Lygus pratensis

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, april 25, 2008, 21:16:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Mag ik hier een Lygus pratensis van maken?

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Menko Vlaardingerbroek

Ze lijken inderdaad op elkaar. Alleen is er bij mijn wants een brede zwarte streep met uitstulping te zien tussen het borstschild en de driehoekige gele vlek op de rug, die ik op Gerts foto niet zie (maar dat kan liggen aan de hoek waaruit de foto gemaakt is).

Ik heb mijn gids er nog eens bijgepakt, maar het blijft lastig. Qua kleur lijken ze beide het meest op Deraeocoris ruber, maar die heeft niet zo'n zwarte rand. Lygus pratensis heeft dat wel, maar op de foto in mijn gids zonder uitstulping. Kortom, ik kom er nog steeds niet helemaal uit.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Goyatlah

Heb je Gert gevraagd wat hij denkt?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Menko Vlaardingerbroek

Ik heb nog even foto's gekeken op deze site:
http://www.koleopterologie.de/heteroptera/index.html
(onder cimicimorpha II, miridae).

Beide soorten zijn vreselijk variabel. De laatste foto van een Lygus pratensis lijkt sterk op het beest op mijn foto (inclusief de donkere ringen om de dij van derde poot en de zwarte uitstulping in de gele driehoek), andere weer helemaal niet, en sommige foto's van Deraeocoris ruber lijken er ook behoorlijk op. Helaas staat er geen uitleg bij welke kenmerken significant zijn. Mijn gids heeft een heel verhaal over de lengte van de leden van de antennes, maar dat is op beide foto's onvoldoende zichtbaar.

En wat ik borstschild genoemd heb heet blijkbaar halsschild.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Goyatlah

Is ook een reden waarom ik me hier zelf niet aan waag. Binnenkot komt Berend waarschijnlijk wel langs en dan horen we het wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Menko Vlaardingerbroek

#6
Misschien heeft Berend het antwoord al gegeven. Deze lijkt er namelijk ook behoorlijk op:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=45829

Anderzijds, deze lijkt er ook veel op en is wel te determineren:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=45325

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Goyatlah

Snap je waarom ik hier geen definitieve ID aan durf te geven? FF afwachten dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Berend Aukema

Waarschijnlijk Lygus rugulipennis, maar de foto is moeilijk te beoordelen. Lygus rugulipennis is wat meer behaard en de vleugels zijn duidelijk matter dan bij de andere Lygus-soorten, maar deze foto is helemaal wat aan de matte kant!

Menko Vlaardingerbroek

Dank je voor de hulp. Ik zal eens kijken of ik hem terug kan vinden en proberen een betere foto te maken.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek