Enterographa crassa in de polder...

Gestart door waterland01, oktober 09, 2020, 22:51:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

waterland01

Vandaag vond ik op een vrij oude wilg in het Gelderse Hout bij Lelystad enkele exemplaren van Enterographa crassa. Het is de tweede vondst voor Flevoland, na eentje van een aantal jaren terug in het Voorsterbos in de Noordoostpolder. Deze vondst was enigszins te verwachten nu deze Runenkorst bijv. ook veel in de Biesbosch wordt gevonden. De soort is en blijft vooral een Atlantische soort, met grote concentraties langs de kust, waar je hem soms algemeen in binnenduinbossen (vooral landgoederen) kunt vinden. Vroeger was hij ook al aanwezig in het binnenland, dus de vondsten hier en in de Biesbosch zijn niet echt een nieuwe uitbreiding. Wat wel bijzonder is, is dat Enterographa crassa nu ook in jonge bossen wordt gevonden, zoals dit ca. 50 jaar oude bos. Het bos waar ik hem vond is een echt vochtig polderbos op klei. Misschien is dat een voorwaarde voor de soort om andere gebieden te veroveren?
Henk Timmerman

Guido Berger

Wow Henk, mooie vondst.
Ik ga ook opletten.

lukasverboom

Leuk hoor! In Groningen en Drenthe heb ik hem ondanks hard zoeken nog nooit gevonden.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Je moet misschien eerst bossen vol Opegrapha vulgata hebben.
Ik heb het idee dat E. crassa in de Biesbosch vrijwel altijd hierop als parasiet zijn start maakt.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

waterland01

Dit bos zit vol met Opegrapha-soorten, maar vulgata is daar zeker niet de meest voorkomende. Op een verzameld stukje zie ik wel naast de Enterographa wat verdachte pycnidiën zitten, dus wie weet zit er hier ook vulgata onder...
Henk Timmerman