op deze. Mogelijk kramsvogel, koperwiek, zanglijster, of grote lijster? We begrijpen dat de foto's erg onduidelijk zijn, dus zeer begrijpelijk als jullie hier niets mee kunnen, maar wie weet is er een genie die ons toch kan helpen. Alvast bedankt!

https://waarneming.nl/observation/234794143/


Matthijs Molenaar

Met deze foto's is het inderdaad lastig om zeker te weten welke soort het is, maar ik denk dat je goed zit met Koperwiek!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rob Koelman

#2
Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 05, 2022, 19:52:21 PMMet deze foto's is het inderdaad lastig om zeker te weten welke soort het is

Zeker. O.a. veel te kleine resolutie.

Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 05, 2022, 19:52:21 PMmaar ik denk dat je goed zit met Koperwiek!

Want?

Ik zou er eerder een appelvink oid van maken...

Hieronder de foto bij de waarneming:
Met vriendelijke groet, Rob

Matthijs Molenaar

Je ziet (volgens mij  ;)) een een bruinere kop met een duidelijke wenkbrauwstreep. Maar vooral deed de 'koperen zijvleugel' me aan een Koperwiek denken. Maar ik kan er naast zitten, hoor!

Voor Appelvink zie je niet een dikke, maar juist een smallere snavel
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rob Koelman

#4
Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 05, 2022, 21:12:00 PM... Voor Appelvink zie je niet een dikke, maar juist een smallere snavel

Ik zie juist een zeer dikke snavel...  B)

Hieronder een zo goed mogelijk gepimpte versie:
Met vriendelijke groet, Rob

Matthijs Molenaar

Citaat van: Rob Koelman op maart 05, 2022, 21:13:49 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 05, 2022, 21:12:00 PM... Voor Appelvink zie je niet een dikke, maar juist een smallere snavel

Ik zie juist een zeer dikke snavel...  B)

Dan zien we twee verschillende dingen  ;D. Maar het zou goed kunnen dat je gelijk hebt!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

SachaV

Bedankt voor de reacties! Persoonlijk denk ik niet per se dat het een appelvink is, aangezien we die beiden erg graag willen zien en (in ieder geval uit gidsen) op ons netvlies hebben staan. Kans is inderdaad aannemelijk dat dit ook een koperwiek was, zoals we er later dichtbij deze plek eentje zagen. Nogmaals bedankt, en jullie horen vast weer van me bij het volgende raadsel  ;D

tekenaar

Op basis van de foto alleen lijkt me "zangvogel onbekend" de meest eerlijke conclusie. Soms is het beter het maar zo te laten, dan er een erg onzekere soortnaam aan te geven.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/