Hoofdmenu

merel

Gestart door ingridt, mei 15, 2008, 23:54:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

ingridt

Onder een afdak in onze tuin hadden 2 merels jonkies die vorige week zijn uitgevlogen. Ik blij want daar staat de beregeningspomp die ik niet aan durfde te zetten. Nu nog geen 5 dagen later zit moeder merel weer in hetzelfde nest te broeden en vader geeft de uitgevlogen jonkies eten. Mijn vraag : Is het normaal dat een merel 2 keer hetzelfde nest gebruikt? en is het normaal dat ze voordat de andere jongen zelfstandig zijn alweer gaat broeden??

peter66

Merels gebruiken volgens mij alleen een nest in hetzelfde jaar voor volgende broedsels. Bij mij is ook eens een merel al aan het tweede broedsel in hetzelfde nest begonnen, terwijl de eerste jongen nog "geholpen" werden. Vader merel neemt dan de taak op zich.

Kortom, ja beide gevallen zijn volgens mij normale verschijnsels.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

rob_voesten

CiteerMerels gebruiken volgens mij alleen een nest in hetzelfde jaar voor volgende broedsels. Bij mij is ook eens een merel al aan het tweede broedsel in hetzelfde nest begonnen, terwijl de eerste jongen nog "geholpen" werden. Vader merel neemt dan de taak op zich.

Kortom, ja beide gevallen zijn volgens mij normale verschijnsels.
dat is bij meer soorten zo snel ze het nest uit zijn dan begint moeders weer met niuw broedsel.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com