Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

ronris

Niet zo vreemd uit de mond van een CDU politicus natuurlijk, een partij met een grote achterban in de agrarische sector, gezien het electoraat dus een te begrijpen statement, er zijn wel meer politieke partijen die hun menig baseren op misinformatie gepaard met een gebrek aan kennis.

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op september 18, 2016, 19:56:21 PM
Niet zo vreemd uit de mond van een CDU politicus natuurlijk, een partij met een grote achterban in de agrarische sector, gezien het electoraat dus een te begrijpen statement, er zijn wel meer politieke partijen die hun menig baseren op misinformatie gepaard met een gebrek aan kennis.
Helemaal niet zo vreemd, klopt. Maar je hoort wel dat er tegenstanders zijn van wolven, maar die wonen dan in gebieden waar geen wolven zijn, die zijn bang voor het onbekende terwijl daar waar in Duitsland de roedelgrenzen op elkaar aansluiten, waar het maximum aantal wolven is bereikt, dat je vandaar weinig negatieve geluiden hoort. Daar zijn ze eraan gewend, ze hebben hun beveiligingsmaatregelen, mocht er toch nog iets mis gaan wordt er vlot betaald en eigenlijk zijn ze wel een beetje trots dat ze het zo goed geregeld hebben. Straks als er wat vaker wolven in Nederland op bezoek komen, dan zul je dat soort angsten ook wel horen. Mensen die nooit in een bos lopen die dan opeens bang zijn voor hun kinderen, die toch alleen maar de hele dag tv kijken of computer games spelen. Gebrek aan kennis, misinformatie en denken dat ze even een grote mond moeten opzetten voor de kiezers. Je kunt erop wachten, de CDA-ers zijn al aan het oefenen :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Nieuws vandaag uit Duitsland: 46 roedels, 15 paren en 4 territoriale individuele wolven. http://www.bfn.de/0401_pm.html?&no_cache=1

en een actuele verspreidingskaart

http://www.bfn.de/fileadmin/BfN/presse/2016/Dokumente/final_Wolf_Verbreitungskarte_2015-2016.pdf
Peter Venema

Freek Verkerk

#1533
Citaat van: peterv op september 23, 2016, 22:32:55 PM
Nieuws vandaag uit Duitsland: 46 roedels, 15 paren en 4 territoriale individuele wolven. http://www.bfn.de/0401_pm.html?&no_cache=1

en een actuele verspreidingskaart

http://www.bfn.de/fileadmin/BfN/presse/2016/Dokumente/final_Wolf_Verbreitungskarte_2015-2016.pdf

Als je kijkt naar de aantallen dan is er een groei van 40-50% per jaar: http://www.derwesten.de/panorama/tierisches/erschiessen-oder-nicht-woelfe-sind-auf-dem-sprung-nach-nrw-id12226122.htmlDie Populationszahlen steigen seit sechs Jahren immer schneller. 2011 zählten die Wolfsforscher noch acht Rudel, 2012 bereits zwölf, 2013 waren es 18 Rudel, 2014 zählten die Wissenschaftler 25, vergangenes Jahr 31 Rudel und das Wolfsmonitoring des Bundesamtes für Naturschutz ergab für dieses Jahr 46 Rudel in Deutschland.
8,12,18,25,31,46  als dat zo doorgaat wordt dat ongeveer: 67, 100, 150, 220, 320, 450  En vol is Duitsland want maximaal 440 roedels heeft men eens berekend.  En vol is Duitsland want maximaal 440 roedels heeft men eens berekend. En vol is Duitsland want maximaal 440 roedels heeft men eens berekend.   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op september 26, 2016, 19:02:22 PM
als dat zo doorgaat wordt dat ongeveer: 67, 100, 150, 220, 320, 450  En vol is Duitsland want maximaal 440 roedels heeft men eens berekend.
Het gaat wel snel, maar iets langzamer dan die berekening. De paren vormen de potentiële nieuwe roedels voor het komende jaar. Was vorig jaar 31 roedels+19 paar. Die potentiële 50 roedels zijn er uiteindelijk 46 geworden. Voor het komende jaar 46 roedels+ 15 paar = maximaal 61 roedels in het nieuwe seizoen. Niet alles overleeft, dus zal het vermoedelijk ergens tussen de 55-60 roedels uitkomen schat ik.
Peter Venema

jeroenroelofsen

Denk dat je er ook rekening mee moet houden dat oudere roedels op een gegeven moment uit elkaar vallen..... (door bijv. overlijden van één van de alpha's).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op september 28, 2016, 21:33:30 PM
Denk dat je er ook rekening mee moet houden dat oudere roedels op een gegeven moment uit elkaar vallen..... (door bijv. overlijden van één van de alpha's).
Denk het ook, zal zeker gebeuren en is al gebeurd. Ik heb wel eens gelezen dat het oude mannetje dood ging en een nieuwe zijn plaats had ingenomen.

iets anders is dat ik lees dat de duitsers verwachten dat de wolf nu naar Nederland komt. http://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Umwelt/Woelfe-ziehen-in-Richtung-Niederlande_article1475559821.html Alle experts verwachten het zeggen ze. Ik denk ook dat het zal gebeuren, maar ergens zal er toch een grens zijn voor de wolven. Nu al worden er veel het slachtoffer van de auto. Als ze echt diep Nederland binnendringen en bijvoorbeeld Noord en Zuid Holland bereiken zal het toch interessant worden of de groei dan nog doorzet. Wolven in de duinen? Zullen we dat nog meemaken?

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Ik dacht dat Saksen wel ongeveer vol zou zitten met wolven, maar vorig jaar zijn er toch nog 5 nieuwe roedels en 3 nieuwe paren bijgekomen. http://www.mdr.de/sachsen/bautzen/wolfsangriffe-lausitz-100.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De wolf wordt hier genoemd als mede verantwoordelijk voor het uitsterven van de Karibou in bepaalde amerikaanse deelstaten, waar door ingrijpen van de mens al de hele natuur over de hoop gegooid is. http://www.jawina.de/das-verschwinden-der-grauen-geister/
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er is een wolf gezien in Dierdorf  https://www.google.nl/maps/place/56269+Dierdorf,+Duitsland/@50.5567013,3.1601583,6z/data=!4m5!3m4!1s0x47be85793c7ae0c5:0x422d4d510dabee0!8m2!3d50.5452415!4d7.6551605?hl=nl Een leuke naam voor een dorp, maar voor de wolf ook een interessante locatie. Dit is behoorlijk diep in Duitsland, ten zuiden van maastricht - Bonn. Dit is ongeveer het laatste gebied in DUitsland dat nog door wolven gekolonialiseerd moet worden. http://www.swr.de/landesschau-aktuell/rp/wolfssichtungen-in-rheinland-pfalz-was-tun-bei-wolf-kontakt/-/id=1682/did=18092858/nid=1682/i7gtzs/ Vanwege de locatie zou dit zowel een wolf uit de Italiaans / franse populatie geweest kunnen zijn als een Pools-duitse wolf.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

migratorius

Citaat van: Freek Verkerk op september 07, 2016, 22:52:28 PM
Het lijkt erop dat voor het eerst een volwassen rund door wolven gedood is in Duitsland. Het verbaast mij niet want ik heb ook wel filmpjes gezien waarbij in de USA wolven op bisons jagen. http://nord24.de/landkreis-cuxhaven/wolf-reisst-tragendes-rind-in-armstorf
Als dit het geval van 5 september in Moorausmoor is (Langes Moor ligt tussen Moorausmoor en Armstorf), gaat het inderdaad om een Wolf: http://www.wildtiermanagement.com/wildtiere/haarwild/wolf/nutztierrisse_karte/
Lamstedt (dat is nu écht een leuke plek voor een wolf), dat ook een paar keer genoemd wordt in de laatste maanden, met in elk geval één bewezen wolfgeval, ligt daar vlak in de buurt.

JanHein

Freek Verkerk

Citaat van: migratorius op oktober 13, 2016, 14:28:04 PM
Citaat van: Freek Verkerk op september 07, 2016, 22:52:28 PM
Het lijkt erop dat voor het eerst een volwassen rund door wolven gedood is in Duitsland. Het verbaast mij niet want ik heb ook wel filmpjes gezien waarbij in de USA wolven op bisons jagen. http://nord24.de/landkreis-cuxhaven/wolf-reisst-tragendes-rind-in-armstorf
Als dit het geval van 5 september in Moorausmoor is (Langes Moor ligt tussen Moorausmoor en Armstorf), gaat het inderdaad om een Wolf: http://www.wildtiermanagement.com/wildtiere/haarwild/wolf/nutztierrisse_karte/
Lamstedt (dat is nu écht een leuke plek voor een wolf), dat ook een paar keer genoemd wordt in de laatste maanden, met in elk geval één bewezen wolfgeval, ligt daar vlak in de buurt.

JanHein
Voorlopig is het nog een uitzondering dat koeien door wolven worden aangevallen en gedood. Er zijn nu al sind 1998 wolven in Duitsland en tot nog toe was het een uitzondering dat koeien / kalveren door wolven werden aangevallen. Dat zal ook zo wel blijven. Ik maak me wat dat betreft ook weinig zorgen. In Nederland is toch ook al de tendens om de koeien in de stal te houden. We zullen zien wat er gebeurt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Hier een duitstalig artikel over de situatie in Brandenburg en omgeving waar inmiddels een 20 tal roedels zijn. Men zegt dat de wolven een flinke hap nemen uit het aantal damherten, reeën en mouflons. http://www.maz-online.de/Lokales/Brandenburg-Havel/Woelfe-raeubern-Jaegern-die-Reviere-leer Ook het aantal wildongelukken neemt af. Je kunt natuurlijk daar een mening over hebben of dat goed is of fout. Dit artikel is geschreven vanuit het standpunt van de jagers die het betreuren dat de wolf meejaagt. Begrijpelijk vind ik. Ik ben geen jager en woon ook niet in dat gebied, dus ik hecht er ook een andere waarde aan. Om te beginnen vind ik het geweldig dat de wolven terugkomen en in aantallen toenemen. Dat ze het aantal damherten en reeën verminderen vind ik niet verkeerd, dat is een logisch gevolg. Ik verwacht dat er ergens bij lagere aantallen reeën en damherten, een evenwicht zal optreden waarbij de aantallen niet meer afnemen. Ik zou het wel jammer vinden als de damherten, reeën en mouflons helemaal worden uitgeroeid. Ik denk niet dat het de wolven lukt om de reeën uit te roeien. Het lijkt er wel op dat de Mouflons helemaal door de wolven worden uitgeroeid. Maar dat komt ook omdat de mouflons schaapachtigen zijn die niet snel genoeg zijn om aan de wolf te ontsnappen, ze zijn ook niet sterk genoeg om zich te verdedigen. En ze planten zich niet snel genoeg voort om verliezen te compenseren. De Mouflon komt ook van nature niet voor op de europese laagvlakte, dus eigenlijk verbaast mij dit ook niet. Voor het damhert geldt eigenlijk een vergelijkbaar verhaal, ze zijn sneller en sterker dan de moeflons maar het zou mij niets verbazen als de wolf ze toch helemaal gaat uitroeien. Maar helemaal zeker is dat niet, dus ik volg met belangstelling dat gevecht. Verder is het natuurlijk een uitstekende zaak dat het aantal verkeersongevallen verminderd. Ik weet niet of u wel eens een ree heeft aangereden, of een wild zwijn. Ik gelukkig niet, maar het lijkt me een flinke deuk opleveren en misschien wel een uitwijkbeweging met een plotselinge stop tegen een boom en het overlijden van bestuurders en passagiers. Wat dat betreft is de komst van de wolf een goede zaak. De wolf heeft ook zwijnen, edelherten op het menu staan, net als wasberen, vossen, katten en honden. Ik verwacht niet dat het de wolf lukt al die diersoorten uit te roeien. Wat dat betreft wordt het steeds interessanter als er meer wolven komen en ze steeds dichter bij komen. Ik blijf het volgen. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Het aantal reeën dat gedood wordt door wolven in Brandenburg is niks vergeleken met het aantal dat die jagers geschoten wordt.
Dat moeflons opgeruimd worden lijkt me prima, die dingen passen ook helemaal niet in het landschap. Bij damhert verwacht ik geen grote effecten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ronris

Geen reden voor paniek zou ik zeggen daar in Brandenburg, het feit dat er predatie optreed door de wolf is evident en dat hierdoor de bestanden aan grofwild zullen wijzigen zal voor niemand een verassing zijn. Aan reewild, mouflons en damhertbestanden zal dit het eerst te zien zijn. ree en vooral jong damwild is nu eenmaal een makkelijke prooi voor de wolf die hierbij het minste kans op verwondingen heeft. Mouflons zullen waarschijnlijk als eerste het veld ruimen daar zij zich nu eenmaal zeer slecht verweren tegen wolven en andere grote predatoren. Gezien de afschotcijfers zit er voldoende wild in deze omgeving. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat door de aanwezigheid van de wolf er een ander terreingebruik gaat optreden bij het wild. Men zal bij de wildbeheerseenheden er duidelijk rekening mee moeten gaan houden dat in de toekomst de afschotcijfers moeten worden aangepast daar het wildbeheer nu deels overgaat in andere handen (en tanden). Ben trouwens zeer benieuwd naar de grofwildtellingen in dit gebied. De afschotcijfers zijn normaal gesproken gelijk aan de natuurlijke aanwas op jaarbasis wanneer men uitgaat van een populatie grofwild die men niet wil laten groeien of krimpen, bij damherten is dit ongeveer 30 procent afschot op het totale bestand per jaar. Het damwildbestand in deze omgeving is dus fors te noemen gezien het afschot dus genoeg te vreten voor de wolf.       

grunsven

Deze aantallen zijn voor Potsdam-Mittelmarke niet voor heel Brandenburg. De afschotcijfers voor heel Brandenburg zijn een flink stuk hoger (Potsdam-Mittelmarke is ong. 10% van het oppervlak).
Het is wel mogelijk dat de dieren hun gedrag aanpassen en minder op open stukken komen en dan zijn ze niet meer zo makkelijk te schieten vanuit de hoogzit.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ronris

Citaat van: grunsven op oktober 17, 2016, 13:53:23 PM
Deze aantallen zijn voor Potsdam-Mittelmarke niet voor heel Brandenburg. De afschotcijfers voor heel Brandenburg zijn een flink stuk hoger (Potsdam-Mittelmarke is ong. 10% van het oppervlak).
Het is wel mogelijk dat de dieren hun gedrag aanpassen en minder op open stukken komen en dan zijn ze niet meer zo makkelijk te schieten vanuit de hoogzit.
Relatie afschotcijfers en oppervlakte gaat niet altijd zo makkelijk op, in NordrheinWestfalen bijvoorbeeld wordt 90 procent van het grofwildafschot gerealiseerd op ongeveer 20 procent van het totale oppervlak. Het feit is dat er door de komst van de wolf een geheel nieuwe situatie is ontstaan, in grofwildgebieden waar in vele gevallen meer dan een eeuw de wolf was verdwenen zal het wild, de inwoners en met name die in de agrarische sector en de mensen uit de jacht met deze situatie weer moeten leren omgaan. Na verloop zal hier een nieuw evenwicht in gevonden (moeten) worden. De wolf zal hier zeker mede bepalend in zijn en zich verder verspreiden naargelang de populatie wolven de ecologische draagkracht van het gebied heeft bereikt, een zeer boeiend proces lijkt mij en ben dan ook zeer benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.         

peterv

wolf en mens "beheren" hoefdieren toch heel anders, zie bijgaand voorbeeld uit Yellowstone
Peter Venema

migratorius

Citaat van: ronris op oktober 17, 2016, 14:21:40 PM
Citaat van: grunsven op oktober 17, 2016, 13:53:23 PM
Deze aantallen zijn voor Potsdam-Mittelmarke niet voor heel Brandenburg. De afschotcijfers voor heel Brandenburg zijn een flink stuk hoger (Potsdam-Mittelmarke is ong. 10% van het oppervlak).
Het is wel mogelijk dat de dieren hun gedrag aanpassen en minder op open stukken komen en dan zijn ze niet meer zo makkelijk te schieten vanuit de hoogzit.
Relatie afschotcijfers en oppervlakte gaat niet altijd zo makkelijk op, in NordrheinWestfalen bijvoorbeeld wordt 90 procent van het grofwildafschot gerealiseerd op ongeveer 20 procent van het totale oppervlak.
Nogal wiedes... Het dunbevolkte, landelijke en beboste Brandenburg kun je natuurlijk niet vergelijken met Noordrijn-Westfalen, waar het Ruhrgebied, grote delen van het Rijndal en de Soester Börde nét iets minder geschikt zijn voor grote hoefdieren dan het Reichswald, Sauerland of het "edelhertenkamp" Hohe Mark (Edelherten mogen maar op [gegokt!] max. 10% van het grondgebied van NRW voorkomen, tegenover 70% van Brandenburg, zie bv http://rothirsch.org/wp-content/uploads/2014/03/AFZ2010_05_Rotwildverbreitung.pdf)

JanHein

ronris

#1549
Citaat van: migratorius op oktober 17, 2016, 16:36:08 PM
Citaat van: ronris op oktober 17, 2016, 14:21:40 PM
Citaat van: grunsven op oktober 17, 2016, 13:53:23 PM
Deze aantallen zijn voor Potsdam-Mittelmarke niet voor heel Brandenburg. De afschotcijfers voor heel Brandenburg zijn een flink stuk hoger (Potsdam-Mittelmarke is ong. 10% van het oppervlak).
Het is wel mogelijk dat de dieren hun gedrag aanpassen en minder op open stukken komen en dan zijn ze niet meer zo makkelijk te schieten vanuit de hoogzit.
Relatie afschotcijfers en oppervlakte gaat niet altijd zo makkelijk op, in NordrheinWestfalen bijvoorbeeld wordt 90 procent van het grofwildafschot gerealiseerd op ongeveer 20 procent van het totale oppervlak.
Nogal wiedes... Het dunbevolkte, landelijke en beboste Brandenburg kun je natuurlijk niet vergelijken met Noordrijn-Westfalen, waar het Ruhrgebied, grote delen van het Rijndal en de Soester Börde nét iets minder geschikt zijn voor grote hoefdieren dan het Reichswald, Sauerland of het "edelhertenkamp" Hohe Mark (Edelherten mogen maar op [gegokt!] max. 10% van het grondgebied van NRW voorkomen, tegenover 70% van Brandenburg, zie bv http://rothirsch.org/wp-content/uploads/2014/03/AFZ2010_05_Rotwildverbreitung.pdf)

JanHein
NRW bij nader inzien niet zo'n goed voorbeeld maar ook in Brandenburg zijn er natuurlijk per gebied ook verschillen in dichtheid te zien wat wellicht ook merkbaar zal zijn in de verspreiding van (toekomstige) wolfroedels. Over heel Brandenburg is zowel bij ree als damwild een lichte daling te zien, bij ree 2 procent bij een afschot van 70.000 en bij het damwild 5 procent bij een afschot van 12.000 met dien verstande dat bij het damwild een groter afschot noodzakelijk was om de doelstanden te bereiken. bij het edelhert groeit de populatie nog steeds zoals in bijna alle Duitse deelstaten waarbij blijkt dat het bestand aan edelherten in Potsdam/mittelmarke vrij gering is (afschot 200 dieren). 
Ben wel benieuwd naar de reden om de Hohe mark te kwalificeren als edelhertenkamp. 

Groeten Ronald.

migratorius

Citaat van: ronris op oktober 17, 2016, 19:36:37 PM
Ben wel benieuwd naar de reden om de Hohe mark te kwalificeren als edelhertenkamp.
Ik woon er vlakbij, dus ik kom er met enige regelmaat. Was gebaseerd op "hertenkamp", al kan het inderdaad anders uitgelegd worden.
Superhoge dichtheden met overal maïsakkertjes en hoogzitten in het "Naturschutzgebiet" en op veel plekken heel hoge (volgens mij onnodige) hekken (sommige afgesloten stukken hebben broedende Nachtzwaluwen, dat is wel weer OK). De lokalen winden zich dan weer op over het dure ecoduct, maar wat mij betreft ondertunnelen ze iedere weg als dat die hekken voorkomt.
Zodra ze het gebied verlaten (en dat doen ze best wel eens, ik heb zeker vijf waarnemingen van groepjes buiten het "Bezirk") zijn ze ongewenst...
Het gebied zou veel leuker zijn als het niet voor een maximale edelhertenstand (en hout/grind/zandwinning) werd beheerd, maar voor heide & schraallandvegetaties.

JanHein

ronris

Citaat van: migratorius op oktober 17, 2016, 20:32:11 PM
Citaat van: ronris op oktober 17, 2016, 19:36:37 PM
Ben wel benieuwd naar de reden om de Hohe mark te kwalificeren als edelhertenkamp.
Ik woon er vlakbij, dus ik kom er met enige regelmaat. Was gebaseerd op "hertenkamp", al kan het inderdaad anders uitgelegd worden.
Superhoge dichtheden met overal maïsakkertjes en hoogzitten in het "Naturschutzgebiet" en op veel plekken heel hoge (volgens mij onnodige) hekken (sommige afgesloten stukken hebben broedende Nachtzwaluwen, dat is wel weer OK). De lokalen winden zich dan weer op over het dure ecoduct, maar wat mij betreft ondertunnelen ze iedere weg als dat die hekken voorkomt.
Zodra ze het gebied verlaten (en dat doen ze best wel eens, ik heb zeker vijf waarnemingen van groepjes buiten het "Bezirk") zijn ze ongewenst...
Het gebied zou veel leuker zijn als het niet voor een maximale edelhertenstand (en hout/grind/zandwinning) werd beheerd, maar voor heide & schraallandvegetaties.

JanHein
Dit gebied, vroeger in bezit van de Duitse metaalgigant Mannesman AG is in 2002 aangekocht door het Regionalverband Ruhr en had voor 2002 de naam "Mannesman Zoo"  daar er volgens de bewoners van het gebied een onnatuurlijk hoge wildstand werd in standgehouden door veel bijvoeren, dit puur en alleen voor de trofeeënjacht voor genodigden van Mannesmann AG. Getallen van meer dan 40 herten per 100 Ha en een abnormaal hoge zwijnenstand werd over gesproken en misschien nog wel meer. Toen Christophe Beemelmans hier in dienst kwam, in loondienst van het regionalverband als hoofd bosbeheer en jachtopzichter trof hij hier weliswaar een (te) hoge roodwildstand aan maar deze bevond zich rond de 10 herten per 100 ha en bijvoeren vond slechts spaarzaam plaats tijdens strengere winters, dit was en is ook nog duidelijk zichtbaar aan de aanwezige vegetatie. Vanaf 2002 is de wildstand langzaam terug gebracht naar zo'n 4 herten per 100 ha en ook de zwijnenstand is tot aanvaardbare proporties teruggebracht. Door de heer Beemelmans is het nodige gerealiseerd, bijvoorbeeld het verbeteren van de wildzichtbaarheid overdag en het aanbrengen van absolute rustgebieden, ook het aantal paden is drastisch teruggebracht wat de rust van het wild zeker ten goede komt. Vanuit het gebied vind nu ook uitwisseling plaats met het Dämmerwald  en verder naar húnxe. Ook passeert het roodwild de A3 door een aantal tunneltjes.
Geef toe dat het rasterwerk en het tijdelijk uitrasteren van een aantal gebieden er niet al te fraai uitziet voor Nederlandse begrippen maar hebben zeker een functie 
         

migratorius

Leuk om te weten dat het veel beter is dan het was!

JanHein

Freek Verkerk

Hierbij een duitstalig artikel over de komst van de wolf en met name de reactie van angstige schapenhouders. http://www.extratipp.com/rhein-main/woelfe-rhein-main-gebiet-unterwegs-schaefer-fordern-abschuss-tierschuetzer-sind-froh-6865166.html  Bij ons in de familie wordt een spreuk gebruikt: "De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest maar dat niet op komt dagen". Dit is ook hier toepasselijk denk ik. Bang voor het onbekende. Voor zover eigenlijk weinig nieuws. het genoemde gebied ligt tegen Frankfurt aan en midden in Duitsland https://www.google.nl/maps/place/Main-Kinzig-Kreis,+Duitsland/@50.2638189,4.7803938,6z/data=!4m5!3m4!1s0x47bd288627b26b7f:0x2b25021433afeb4!8m2!3d50.2652761!4d9.304936?hl=nl voor zover ik weet inderdaad gebied waar enkele wolven doorheen trekken, maar nog geen territoria hebben, alhoewel dat over enkele jaren (binnen 5 jaar) wel het geval zal zijn denk ik. Wat ik wel interessant vond was dat ze zeiden dat de gemeente hoogstwaarschijnlijk toch geen toesteming geeft voor de aanschaf van bepaalde grote herdershonden rassen. zoals deze https://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_Shepherd_Dog .  Dat de gemeente toestemming moet geven voor het houden van honden, dat is nieuw voor mij. Misschien is dat in duitsland het geval, maar ook in Nederland?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een artikel over de wolven in Nieder Saksen. http://www.haz.de/Nachrichten/Der-Norden/Uebersicht/Die-Woelfe-in-der-Lueneburger-Heide-haben-Nachwuchs-bekommen Bij 2 roedels is zijn in iedergeval al jongen waargenomen. Het totale aantal wolven in Nedersaksen wordt op 80 geschat.

Landesweit seien damit aktuell acht Wolfsrudel und zwei territoriale Fähen nachgewiesen, erklärte Raoul Reding, Wolfbeauftragter der Landesjägerschaft. Rund 80 Wölfe lebten derzeit in Niedersachsen, die Landesjägerschaft ist für die Beobachtung der Tiere zuständig.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op november 02, 2016, 09:44:22 AM
Een artikel over de wolven in Nieder Saksen. http://www.haz.de/Nachrichten/Der-Norden/Uebersicht/Die-Woelfe-in-der-Lueneburger-Heide-haben-Nachwuchs-bekommen Bij 2 roedels is zijn in iedergeval al jongen waargenomen. Het totale aantal wolven in Nedersaksen wordt op 80 geschat.

Landesweit seien damit aktuell acht Wolfsrudel und zwei territoriale Fähen nachgewiesen, erklärte Raoul Reding, Wolfbeauftragter der Landesjägerschaft. Rund 80 Wölfe lebten derzeit in Niedersachsen, die Landesjägerschaft ist für die Beobachtung der Tiere zuständig.

Bij alle 8 roedels zijn jongen bewezen 1 roedel van vorig jaar en 2 paren zijn verdwenen.
http://www.wildtiermanagement.com/wildtiere/haarwild/wolf/wolfsnachweise_in_niedersachsen/rudel_munster/

Maarten vd Berg

Freek Verkerk

#1556
Een artikel over de schade die door wolven wordt aangericht en de prventie en compensatiemaatregelen. http://www.svz.de/lokales/prignitz/woelfe-in-der-prignitz-wann-ist-das-mass-voll-id15261526.html

Dit is een artikel in de trend van: De wolven veroorzaken schade en ze moeten gejaagd mogen worden.

Het klopt natuurijk dat wolven zo nu en dan een huisdier (schaap) doden. Daarvoor zijn compensatie maatregelen. Wat misschen wel hout snijdt is dat de compensatiemaatregelen als burocratisch ervaren worden en ook dat er maar maximaal 15.000 euro per boer per 3 jaar gecompenseerd mag worden.

Als het inderdaad klopt dat door wolven ondanks preventiemaatregelen toch grote schades worden aangericht (groter dan 15.000 euro), Dan moet er misschien toch nagedacht worden over verdergaande maatregelen. Jacht wil ik niet uitsluiten, maar eerder denk ik aan het verbieden van het houden van schapen in bepaalde gebieden. Eventueel het verbieden van het buiten rond laten lopen van schapen in bepaalde gebieden. En misschien toch ook zwaardere beschermingsmaatregelen zoals hoger hekwerk, beschermingshonden en het opsluiten van schapen.

Er wordt in het artikel ook gezegd dat wolven niet samengaan met onze huidige manier van veeteel houden. Als dat klopt, en ik ben geneigd hen te geloven, dan moet de schapenteelt mschien sterk verminderd worden in europa. Is volgens mij ook geen probleem want erg rendabel is die schapenteelt toch ook niet. Zeker als je ook kijkt naar de europese subsidies. Ik ken geen details, maar de hele landbouw wordt gesubsidieerd, dus waarschijnlijk de schapenteelt ook. Misschien is het een idee om wat europese landbouwsubsidies te gebruiken voor de wolf. Een beetje omdenken, geen boterberg, maar tourisme. Wolf safaris, zoiets.

En een ander verhaal over wolven en schapen, in dit geval Mouflons. De wolven lijken ze allemaal op te eten. http://www.sz-online.de/nachrichten/die-letzten-mufflons-3533471.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op november 06, 2016, 18:52:41 PM
...., maar eerder denk ik aan het verbieden van het houden van schapen in bepaalde gebieden. .....

Geniaal, ik denk dat dat een erg realistisch voorstel is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op november 06, 2016, 18:52:41 PM
Wat misschen wel hout snijdt is dat de compensatiemaatregelen als burocratisch ervaren worden en ook dat er maar maximaal 15.000 euro per boer per 3 jaar gecompenseerd mag worden.
Er worden misschien wat zaken door elkaar gehaald. In de meeste Duitse deelstaten is er een maximumvergoeding (15.000,-/3jr) voor afweermaatregelen, zoals elektrische hekwerken/schapengaas en dergelijke. Dat hangt samen met de Europese verordening over staatssteun aan boeren. Dat bedrag is het maximum dat nog niet wordt beschouwd als (verkapte) staatssteun. De vergoeding voor door wolven gedood vee is vanuit Europese wetgeving onbeperkt. Als een boer voor zeg 50.000,- euro aan vee zou claimen vanwege (bewezen) aanvallen door wolven, dan mag dat betaald worden. Het kan natuurlijk wel zijn dat sommige deelstaten in Duitsland er zelf een limiet aan verbinden. In Veel gebieden met vaste roedels/territoria zijn schapen- en geitenhouders verplicht om voldoende preventieve maatregelen (goed gaas, waakhonden en dergelijke) te nemen, als ze dat niet doen is wolvenschade voor eigen risico en rekening.
Peter Venema

Freek Verkerk

Wolven in Beieren, een overzichtsartikel. http://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Interaktive-Karte-Hier-wurden-Woelfe-in-Bayern-gesehen-id39733722.htmlTot voor kort dacht ik dat de grens tussen de pools/duitse wolven enerzijds en de Italiaans/frans/zwitserse wolven anderzijds over de lijn Wenen-Amsterdam. zou lopen https://www.google.nl/maps/dir/Amsterdam/Wenen,+Oostenrijk/@50.2023339,6.1371512,6z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c63fb5949a7755:0x6600fd4cb7c0af8d!2m2!1d4.8951679!2d52.3702157!1m5!1m1!1s0x476d079e5136ca9f:0xfdc2e58a51a25b46!2m2!1d16.3738189!2d48.2081743!3e2?hl=nl en dan zouden de woven in Beieren uit de italiaanse poplatie komen. Tot nog toe klopt dat aardig. Maar nu ik die lijn wenen- Amsterdam, zo zie en weet dat die pools duitse wolven de grens al aardig naderen en overschreiden, zou die grens ook iets zuidelijke kunnen liggen. (voortschreidend inzicht wordt dat genoemd.) Misschien is de lijn Wenen - Brussel beter.
https://www.google.nl/maps/dir/Brussel,+Belgi%C3%AB/Wenen,+Oostenrijk/@49.4649979,5.8651041,6z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c3a4ed73c76867:0xc18b3a66787302a7!2m2!1d4.3517103!2d50.8503396!1m5!1m1!1s0x476d079e5136ca9f:0xfdc2e58a51a25b46!2m2!1d16.3738189!2d48.2081743!3e2?hl=nl
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk