Op de bres voor de jeneverbes

Gestart door marcel123, februari 19, 2006, 18:11:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

CiteerIn 2004 verscheen het Alterra-rapport Jeneverbes (Juniperus communis L.) in de verdrukking (W.C. Knoll, B.S.J. Nijhof, 2004). De conclusie was, dat het niet goed gaat met de karakteristieke struwelen van jeneverbes op de zandgronden van Nederland. Naast de natuurwetenschappelijke waarde is er ook een grote culturele waarde toegekend aan dit type landschap.

De afgelopen 15 jaar wordt er al geroepen dat de jeneverbes gaat uitsterven. Ik zie ze nog steeds af en toe in ned, echter geen jonge exemplaren.

Wie heeft die wel gezien afgelopen 10 jaar en wat viel je er aan op? Waar stonden ze bijvoorbeeld.


Overigens komen pestvogels niet alleen voor in bebouwd gebied:
CiteerVogel
Wanneer het laatste gebied is aangekomen (heide gebied met Jeneverbes struwelen) en dat goed in ogenschouw heeft genomen, worden de vogelaars in het Gilde plots alert. Zij horen een geluidje dat kenmerkend is voor de pestvogel (Bombycilla Garrulus). En dan blijken er op een afstand van circa 10 meter twee pestvogels hoog in de top van de Jeneverbes te zitten. Gepast onder de indruk blijft het Gilde de vogels bewonderen. Het silhouet van de vogels met het kuifje is goed zichtbaar. Even plots als de vogels zich hebben laten zien, verdwijnen ze weer. 

Hinko


Ik heb in 1995 in het Juner koeland een jonge jeneverbes gezien. Deze stond in een exclosure waar én geen konijnen én geen muizen in konden komen. Blijkbaar heeft de jeneverbes open zand nodig, zonder knagers.

Later heb ik elders ook nog wel eens een zaailing van de jeneverbes gezien maar ik weet niet meer waar.

Hinko
mvgr, Hinko

marcel123

Tijdens de Drentse floristendag was er ook sprake van invloed door konijnen. Helaas weet ik niet meer welke. Ik dacht dat jonge jeneverbessen niet afgeknabbeld werden en dat weinig konijnen goed voor de jeneverbes zou zijn. Er werd ook gezegd dat de jeneverbes een pioneerssoort(?) is en dat het bijvoorbeeld goed zou zijn als de grond omgewoeld zou worden. De zaden worden dan bedekt en kunnen dan gaan kiemen. Dan zou je denkken dat konijnengegraaf een positief effect heeft op het voorkomen van jeneverbes.

Hinko

#3
Ik heb van 't weekend een jonge Jeneverbes gezien, bij de Holtveenslenk. Dit gebied is 4 jaar terug afgegraven en de begroeiing is lang niet gesloten. Blijkbaar goede omstandigheden voor de kieming van Jeneverbes: kaal, omgewerkt zand en geen konijnen en muizen.

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Edwin Dijkhuis

Via de website van het jeneverbesgilde kun je het recent verschenen (begin juni) rapport downloaden van het door vrijwillegers uitgevoerde onderzoek naar de vitaliteit en verjonging van de jeneverbes.

Hinko.
Ik weet niet of het Holtveenslenk ook is onderzocht. Je zou eens kunnen kijken en als dat niet zo is je waarneming kunnen doorgeven aan het gilde.

Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Hinko

#5
Citeer4.3 Verjonging
In de geïnventariseerde gebieden blijkt dat de Jeneverbes zich aardig verjongt. Van de 96 cases wordt
in 40 cases melding gemaakt van verjonging door middel van zaad, aflegger of onbekend. Dit betreft 27
van de 45 onderzochte (natuur)gebieden.
Uit bovengenoemd rapport blijkt dat op het Dwingelerveld meer dan 200 jonge Jeneverbessen zijn gevonden. De mythe dat de jeneverbes zich in Nederland niet meer verjongd lijkt mij wel ontzenuwd.

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Edwin Dijkhuis

Er zijn wel wat kanttekeningen. Er vindt wel verjonging plaats..maar de overlevingskans van de zaailingen lijkt beperkt. Dat zie je ook wel bij Thuja's, die kiemen op straat en in de plantsoen overal maar exemplaren van een paar jaar oud ben ik nog niet tegengekomen.    

Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

meike78

Naast Drenthe is het Jeneverbesgilde nu ook bezig in Gelderland. Door middel van kennisuitwisseling, proberen ze meer te weten te komen over de processen die spelen. Alterra (onderzoeksinstituut Wageningen) gaat in verband hierbij ook onderzoeken en mogelijk ook experimenten uitvoeren.


Wat de overlevingskansen van de jonge Jeneverbessen zijn, is nog niet duidelijk, maar als je bepaalde gebieden in Gelderland gaat bekijken, zie je daar redelijk veel jonge. En ook in verschillende leeftijdscategorien.

Goede plekken om te kijken zijn het Kootwijkerzand (GLD) (uiterste rechtse stukje op de kaart) maar ook bij de Palms (DR) zijn mooie jonge te vinden.


Meike
(Jeneverbes Gilde Drenthe en Gelderland)

Ron Poot

Rond het Hondeven (Tubbergen, Overijssel) komen Jeneverbessen voor in de vochtige heide. Er zijn circa 50 exemplaren aanwezig van verschillende leeftijd, vrij jong tot oud. Heel jonge exemplaren hebben we (nog) niet gezien, we zullen er op letten.

Mijn vraag is: hoe kunnen Jeneverbessen overleven en zelf voortplanten in zo'n vochtig terrein, terwijl ze toch bekend zijn als bewoners van droge zandgronden /stuifzanden.
Groet, Ron

Jan Essink

Hoe zeldzaam is de jeneverbes.

Ik kan mij voorstellen dat deze in Noord-Holland uiterst zeldzaam is maar in Drenthe is hij nog volop aanwezig.


Jan Essink

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

JohnvR

Ik kom ze steeds tegen op vakantie. Vorig jaar op Sallands Heuvelrug en dit jaar nabij Nieuw Milligen in het bos ten noordwesten van het Kootwijkerveen, ten oosten van de Bremmert, waren ze in behoorlijke aantallen aanwezig. Het kwam niet op me over dat ze in de problemen waren, alhoewel er inderdaad veel oude struiken stonden. Als je overigens naar de waarnemingen kijkt lijkt de grootste verspreiding uit de provincie Overijssel te komen. Ik zal de waarnemingen alsnog invoeren. Hier foto's van vorig jaar, Sallands Heuvelrug. De struiken droegen massaal vrucht.




Groeten,

Ismael

Als vrijwilliger bij Staatsbosbeheer en dan voornamenlijk inventarisatie van de sallandse heuvelrug kom ik geregeld jonge jeneverbesstruiken tegen. Nou ja geregeld, een aantal. Ik zal proberen deze ook in te voeren op waarneming. De jeneverbessen wil ik wel eens vergeten in te voeren, omdat er zoveel staan hier  ;)  
Groeten Ismaël Wind

Tim Asbreuk

Ik heb stage gelopen bij NM Buursezand daar heb ik toen verjongings plekken van Jeneverbes geteld. Uiteindelijk kwam ik uit op ongeveer 100 ex. dus het gaat weer de goede kant op.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Hinko

CiteerHet kwam niet op me over dat ze in de problemen waren
Het probleem bij de jeneverbes is dat de laatste tientallen jaren nauwelijks of geen verjonging heeft plaats gevonden. Op den duur wordt dit een probleem. Vooral ook omdat veel bestaande Jeneverbes struwelen 'verbossen' en afsterven.

CiteerAls je overigens naar de waarnemingen kijkt lijkt de grootste verspreiding uit de provincie Overijssel te komen.

Dit komt door het zgn waarnemers effect; er zijn in overijssel véél meer waarnemingen ingevoerd.

Citeerhet gaat weer de goede kant op
Ik heb ook het idee dat door beheersmaatregelen (plaggen, beweiden, natuurontwikkeling) er toch weer redelijk wat struikjes de kans krijgen om te kiemen. (open zand). Daarnaast slagen de kiemplanten erin om uit te groeien doordat het konijn in veel gebieden is uitgestorven.
mvgr, Hinko

Ismael

#14
afgelopen week 22 jonge exemplaren (langs een pad!)  geteld op de Sallandse Heuvelrug
Groeten Ismaël Wind

Louis.Boumans

Ik meen ook weleens gehoord te hebben dat brand een gunstig effect heeft op de verjonging van de jeneverbes. Klopt dit?

Hinko

Bij Kootwijk is een jaar of tien terug een flinke bosbrand geweest, waarbij ook een jeneverbes struweel in vlammen opging. In 'De Levende Natuur' is later een artikel verschenen waarin de situatie voor en na de brand werd beschreven. Vooral de grassen bleken te profiteren van de brand, de jeneverbes niet
mvgr, Hinko

Tim Asbreuk

Wat mij toen is opgevallen aan de verjonging is dat het bijna allemaal (zo'n 90 %) onder solitaire zomereiken op de hei voorkwam. Maar dan moest er geen blad of een hoop pijpenstrootje onder de eik groeien. Waarschijnlijk komt dit omdat die bomen als rustplaats dienen voor kramsvogels en andere beseters. Het meest appart vond ik nog dat het alleen onder eiken was. Ik heb ook onder een aantal berken gekeken. Maar daar stond er niet één.

Verder werd het gebied begraasd door runderen die de zandige plekken creeëren door onder de boom in de schaduw te willen liggen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

marcel123

#18
CiteerIn het kader van 'Drentse Soort van het Jaar' doen we dit jaar samen met Veldwerk Nederland onderzoek naar vogels die gebruik maken van de jeneverbes. Jaarlijks worden al veel gebieden onderzocht op broedvogels, waaronder een aantal met Jeneverbessen, maar veel andere plekken blijven nog open. We willen iedereen vragen om mee te helpen om nog meer gegevens te krijgen. Iedereen kan daar op elk moment van de dag aan meedoen. Of het nu één waarneming is of tientallen. We ontvangen ze graag.
Wel vragen we om de gegevens in te vullen op een speciaal formulier. Dit kunt u hier downloaden.

bron: avifauna.nl

http://waarneming.nl/soort.php?id=2585&wno...80225&tab=kaart

marcel123

CiteerWat mij toen is opgevallen aan de verjonging is dat het bijna allemaal (zo'n 90 %) onder solitaire zomereiken op de hei voorkwam. Maar dan moest er geen blad of een hoop pijpenstrootje onder de eik groeien. Waarschijnlijk komt dit omdat die bomen als rustplaats dienen voor kramsvogels en andere beseters.
Dat verhaal hoorde ik ook op de Drentse floristendag. Blijkbaar zijn er trekvogels nodig voor de verjonging van de jenverbes...met het opwarming van het klimaat verdwijnen de trekvogels en daarmee dus ook de jeneverbes..

jan cuppen

Citeer...met het opwarming van het klimaat verdwijnen de trekvogels en daarmee dus ook de jeneverbes..
Op welke feiten is deze opmerking gebaseerd? :huh: Lijkt me onzin!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

han.endt

Vorig jaar wees de boswachter mij een plek aan t.n.v. Kootwijk waar een jeneverbes stond met een heel veel jonge zaailingen eromheen. Ik ben er niet heen gelopen, maar ik ga er eens kijken.

Michiel Poolman

ik ben vrijdag voor 2 weken terug tijdens mijn stage bij SBB met de boswachter inventarisatie aldaar, en een aantal mensen van de jeneverbesgilde, naar het junner koeland geweest waar de jeneverbes vanzelfs sprekend in het teken stond.
Daar staan gigantisch veel jeneverbessen maar tijdens de excursie zijn we maar 2 kiemplantjes tegen gekomen en, ook voornaamlijk onder solitaire bomen of groepjes, die aantrekkelijk zijn voor (trek)vogels om even in te rusten en om even wat poep te lossen. de mannen van de jeneverbesgilde hadden het er op begin al over dat vooral op zulke plekken nog weleens kiemplantjes voorkomen en dan ook voornamelijk tegen een bult op. ik ga tijdens mijn stage nog in het junner koeland jeneverbes kiemplantjes inventariseren dus ik ben benieuwd.
Met Vriendelijke Groet: Michiel

wimtegels

In heel Nationaal park de Meinweg staat maar 1 jeneverbes. En die is aangeplant.
Net over de grens in Duitsland staat hij massaal. Ik heb daar overigens nooit gezocht naar kiemplanten. Ik zal als ik tijd heb eens gaan kijken.

In Polen ontkiemt de jenerverbes onder de boomlaag net zo uitbundig als bij ons de amerikaanse vogelkers? Open stuifzand? Daar in ieder geval niet!

De natuur heeft af en toe raadsels voor ons. Kunnen we ons nog even mee bezighouden.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#24
In het gedeelte van Nationaal Park Veluwezoom, dat van Dieren richting Velp loopt, ben ik op meerdere open plaatsen in het bos oude en jonge jeneverbessen tegengekomen. De populatie lijkt hier stand te houden en in de omgeving van de oude exemplaren voldoende te verjongen. In een woonwijk aan de rand van Dieren is in het verleden een heischraal stukje met oude, in groepjes bij elkaar staande wakels als relict gehandhaafd en als parkje (De Slenk) in de wijk geïntegreerd. Daarnaast zijn in particuliere tuinen een aantal oude, hoogopgaande exemplaren achtergebleven. In de vorige winter zijn hier enkele vrijstaande jeneverbessen onder de zware sneeuwlast bezweken en gedeeltelijk uitgebroken. Ook in de Eifel (Bleckhausen, Demerath, Schönecker Schweiz, Irsental), waar exemplaren van 200 jaar oud voorkomen, vindt vanuit een gezonde populatie voldoende spontane regeneratie van Wacholder plaats.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Kees van Bochove

ik weet niet hoelang zo'n struik meegaat, maar ik kan me voorstellen dat als je een groepje van 20 exemplaren heb, en je gaat ervan uit dat een struik 20 jaar meegaat, dan hoeft er elk jaar maar één nieuw exemplaar om het in stand te houden, of klopt mijn redenering nu niet?
Dan is een zaailing per jaar voldoende...
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

han.endt

Een jeneverbes kan behoorlijk oud worden. In het buitenland zijn exemplaren bekend van meer dan 200 jaar. Hoe het in Nederland is weet ik niet.

Rinie van Reenen

Citeerik weet niet hoelang zo'n struik meegaat, maar ik kan me voorstellen dat als je een groepje van 20 exemplaren heb, en je gaat ervan uit dat een struik 20 jaar meegaat, dan hoeft er elk jaar maar één nieuw exemplaar om het in stand te houden, of klopt mijn redenering nu niet?
Dan is een zaailing per jaar voldoende...
't Zijn natuurlijk respectabele bomen, dus wat dat aangaat kan je berekening veel optimistischer. Wat ik er echter over weet is, dat ze sowieso niet ieder jaar even goed ontkiemen. Er zijn verschillende 'jaargangen' bomen (ik meen dat van de Jeneverbessen die nu in NL staan een groot deel opgekomen is rond WO II).
Voor jouw casus betekent dit, dat er toch wel elke 10 jaar een stuk of vier bomen bij moeten komen om het in stand te houden.
Groet, Rinie van Reenen

lo.troisfontaine

Hoi,

ik weet dat ten noorden van Venray de Boshuizerbergen liggen, die bekend staan om de aanwezigheid van de jeneverbes.
Dhr. Joof Teeuwen uit Oostrum, die dit gebied op zijn duimpje kent, heeft onlangs een artikel in het blad van het Natuurhistorisch Genootschap Limburg geschreven.

Volgens hem zijn er hier momenteel ruim 100 zaailingen geteld.

groeten,

Lo Troisfontaine

g.j. keizer

#29
CiteerEen jeneverbes kan behoorlijk oud worden. In het buitenland zijn exemplaren bekend van meer dan 200 jaar. Hoe het in Nederland is weet ik niet.
Volgens Bert Maes (Inheemse bomen en struiken in Nederland en Vlaanderen) kunnen ze in Nederland tot 10 meter hoog en circa 150 jaar jaar oud worden. In dit boek is gedetailleerde, tot 2006 geactualiseerde informatie over de situatie in Nederland te vinden. En hierbij een foto van de oude jeneverbessen van De Slenk in Dieren.

© G.J. Keizer
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen