Rode zwavelkop

Gestart door Corryabbink, januari 31, 2006, 23:01:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Is dit Rode zwavelkop of toch nog iets anders?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#1
de onderkant.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Hallo Corry,
Lijkt mij wat anders maar wat ? daar durf ik natuurlijk geen uitspraak over te doen.
Groet,

Cees

Elachista

Wat (donkere) rode zwavelkoppen kan ik wel in meegaan.
Groet,
Tymo

Corryabbink

Komt door de kou denk ik bovendien waren ze aardig misvormd.

Bedankt Tymo.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Waar zijn de kenmerkende gouden vlokjes aan de hoedrand?
Ik heb nog mijn twijfels.
Wie kan mijn twijfels wegnemen. :)

Corryabbink

Hallo John,

Welke andere soort zou het dan kunnen zijn ?  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Hallo Corry,

Waarom vraag je het dan ?
Groet,

Cees

Corryabbink

#8
Hallo Cees,

Ik had ook mijn twijfels daarom heb ik haar op het forum geplaatst. Volgens diverse sleutels kan het alleen de Rode zwavelkop zijn. Daar ik nog niet zoveel ervaring heb en lang niet alle soorten ken vroeg ik me af of er nog een soort was die erop lijkt. Bovendien kan ik iets in de kenmerken over het hoofd gezien hebben.


Hallo John,

Bedoel je met gouden vlokjes langs de rand de gelige velumvlokken?

Nu die velumvlokken zie je onderaan de rand nog als een geheel ze zijn bij de gefotografeerde paddestoeltjes nog niet gescheurd. Het velum is zelfs op het grote exemplaar nog gedeeltelijk intact.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Tsja, het zou kunnen, maar de vorst heeft hier parten gespeeld.
Staan ze er nog?
Kun je wat foto's maken van de sporen onder de micro?
(of ben ik met iemand anders in de war die dat kan?)

Corryabbink

#10
Hallo John,

Ik heb de sporen bekeken. Het is Gewone zwavelkop. De spore heeft een duidelijke pore en de maten kloppen met Gewone zwavelkop.

Achteraf had ik het kunnen weten daar Rode zwavelkop saprotroof is bijna nooit een zwakteparasiet. Verder is ze meest in drogere terreinen aanwezig.
Deze stond aan de voet van een vergane Eik op toch niet al te droge grond.

Ze zijn dus niet blauw maar rood van de kou.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Heb je een (microscopische)beschrijving van beiden soorten?

Corryabbink

#12
Ze staan in de Phillips met als verschilpunten de pore die bij Rode zwavelkop onduidelijk is, maat en vorm. Verder kan ik er nergens iets van vinden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Ik zal thuis nog ff spitten. Als ik wat vind mail ik het je.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#15
Hallo John,

Er zit ook nog een verschil in de pleurocystiden. Bij Gewone zwavelkop zijn ze knotsvormig en bij Rode zwavelkop zijn ze knotsvormig met een spitse snavelachtige top.

Hierbij een foto van een knotsvormige.(=Gewone zwavelkop).

Alles staat nu op z'n kop ik ben notabene aan het bewijzen dat het geen Rode zwavelkop is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Ik verwacht van jou niet anders Corry, bij andere waarnemingen ben je even secuur.  
Groet,

Cees

fungi_nl

Ik vind het goede argumenten om het gewone zwavelkoppen te noemen.

Dinant Wanningen

#18
Hoi'

Gewone Zwavelkop heeft toch geelgrijsachtige lamellen die van de foto zijn bleekgrijs zoals Rodezwavelkop of Dennezwavelkop ,Corry smaakt ie erg bitter de paddestoel.
Groet ,Dinant


Corryabbink

#19
Hallo Dinant,

De boeken hebben allemaal weer andere kenmerken voor de soorten.
De holle stelen zijn ook een kenmerk voor de Rode en de Gewone zwavelkop. Verder kan ik niets geels aan de paddestoel vinden.

Ik ga nieuw materiaal halen en als het kan nog een paar foto's maken en proeven.

Het verdroogde deel van de paddestoel heb ik geproefd maar was niet scherp.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

in je mailbox zitten twee afbeeldingen die je met de microscoop verder kunnen helpen.

Corryabbink

Heb ik zojuist gevonden. Bedankt John. Maar nu mis ik er nog een en dat is de Dennenzwavelkop. Zou het nl. ook kunnen zijn mits deze ook op loofhout voor kan komen. Weet jij dat?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Naar mijn weten komt deze niet op loofhout voor. (bron: G.B.)

fungi_nl

Al hoewel ik wel eens mensen gehoord heb, die deze soort op loofhout gevonden hebben. De G.B. Is van de laatste druk uit 1995 geloof ik en in de natuur kan veel gebeuren. Ik bedoel de dennevoetzwam vind ik ook wel eens bij Lariks. Zeg 't maar. Wie helpt mij uit de droom. :)

Corryabbink

#24
Hierbij een paar nieuwe foto's. De smaak was iets wrang maar niet echt bitter zoals met de Gewone zwavelkop. Alles op een rijtje gezet kom ik tot Rode zwavelkop. De verschillende gegevens in de boeken omtrent sporengrootte enz. enz. brengen een mens in verwarring en welk boek is goed? Phillips, Pilze der Schweiz, Rörhrlinge und Blätterpilze ? roept u maar.

Wie is het eens met Rode zwavelkop?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

en de restanten in het veld
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

#26
Welk boek goed is uit jou rijtje?

Dan zeg ik toch PDZ (serie van 6 boeken à 100-120 euro oper stuk) vanwege de microscopische beschrijvingen die er in staan.

Philips is leuk om in het veld te gebruiken.

De andere zegt me niets op het eerste gezicht. Heb je een auteur?

Daarnaast denk ik dat je nog even in de boekentips moet kijken voor goede boeken.

Corryabbink

Röhrlinge und Blätterpilze in Europa is geschreven door Edon Horak. Volledig nieuw bewerkte oplage gebaseerd op Moser, 5. (1983)Kleine Kryptogamenflora Band II Teil b2.

Pilze der Schweiz wordt me te duur. Misschien dat ik een deel koop van de soorten waarnaar mijn interesse uitgaat.

Verder de Fan maar vind ik niet aantrekkelijk vanwege de Engelse taal en is ook niet meer volledig verkrijgbaar. Hoewel ik goed Engels kan lezen enz. snap ik niet dat er op het gebied van de Mycologie niet een zo compleet mogelijke nederlandse uitgave bestaat.

Maar nu mijn Rode zwavelkop?





met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Hoe groot waren de vruchtlichamen?
Ik neig toch nog steeds naar de gewonen zwavelkop, zeker omdat de vorst er over heen geweest is.

Voor wat betreft de FAN, dat is bewust in het engels gedaan, om het boek ook internationaal te kunnen verkopen. Dit is een kosten/baten plaatje waarbij de NL taal waarschijnlijk te veel kost om in een beperkte oplage uit te geven. Vandaar dat voor een engelse versie is gekozen.

Ik heb een tijd geleden via dit forum aangegeven dat ik een NL en DU mycologische woordenlijst bezit. deze kan ik je toesturen. (helaas nog niet digitaal)
Dan moet je je adres maar even toemailen naar john@webfungi.nl

Corryabbink

#29
Hallo John,

De woordenlijsten hoef je me niet te sturen daar ik de talen wel beheers.
Dat een uitgave in het engels kostenbesparend is geloof ik wel alleen maakt het de mycologie voor sommigen in nederland wel ontoegankelijker mede omdat er in het buitenland op dat niveau ook geen nederlandse uitgaven op het gebied van de mycologie verkrijgbaar zijn.

De zwavelkop hou ik wel in de gaten. De vruchtlichamen waren allemaal klein hoed max.5 cm maar de stelen waren allemaal vrij dik soms wel 1,5 cm  en gemiddeld zo'n 7 cm lang. Bovendien vezelig. De lamellen zijn op de snede niet glad maar iets harig en golvend.

Ik dacht dat je het aan de cheilocystiden kon zien maar daar kom jij dus ook niet uit.

Verder is ze niet bitter ........zou ook door de vorst kunnen komen?

Het terrein stond afgelopen seizoen vol met Gewone zwavelkop duizenden maar ik heb er niet een meer kunnen vinden terwijl ik alles afgezocht heb. Alleen deze plek dat is ook een beetje vreemd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"