Gewone barsnsteenslak?

Gestart door Rayan Majoor, juni 28, 2019, 11:56:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175320741/.
5 Gewone barnsteenslak - Succinea putris gezien
datum: 2019-06-17
locatie: Groesbeek - Voedselbos Ketelbroek (GE)

foto's:

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

alegro

Ik denk dat het inderdaad S putris is. De andere soorten zijn wat donkerder getint, al heeft deze wel een wat ziekelijk uitziende donkerder plek aan de rugzijde.
Grüezi mitenand,
Arjan

Rayan Majoor

Bedankt voor de reactie! De waarneming is door een Admin al maar barnsteenslak onbekend veranderd en dat is misschien dan ook wel gewoon de veiligste optie.
Ervan uitgaande dat ze niet ziek zijn en er normaal uitzien, wat moet er dan op de foto voor determinatie?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Michael_Inden

Die donkere vlek is bij veel van de lichtgekleurde Barnsteenslakken aanwezig.
Omdat met deze foto niet bepaald kan worden of er lichaamspigment aanwezig is kom ik op Barnsteenslak onbekend.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

alegro

Citaat van: Michael_Inden op juli 04, 2019, 19:58:21 PMBarnsteenslak onbekend.

Afgezien van de andere kleur hebben de Oxyloma soorten ook een wat slanker aandoend huisje.
Het is Succinea putris.
Grüezi mitenand,
Arjan

Rayan Majoor

Ook al ben ik geen kenner, daar ben ik het wel mee eens. Als dat inderdaad een hard kenmerk is (ga ik van uit als het niet gezegd word, maar ik wacht nog even verdere reactie af) dan verander ik de waarneming weer :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Michael_Inden

Er ontbreekt zicht op de pigmentatie. Donkere pigmentatie wijst op een Oxyloma sp. Veel Oxyloma's vertonen een lichte pigmentatie in combinatie met een bouw van het huisje dat sterk lijkt op S. putris.
Zekerheid is er alleen na anatomisch onderzoek. Konklusie: Barnsteenslak onbekend.

Rayan Majoor

Ik ben nog even teruggegaan. Is er nu wel te zeggen of het de gewone is?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176062272/.




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

alegro

Citaat van: Rayan Majoor op juli 10, 2019, 10:22:56 AM
Ik ben nog even teruggegaan. Is er nu wel te zeggen of het de gewone is?

Laat ik mezelf nog maar eens herhalen. Succinea putris is correct.
De meeste niet-kenners komen S putris tegen in het veld, omdat het van de Nederlandse barnsteenslakken de meest ondernemende soort is.
Dat betekent dat hij vaak goed zichtbaar op bladeren van oeverplanten rondkruipt. De andere soorten houden zich meer op of nabij de bodem op.

(PS Ik zie nu dat hij nu wel goedgekeurd is...)
Grüezi mitenand,
Arjan

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Michael_Inden

Ja, met die laatste foto's is het duidelijk een putris.