Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

peterv

Vreemd verhaal. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een wilde wolf uit eigen beweging een schuur binnengaat. Maar goed, eerst maar even afwachten wat het nadere onderzoek aan het licht brengt. Ik ben benieuwd naar de uitslag daarvan.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op oktober 31, 2015, 21:20:22 PM
Vreemd verhaal. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een wilde wolf uit eigen beweging een schuur binnengaat. Maar goed, eerst maar even afwachten wat het nadere onderzoek aan het licht brengt. Ik ben benieuwd naar de uitslag daarvan.
Is ook een vreemd verhaal, dat het dier een schuurtje binnenloopt. Er wordt zoiets gezegd als gewond en sterk vermagerd (ik heb geen zin om het helemaal te vertalen met google translate) . Klinkt als been gebroken of zoiets en niet meer in staat om voedsel te vangen. Gaat kennelijk in een afgelegen en verlaten schuurtje liggen dood gaan. Wordt door iemand gevonden, die kennelijk een geweer (bij zich) heeft en die gewoon besluit om het dier maar af te maken. Het is wel een streng beschermd dier, de wolf, maar mogelijk werd het dier aangezien voor een zwervende hond, wat overigens ook nog steeds een hele grote mogelijkheid is want in dat gebied is nog niet eerder officieel een wolf waargenomen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Arjan Broekhuizen

Steeds meer wolven in Duitsland
Er lopen steeds meer wolven door de Duitse bossen. Biologen telden de afgelopen maanden 31 roedels en acht paren, voornamelijk in de natuurgebieden in het oosten van het land.
Een jaar geleden waren dat bij een telling nog 25 roedels, acht paren en drie solitaire dieren.
http://www.nu.nl/dieren/4159198/steeds-meer-wolven-in-duitsland.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

In Frankrijk worden steeds meer wolven (legaal) afeschoten. http://france3-regions.francetvinfo.fr/cote-d-azur/alpes-maritimes/un-loup-tue-caussols-848073.html In het beheerplan voor wolven wordt in Frankrijk jaarlijks een quota vastgesteld van hoeveel wolven er maximaal mogen worden afgeschoten en dan wordt er vervolgens vergunningen afgegeven voor individuele dieren die vervelend zijn. Totdat het maximum bereik is dus. Voor zover ik weet zijn in de afgelopen jaren die maxima niet gehaald. Wel wordt het quota steeds verhoogd. Dit jaar ligt het op 36 dieren die dus maximaal mogen worden afgeschoten. In Frankrijk lopen er een 300 - 500 wolven rond dus een afschot van 36 dieren moet die populatie goed kunnen verdragen. Ook in Frankrijk groeit de populatie met 20-30 % per jaar. Ik heb de indruk dat de natuuroranisatie vroeger de cijfers een beetje omhoog praten, terwijl ze tegenwoordig de cijfers wat slechter lijken voor te spiegel. Kennelijk om de publieke opinie te beinvloeden. Tegenwoordig komen op 1/4 tot 1/2 van het Franse grondgebied wolven voor.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Vandaag gesproken met Franse onderzoeker en ministerie, tot op heden zijn er in 2015 20 wolven in Frankrijk legaal geschoten. Franse benadering van habitatrichtlijn wijkt duidelijk af van de Pools-Duitse. De Fransen zitten er mee in hun maag dat het met de schapenhouderij als sector in de Alpen relatief goed ging, vergeleken met de sector elders in het land, maar dat de wolf juist in de Alpen lastig wordt. De Franse overheid is bereid om heel ver te gaan, ook financieel, om de schapenboeren te ondersteunen.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op november 10, 2015, 21:14:04 PM
Vandaag gesproken met Franse onderzoeker en ministerie, tot op heden zijn er in 2015 20 wolven in Frankrijk legaal geschoten. Franse benadering van habitatrichtlijn wijkt duidelijk af van de Pools-Duitse. De Fransen zitten er mee in hun maag dat het met de schapenhouderij als sector in de Alpen relatief goed ging, vergeleken met de sector elders in het land, maar dat de wolf juist in de Alpen lastig wordt. De Franse overheid is bereid om heel ver te gaan, ook financieel, om de schapenboeren te ondersteunen.
Ik vind het franse beleid wel realistisch. Wolven zijn slimme dieren en zodra ze door hebben dat schapen eenvoudig te pakken zijn, dan is ook het einde zoek. Ik geloof dat GEMIDDELD in Frankrijk er per wolf 20 schapen gedood worden. Een schaap kost 175 euro per stuk heb ik ergens gelezen, dus dat is een schade van 200*20=4000 euro per wolf per jaar. Dat is nog weinig natuurlijk. Maar er wordt veel aan preventie gedaan: hekwerk, nachtopvang en beschermingshonden en dat kost veel meer geld. In Duitsland is de situatie anders en worden er veel minder schapen doodgebeten. Tot nog toe is er in Duitsland geen vergunning afgegeven voor het afschieten van wolven zover ik weet. Wel hebben wat avontuurlijke wolven een halsband met zender omgekregen zodat men het weet te vinden als het nodig mocht zijn. In beide landen is een gedeelte van de bevolking, met name de landelijke bevolking huiverig tegenover de komst van de wolven en de stadsbevolking vindt het geweldig. Er is dus een ruime democratische meerderheid voor de komst van de wolven. Maar op het platteland lopen soms vreemde mensen met geweren rond. Het is nog geen gelopen race.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Je kunt niet zomaar met gemiddeldes gaan rekenen. Dan kom je verkeerd uit. De prijs van een schaap van 175 euro is erg hoog. Meestal ligt deze tussen de 110 en 170 euro. Ook het aantal schapen per wolf is een vreemde rekensom. Er zijn in Frankrijk wolfpacks die bijna nooit een schaap aanvallen en ook packs waar de prooi voor 50% uit schapen bestaat. Gemiddeld komt Frankrijk uit op 75 tot 85% wilde prooi bij hun wolven. Daarmee is het aandeel vee een stuk hoger dan in Duitsland. Maar er is wel een groot verschil: de Fransen onderzoeken aangevallen schapen niet systematisch op wolf-dna. Elk schaap dat niet overduidelijk door een hond is gepakt wordt aan een wolf toegerekend. Puur op basis van uiterlijke sectie.
Interessant is dat in Denemarken van alle schapen (50 tot 100 onderzocht) waarbij een sterk vermoeden naar de wolf ging, uit DNA onderzoek bleek dat 66% door honden was gedood. Ook in Mecklenburg bleek dat 50% van de wolfverdachte dode schapen door honden was gedood. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat Franse schapenboeren de aanwezigheid van wolven ook her en der misbruiken om andere schades te claimen.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op november 10, 2015, 22:39:33 PM
Je kunt niet zomaar met gemiddeldes gaan rekenen. Dan kom je verkeerd uit. De prijs van een schaap van 175 euro is erg hoog. Meestal ligt deze tussen de 110 en 170 euro. Ook het aantal schapen per wolf is een vreemde rekensom. Er zijn in Frankrijk wolfpacks die bijna nooit een schaap aanvallen en ook packs waar de prooi voor 50% uit schapen bestaat. Gemiddeld komt Frankrijk uit op 75 tot 85% wilde prooi bij hun wolven. Daarmee is het aandeel vee een stuk hoger dan in Duitsland. Maar er is wel een groot verschil: de Fransen onderzoeken aangevallen schapen niet systematisch op wolf-dna. Elk schaap dat niet overduidelijk door een hond is gepakt wordt aan een wolf toegerekend. Puur op basis van uiterlijke sectie.
Interessant is dat in Denemarken van alle schapen (50 tot 100 onderzocht) waarbij een sterk vermoeden naar de wolf ging, uit DNA onderzoek bleek dat 66% door honden was gedood. Ook in Mecklenburg bleek dat 50% van de wolfverdachte dode schapen door honden was gedood. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat Franse schapenboeren de aanwezigheid van wolven ook her en der misbruiken om andere schades te claimen.
Ja, ben ik helemaal met je eens. Ik denk dat die 175 euro juist hoog is gesteld om geen slechte naam te krijgen. Verder is men kennelijk makkelijk met het toekennen van schades, om dezelfde reden, namelijk dat wolven geen slechte naam krijgen. Maar desondanks lees ik toch veel protesten van Fransen tegen de wolf. Beetje vreemd met zo'n goede schaderegeling. Ik vond het verschil tussen Duitsland en Frankrijk al erg hoog met betrekking tot het aantal gedode schapen en verdacht die Franse boeren al van laten we zeggen "een Franse slag". Overigens is het dan ook vreemd dat er kennelijk zoveel honden los lopen. Mogelijk zijn er naast de wolven ook honden als exoten in de natuur. Ik vraag mij af of ze zich daar ook voortplanten en in hoeverrre ze zich dan los van de mens (en kennelijk hun schapen) dan zelf kunnen voeden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Cygnus op oktober 26, 2015, 21:10:56 PM
Het is nu 3 jaar geleden dat de eerste Wolf werd vastgesteld in Denemarken na 199 jaar afwezigheid. Deze eerste Wolf werd in oktober 2012 gefotografeerd en begin november 2012 in dezelfde omgeving dood gevonden. Sindsdien is het met het voorkomen van de Wolf in Denemarken snel gegaan. Tot en met juni 2015 werden aan de hand van DNA maar liefst 40 verschillende Wolven vastgesteld. Hieronder waren slechts 4 vrouwtjes, die allemaal in 2015 opdoken. Er is nog geen reproductie vastgesteld, maar nu de eerste vrouwtjes zijn gearriveerd verwacht men dat dat niet meer lang duurt. De Wolven komen tot nu toe uitsluitend voor in Jutland in 64 blokken van 10x10 kilometer (zie kaart). Interessant is ook dat men op basis van het DNA tot de conclusie komt dat de meeste Wolven die in Denemarken arriveren ook weer vertrekken. Bron:  http://www.naturhistoriskmuseum.dk/Nyheder?M=NewsV2&PID=78&NewsID=125
Dat aantal van 40 verschillende dieren staat ter discussie. Gisteren met Deense en Duitse wolven- en DNA-onderzoekers gesproken en conclusie is dat DNA op deze manier geen volledige zekerheid geeft over het aantal dieren. Waarschijnlijk pakt het definitieve aantal een stuk lager uit.
Peter Venema

Freek Verkerk

business as usual wolf doodgereden: http://www.maz-online.de/Lokales/Ostprignitz-Ruppin/Neuruppin-Junger-Wolf-auf-A-24-ueberfahren
Verkeersongevallen zijn een belangrijke doodsoorzaak.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Het was een beetje stil, met weinig nieuws over de wolven in Noord Frankrijk. Ik zit eigenlijk te wachten op waarnemiingen dat ze de noordelijke grens over zijn met waarnemingen in België, Luxemburg of Duitsland. Maar dit is het beste wat ik kan doen, helemaal aan de bovenloop van de maas: http://france3-regions.francetvinfo.fr/lorraine/attaque-de-trois-ovins-brixey-sur-chanoines-le-retour-possible-du-loup-851067.html


300 km ten zuiden van Maastricht. [size=78%]https://www.google.com/maps/dir/Maastricht,+Nederland/Brixey-aux-Chanoines,+Frankrijk/@49.6590398,4.4373494,8z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c0e9ec5841069f:0x53eb957bccbea86e!2m2!1d5.6909725!2d50.8513682!1m5!1m1!1s0x47ecacc039132295:0x40a5fb99a3ae4d0!2m2!1d5.715012!2d48.473632!3e2?hl=nl[/size]  voor wolven reken ik met een verspreidingssnelheid van 50 km per jaar. Dat zou dus betekenen dat de wolven vanuit het zuiden over 6 jaar (300/50) in de omgeving van Maastricht waargenomen worden. Dan komen ze toch sneller vanuit Duitsland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op november 13, 2015, 23:49:50 PM
Het was een beetje stil, met weinig nieuws over de wolven in Noord Frankrijk. Ik zit eigenlijk te wachten op waarnemiingen dat ze de noordelijke grens over zijn met waarnemingen in België, Luxemburg of Duitsland. Maar dit is het beste wat ik kan doen, helemaal aan de bovenloop van de maas: http://france3-regions.francetvinfo.fr/lorraine/attaque-de-trois-ovins-brixey-sur-chanoines-le-retour-possible-du-loup-851067.html
Let wel, dit is geen bewezen aanval door een wolf. De Fransen zeggen alleen dat op basis van het klinische beeld (verwondingen aan de schapen dus) een wolf niet valt uit te sluiten. De Fransen voeren geen DNA onderzoek uit op dode schapen om in dit soort gevallen meer zekerheid te verkrijgen. In bijvoorbeeld Denemarken en Mecklenburg bleek uit DNA onderzoek dat bij dode schapen waarvan op basis van de verwondingen een wolf niet werd uitgesloten, zo'n 50 tot 66% door een hond was gedood. Franse schapenhouders verkeren ten opzichte van vrijwel alle andere EU landen in een uitzonderingspositie omdat zij dode schapen vergoed krijgen als een wolf niet wordt uitgesloten als oorzaak. De benadering in Frankrijk is dus: wolf heeft het gedaan, tenzij het tegendeel blijkt. In andere landen is de bewijslast omgekeerd: een wolf moet zijn aangetoond als oorzaak van het dode schaap. Zeker door het achterwege laten van nader DNA onderzoek in Frankrijk schat ik in dat daar duizenden dode schapen onterecht op conto van wolf worden geteld.
Peter Venema

Freek Verkerk

#1272
Citaat van: peterv op november 14, 2015, 13:59:04 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 13, 2015, 23:49:50 PM
Het was een beetje stil, met weinig nieuws over de wolven in Noord Frankrijk. Ik zit eigenlijk te wachten op waarnemiingen dat ze de noordelijke grens over zijn met waarnemingen in België, Luxemburg of Duitsland. Maar dit is het beste wat ik kan doen, helemaal aan de bovenloop van de maas: http://france3-regions.francetvinfo.fr/lorraine/attaque-de-trois-ovins-brixey-sur-chanoines-le-retour-possible-du-loup-851067.html
Let wel, dit is geen bewezen aanval door een wolf. De Fransen zeggen alleen dat op basis van het klinische beeld (verwondingen aan de schapen dus) een wolf niet valt uit te sluiten. De Fransen voeren geen DNA onderzoek uit op dode schapen om in dit soort gevallen meer zekerheid te verkrijgen. In bijvoorbeeld Denemarken en Mecklenburg bleek uit DNA onderzoek dat bij dode schapen waarvan op basis van de verwondingen een wolf niet werd uitgesloten, zo'n 50 tot 66% door een hond was gedood. Franse schapenhouders verkeren ten opzichte van vrijwel alle andere EU landen in een uitzonderingspositie omdat zij dode schapen vergoed krijgen als een wolf niet wordt uitgesloten als oorzaak. De benadering in Frankrijk is dus: wolf heeft het gedaan, tenzij het tegendeel blijkt. In andere landen is de bewijslast omgekeerd: een wolf moet zijn aangetoond als oorzaak van het dode schaap. Zeker door het achterwege laten van nader DNA onderzoek in Frankrijk schat ik in dat daar duizenden dode schapen onterecht op conto van wolf worden geteld.
Ik heb er over nagedacht, over de Franse werkwijze, en ik begrijp nu de logica. DNA onderzoek is niet gratis. Het kost veel geld om uit te zoeken of het echt een wolf was, dus ze betalen gewoon vaak voor schapen die niet door wolven zijn gedood terwijl ze daardoor besparen op de kosten van experts. Per saldo hoeft het financieel geen slechte aanpak te zijn. Het is bovendien erg aardig richting de boeren. Even googlen levert dat een vaderschapstest 190 euro kost. http://www.dna-test.nl/vaderschapstest.html . Een vaderschaps test is een DNA-test vergelijkbaar met een DNA onderzoek voor wolven (denk ik). Dus dan kan men net zo goed direct uitbetalen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Kennelijk loopt er een wolvin rond bij Goldstedt. Dat is op 120 km van Nederland. https://www.google.nl/maps/dir/Emmen/Goldenstedt,+Duitsland/@52.7838873,7.1047645,9z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47b7e622998cc89d:0xbf2c3709eb35b55b!2m2!1d6.8975851!2d52.7858037!1m5!1m1!1s0x47b735ad73966199:0x3241a6aa7d421111!2m2!1d8.4350521!2d52.7895218!3e2?hl=nl


Het is een slimme wolvin, want ze kan over het hoogste hekwerk springen. Er wordt gezegd dat als alle maatregelen geen effect hebben, dat ze dan maar afgeschoten moet worden. De Duitse natuurbeschermingsorganisatie NABU denkt daar echter anders over en ziet nog wel andere beschermingsmaatregelen die ingezet kunnen worden zoals honden:
  http://www.az-online.de/niedersachsen/woelfe-sind-huftiere-spezialisiert-weitere-massnahmen-ergreifen-5865727.html


Dit artikel is om meerdere redenen interessant. Ten eerste omdat die wolvin al redelijk dichtbij is, ten tweede omdat het een wolfin is en geen wolf, dat biedt mogelijkheden, ten derde om te merken dat zelfs de tot nog toe hoogste hekwerken overwonnen kunnen worden, en ten vierde om te zien hoe men bij de buren daar dan mee omgaat.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op november 14, 2015, 23:47:11 PMIk heb er over nagedacht, over de Franse werkwijze, en ik begrijp nu de logica. DNA onderzoek is niet gratis. Het kost veel geld om uit te zoeken of het echt een wolf was, dus ze betalen gewoon vaak voor schapen die niet door wolven zijn gedood terwijl ze daardoor besparen op de kosten van experts. Per saldo hoeft het financieel geen slechte aanpak te zijn. Het is bovendien erg aardig richting de boeren. Even googlen levert dat een vaderschapstest 190 euro kost. http://www.dna-test.nl/vaderschapstest.html . Een vaderschaps test is een DNA-test vergelijkbaar met een DNA onderzoek voor wolven (denk ik). Dus dan kan men net zo goed direct uitbetalen.
Inderdaad, erg aardig voor de boeren. Puur economisch gezien kan je het beste geen enkele preventieve maatregel tegen wolven nemen maar gewoon elk dood schaap vergoeden. Veruit de goedkoopste oplossing, even los van de emotionele aspecten voor boeren. Dat zou de feitelijke kosten in Frankrijk wel ongeveer halveren. Punt is wel dat er vanwege het hoge aantal geclaimde dode schapen in Frankrijk ook wolven worden doodgeschoten. De wolf is een bedreigde en beschermde diersoort, ook in Frankrijk. Het afschieten van wolven op basis van dubieuze veepredatiecijfers gaat voor mijn gevoel wel erg ver.
Peter Venema

Freek Verkerk

#1275
Citaat van: peterv op november 15, 2015, 12:03:00 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 14, 2015, 23:47:11 PMIk heb er over nagedacht, over de Franse werkwijze, en ik begrijp nu de logica. DNA onderzoek is niet gratis. Het kost veel geld om uit te zoeken of het echt een wolf was, dus ze betalen gewoon vaak voor schapen die niet door wolven zijn gedood terwijl ze daardoor besparen op de kosten van experts. Per saldo hoeft het financieel geen slechte aanpak te zijn. Het is bovendien erg aardig richting de boeren. Even googlen levert dat een vaderschapstest 190 euro kost. http://www.dna-test.nl/vaderschapstest.html . Een vaderschaps test is een DNA-test vergelijkbaar met een DNA onderzoek voor wolven (denk ik). Dus dan kan men net zo goed direct uitbetalen.
Inderdaad, erg aardig voor de boeren. Puur economisch gezien kan je het beste geen enkele preventieve maatregel tegen wolven nemen maar gewoon elk dood schaap vergoeden. Veruit de goedkoopste oplossing, even los van de emotionele aspecten voor boeren. Dat zou de feitelijke kosten in Frankrijk wel ongeveer halveren. Punt is wel dat er vanwege het hoge aantal geclaimde dode schapen in Frankrijk ook wolven worden doodgeschoten. De wolf is een bedreigde en beschermde diersoort, ook in Frankrijk. Het afschieten van wolven op basis van dubieuze veepredatiecijfers gaat voor mijn gevoel wel erg ver.
OK, ik snap je redenatie en ik ben het er ook mee eens. Maar als men dan steeksproefgewijs DNA proeven doet, dan heeft men zowel meer zekerheid, en is men ook economisch bezig. Als het dan blijkt dat loslopende honden als dader niet uitgesloten kunnen worden zou dat ook kunnen leiden tot verlenen van een vergunning voor het afschieten van loslopende honden lijkt me. Het werkt twee kanten op.


Ik begrijp de redenatie dat als er in een bepaald gebied teveel huisdieren worden gedood, dat er iets aan gedaan moet worden. Dus een praktische werkwijze zou zijn om de eerste paar schades gewoon ongezien uit te betalen en als het er (te)veel wordt, om dan DNA proeven te gaan nemen en op grond daarvan vergunningen gaat afgeven voor het afschieten van de daders (wolven, loslopende honden, beren, vossen, lynxen etc.). DNA proeven geven meer zekerheid. Aanvullend beleid zou kunnen zijn om in die gevallen ook de pers in te lichten. Gewoon omdat het interessant is ook als er geen wolven maar honden vrij rondlopen en schapen doden.

Extra redenen voor het afnemen van DNA zou kunnen zijn, dat het de eerste waarnemingen zijn in een nieuw gebied, en dat men benieuwd is of er hier werkelijk al wolven rondlopen. Andere redenen zouden kunnen zijn dat het om een gebied gaat waarvan niet duidelijk is of er wolven rondlopen en de waarnemers ervaring moeten opdoen met het verzamelen van DNA sporen.
Ook zou men geinteresseerd kunnen zijn in de identiteit / afstamming van de wolven, waar komen de dieren vandaan? Of men wil voor de opbouw van een database van DNA gegevens eigenlijk vlakkendekkend DNA verzameld hebben. Bijvoorbeeld de wens zou kunnen zijn om binnen een bepaald gebied elke 3 jaar DNA te verzamelen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Ik heb een aantal jaren geleden een lezing over de wolf gehouden bij de Werkgroep Professionele Schapenhouders Nederland. Naar aanleiding van deze lezing heb ik met een aantal bestuursleden verschillende malen van gedachten gewisseld over preventieve maatregelen en schadevergoeding in geval van door wolven gedode schappen.
De hoge kosten van expertise om te bepalen de wolf inderdaad de dader is werd als een probleem gezien. Naar aanleiding hiervan is het volgende idee ontwikkeld:


Ga geen individuele schade vergoeden, maar geef de branche een reële vergoeding voor preventieve maatregelen. De preventieve maatregelen hebben als bijkomend voordeel van beperking van schade door honden en vossen. Natuurlijk moet er dan een goed systeem bedacht worden hoe dit bedrag te verdelen over de schapenhouders. In ieder geval voorkom je binnen dit systeem dat de expertise duurder is dan de schade. De schapenhouders voelden wel wat voor dit systeem. Voor zover ik weet is er helaas verder niet veel met deze optie gebeurd.


Het Franse systeem is misschien wel sympathiek richting schapenhouders. Probleem is echter wel dat er veel te veel dode schapen aan de wolf toegerekend worden en dat de wolf daardoor in een verkeerd daglicht komen te staan. Dit is in een beperkte vorm ook het geval in Duitsland. Daar wordt schadevergoeding uitgekeerd bij doodsoorzaak wolf, of in geval niet uitgesloten kan worden dat de wolf de dader is. In de laatste categorie zitten zeker ook gevallen waar de wolf niet de dader is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

De wolvin die vrij dicht bij Nederland haar terrotorium heeft wordt verantwoordelijk gehouden voor de dood van 31 schapen. Plus dat er nog een zelfde aantal schapen gedood is waarvan men geen dader kon vaststellen (verdenking wolf) http://www.agrarheute.com/landundforst/news/kreis-vechta/diepholz-woelfin-reisst-31-schafe-jahr
De boerenvertegenwoordigers, de christelijke partijen, eisen dat het dier afgeschoten wordt. De partij voor de dieren (Die Grüne) wil een halsband met zender. Een halsband met zender zal mijns inziens alleen maar nog beter bewijzen dat het dier schapen doodt. Ik ben benieuwd hoe onze buren dit gaan oplossen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

#1278
Citaat van: Freek Verkerk op november 17, 2015, 11:44:36 AM
De wolvin die vrij dicht bij Nederland haar terrotorium heeft wordt verantwoordelijk gehouden voor de dood van 31 schapen. Plus dat er nog een zelfde aantal schapen gedood is waarvan men geen dader kon vaststellen (verdenking wolf) http://www.agrarheute.com/landundforst/news/kreis-vechta/diepholz-woelfin-reisst-31-schafe-jahr
De boerenvertegenwoordigers, de christelijke partijen, eisen dat het dier afgeschoten wordt. De partij voor de dieren (Die Grüne) wil een halsband met zender. Een halsband met zender zal mijns inziens alleen maar nog beter bewijzen dat het dier schapen doodt. Ik ben benieuwd hoe onze buren dit gaan oplossen.

Dit dier loopt hier al 1 jaar vanaf november 2014 vermoederlijk iets eerder. je mag toch verwachten dat het aantal slachtoffers naar beneden gaat nu er steeds meer boeren beschermende maatregels nemen, probleem is dat het te langzaam gaat men wacht tot er een aantal schapen dood is voor er maatregels genomen worden. als er schapen worden aangevallen word er alleen daar maatregels genomen, 2 km verderop niet en wachten ze eerst of daar ook slachtoffers vallen, onbegonnen werk zou je denken ze hadden dit jaar gelijk 10 bij 10 km de schapen boeren moeten inlichten en maatrgels laten nemen dan waren het aantal slachtoffers van de wolvin veel lager geweest., en had ze allang veel meer gericht op natuurlijke prooien nu is ze  te gehecht geraakt aan makkelijke schapen prooien
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op november 17, 2015, 12:26:54 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 17, 2015, 11:44:36 AM
De wolvin die vrij dicht bij Nederland haar terrotorium heeft wordt verantwoordelijk gehouden voor de dood van 31 schapen. Plus dat er nog een zelfde aantal schapen gedood is waarvan men geen dader kon vaststellen (verdenking wolf) http://www.agrarheute.com/landundforst/news/kreis-vechta/diepholz-woelfin-reisst-31-schafe-jahr
De boerenvertegenwoordigers, de christelijke partijen, eisen dat het dier afgeschoten wordt. De partij voor de dieren (Die Grüne) wil een halsband met zender. Een halsband met zender zal mijns inziens alleen maar nog beter bewijzen dat het dier schapen doodt. Ik ben benieuwd hoe onze buren dit gaan oplossen.

Dit dier loopt hier al 1 jaar vanaf november 2014 vermoederlijk iets eerder. je mag toch verwachten dat het aantal slachtoffers naar beneden gaat nu er steeds meer boeren beschermende maatregels nemen, probleem is dat het te langzaam gaat men wacht tot er een aantal schapen dood is voor er maatregels genomen worden. als er schapen worden aangevallen word er alleen daar maatregels genomen, 2 km verderop niet en wachten ze eerst of daar ook slachtoffers vallen, onbegonnen werk zou je denken ze hadden dit jaar gelijk 10 bij 10 km de schapen boeren moeten inlichten en maatrgels laten nemen dan waren het aantal slachtoffers van de wolvin veel lager geweest., en had ze allang veel meer gericht op natuurlijke prooien nu is ze  te gehecht geraakt aan makkelijke schapen prooien
Mee eens, maar een territorium van een wolf is groter dan 10 bij 10 km. Dat is 100 km2. Een territorium is meer richting 250 KM en dat eigenlijk als het tegen de territoriums (territoria?) van andere wolven aanligt. Hier lijkt het om een vrijliggend territorium te gaan en dan kun je beter rekenen met 20 bij 20 km of misschien nog groter. Het lijkt erop dat er nu wel beschermende maatregelen genomen gaan worden, maar of dat deze wolvin nog redt weet ik niet. Als het dier een halsband omkrijgt wordt in ieder geval duidelijk wat haar terrotorium is en waar zeker beschermende maatregelen nodig zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

#1280
Citaat van: Freek Verkerk op november 17, 2015, 12:45:12 PM
Citaat van: Maarte5n op november 17, 2015, 12:26:54 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 17, 2015, 11:44:36 AM
De wolvin die vrij dicht bij Nederland haar terrotorium heeft wordt verantwoordelijk gehouden voor de dood van 31 schapen. Plus dat er nog een zelfde aantal schapen gedood is waarvan men geen dader kon vaststellen (verdenking wolf) http://www.agrarheute.com/landundforst/news/kreis-vechta/diepholz-woelfin-reisst-31-schafe-jahr
De boerenvertegenwoordigers, de christelijke partijen, eisen dat het dier afgeschoten wordt. De partij voor de dieren (Die Grüne) wil een halsband met zender. Een halsband met zender zal mijns inziens alleen maar nog beter bewijzen dat het dier schapen doodt. Ik ben benieuwd hoe onze buren dit gaan oplossen.

Dit dier loopt hier al 1 jaar vanaf november 2014 vermoederlijk iets eerder. je mag toch verwachten dat het aantal slachtoffers naar beneden gaat nu er steeds meer boeren beschermende maatregels nemen, probleem is dat het te langzaam gaat men wacht tot er een aantal schapen dood is voor er maatregels genomen worden. als er schapen worden aangevallen word er alleen daar maatregels genomen, 2 km verderop niet en wachten ze eerst of daar ook slachtoffers vallen, onbegonnen werk zou je denken ze hadden dit jaar gelijk 10 bij 10 km de schapen boeren moeten inlichten en maatrgels laten nemen dan waren het aantal slachtoffers van de wolvin veel lager geweest., en had ze allang veel meer gericht op natuurlijke prooien nu is ze  te gehecht geraakt aan makkelijke schapen prooien
Mee eens, maar een territorium van een wolf is groter dan 10 bij 10 km. Dat is 100 km2. Een territorium is meer richting 250 KM en dat eigenlijk als het tegen de territoriums (territoria?) van andere wolven aanligt. Hier lijkt het om een vrijliggend territorium te gaan en dan kun je beter rekenen met 20 bij 20 km of misschien nog groter. Het lijkt erop dat er nu wel beschermende maatregelen genomen gaan worden, maar of dat deze wolvin nog redt weet ik niet. Als het dier een halsband omkrijgt wordt in ieder geval duidelijk wat haar terrotorium is en waar zeker beschermende maatregelen nodig zijn.

Dat het territorium  groter is dan 10 bij 10 km snap ik, maar ik zie in veel gebieden dat in de kern van 10 bij 10 de meeste aanvallen plaatsvind omdat daar in dit geval veel rustplekken weinig natuurlijke prooien zijn en veel schapen lopen. als in het kern van 10 bij 10 km alles afgeschermd is heb je in de buiten kern minder aanvallen op vee, dat neemt natuurlijk niet weg dat je die ook moet beschermen.
het gebied van dit vrouwtje is 35 km lang ongeveer, en ongeveer 21 km breed 735 km2
Maarten vd Berg

wimtegels

De grootte van het territorium  is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste bepalende factor is de aanwezigheid van voedsel. De volgende factor is hoeveel druk er op het gebied staat door aangrenzende wolven. In het geval van de waarschijnlijk solitaire wolvin kan het territorium in principe vrij klein zijn. Ze hoeft immers alleen maar voedsel voor haar zelf te vinden. Het is echter zeer goed mogelijk dat zij zwerftochten onderneemt in een poging een partner te vinden. Reken je het hele gebied, inclusief de radius van de zwerftochten tot het territorium? Eigenlijk is dat gewoon afhankelijk van de vraag hoe je de term territorium definieert. We hebben de afstanden gezien die solitaire wolven af kunnen leggen. Als je dus de totale radius gebruikt worden de territoria wel heel erg groot. Dit kan verwarrende werken als je berekeningen gaat maken hoeveel roedels er in een bepaald gebied kunnen wonen. Hoe je het ook bekijkt, ook zwervende wolven kunnen schapen pakken. Beschermende maatregelen zijn noodzakelijk. En eigenlijk moet je dat al voorbereiden voor er sprake is van definitieve vestiging. In Nederland zijn immers al schapen door wolven gedood, door DNA onderzoek bewezen. Als er te laat preventieve maatregelen worden genomen loop je het risico dat de wolven in de "nieuwe gebieden" de schapen eren kennen als gemakkelijke prooi. Het kunnen dan probleemwolven worden met als mogelijk gevolg afschot. Het uitblijven of te laat nemen van preventieve maatregelen kan dus een behoorlijke rem op de verdere verspreiding van de wolf zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op november 17, 2015, 18:39:58 PM
De grootte van het territorium  is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste bepalende factor is de aanwezigheid van voedsel. De volgende factor is hoeveel druk er op het gebied staat door aangrenzende wolven. In het geval van de waarschijnlijk solitaire wolvin kan het territorium in principe vrij klein zijn. Ze hoeft immers alleen maar voedsel voor haar zelf te vinden. Het is echter zeer goed mogelijk dat zij zwerftochten onderneemt in een poging een partner te vinden. Reken je het hele gebied, inclusief de radius van de zwerftochten tot het territorium? Eigenlijk is dat gewoon afhankelijk van de vraag hoe je de term territorium definieert. We hebben de afstanden gezien die solitaire wolven af kunnen leggen. Als je dus de totale radius gebruikt worden de territoria wel heel erg groot. Dit kan verwarrende werken als je berekeningen gaat maken hoeveel roedels er in een bepaald gebied kunnen wonen. Hoe je het ook bekijkt, ook zwervende wolven kunnen schapen pakken. Beschermende maatregelen zijn noodzakelijk. En eigenlijk moet je dat al voorbereiden voor er sprake is van definitieve vestiging. In Nederland zijn immers al schapen door wolven gedood, door DNA onderzoek bewezen. Als er te laat preventieve maatregelen worden genomen loop je het risico dat de wolven in de "nieuwe gebieden" de schapen eren kennen als gemakkelijke prooi. Het kunnen dan probleemwolven worden met als mogelijk gevolg afschot. Het uitblijven of te laat nemen van preventieve maatregelen kan dus een behoorlijke rem op de verdere verspreiding van de wolf zijn.
ok, interessante discussie. Het eigenlijke territorium waar ze haar voedsel vind zal wel klein zijn, maar ze zal ook de omgeving buiten haar gebied verkennen en mogelijk daar ook prooi vinden. Dan is de vraag wanneer moet je preventieve maatregelen nemen? Voordat er überhaupt wolven rondlopen, op het moment dat er zwervers verkenningstochten maken, zodra er territoriale wolven zijn, of zodra er daadwerkelijk schapen gedood worden? Het heeft ook met de financiën te maken. Wie betaald de preventiekosten? Zodra de overheid het betaald kan zij pro actief de schapenhouders benaderen en preventieve maatregelen afspreken, misschien zelfs afdwingen. Ook als de overheid niet betaald kan zij bijvoorbeeld schadevergoeding afhankelijk maken van deugdelijke preventieve maatregelen. Dat doen de duitsers dacht ik. Ik weet eigenlijk niet wat de Nederlanders doen, want zoals gebleken is vorig jaar, de eerste zwerver is al langs geweest.


Overig interessant wat je zegt Wim, dat de eerste Nederlandse schapen al door wolven gedood zijn. Staat dat ook ergens op Internet? Het is voor mij nieuws in ieder geval.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Wanneer je preventieve maatregelen moet nemen en wie dat moet betalen is zonder meer een boeiende discussie. In het verlengde daarvan kan een precieze definitie van territorium van belang zijn en wel om de volgende redenen. Voor de bescherming van de wolf en voor de bescherming van schaap en schapenhouder is het van belang om tenminste binnen bekende territoria beschermingsmaatregelen te nemen. In Duitsland is dit voorwaarde om voor schadevergoeding in aanmerking te komen. Ik denk dat niemand zit te wachten op wolven die het schaap als hoofdprooidier gaan zien. Bij onbeschermde schapen kan dit zeer gemakkelijk gebeuren. Het is immers voor een wolf een nog gemakkelijkere prooi dan het ree, het belangrijkste prooidier in de Europese situatie.
Of je ook preventieve maatregelen wil nemen in gebieden van (potentiële)  zwervers is een afhankelijk van de kosten-baten analyse. Hierbij moet je ook een inschatting maken van het ontstaan van het risico-moment. Het meest effectief is het inzetten van kudde-beschermhonden. Dit eist echter de nodige voorbereiding en brengt ook kosten met zich mee. Bij deze optimale bescherming nemen ook slachtoffers van honden en vossen af naar nagenoeg nul. Groot voordeel voor de wolf is dat er maar gering risico is dat er probleemwolven ontstaan. Voor probleemwolven kan een afschotvergunning verleend worden.
Er zijn meer aanwijzingen voor mogelijke aanwezigheid van wolven in Nederland dan datgene wat uit de pers blijkt. Dit heeft te maken met het feit dat een aantal schapenhouders absoluut geen publiciteit willen. In overleg met de betreffende schapenhouders is een gedeelte van deze informatie via mij bij de redactie van de Boerderij terecht gekomen. Overigen betrof het hier een jong kalf. Wat er naar aanleiding van de publicatie allemaal gebeurd is ga ik hier niet vermelden. Google maar even op Wim Tegels Wolf, dan kom je wel het een en ander tegen. Ik wil hierover op deze plek niet meer vermelden dan ik niet meer beweerd heb behalve het feit dat het voorval volgens mij in de categorie "wolf, dan wel wolf niet uit te sluiten" valt. Ik kan niet alle details hier vertellen omdat ik met de betreffende veehouder heb afgesproken zijn naam, en de naam van het gebied openbaar te maken. Wel wil ik vermelden dat dit voorval, en andere bij mij bekende voorvallen, binnen wolfsafstanden van bekende wolven gebeurd zijn. In samenspraak met Boerderij en de Werkgroep professionele Schapenhouders Nederland is toen besloten een en ander te publiceren in de hoop dat voorvallen zoals deze zo snel mogelijk gemeld worden bij Wolven in Nederland en bij het Faunafonds.


Wat betreft de met DNA onderzoek bewezen door een wolf gedode schapen in Nederland hier een link:


http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/wolf-viel-vier-schapen-aan-12414783.html





Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

ok, ik dacht dat het ging om een nieuwe wolf (met DNA bewijs), maar het was de al landelijk bekende zwerver. :) Wel interessant om op te merken dat het dier maar een week in Nederland was en dus meteen 4 schapen doodde. Nederland en met name de schapen liggen er vrij onbeschermd bij. Uit je verhaal maak ik op dat er meerdere gevallen waren waarbij een wolf niet uit te sluiten was. Jammer van de schade natuurlijk, maar goed om te horen dat de wolven Nederland gevonden lijken te hebben. Wat ik niet begrijp is waarom de boeren geen publiciteit willen. Het zou mij niet uitmaken (me inlevend in de boer) alhoewel allemaal pers op het erf misschien ook niet de bedoeling is.


Overigens lijkt het erop dat jij Wim nu de officiële wolfsdeskundige (geworden) bent, is dat ook zo? Wordt jij gebeld als er een wolfsmelding is en ga jij dan onderzoek doen en eventueel zorgen dat er schade betaald wordt? En dan meteen advies geven over preventiemaatregelen?




Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Of ik een wolvendeskundige ben, dat laat ik graag in het midden, dat mogen andere beoordelen. Wat is mijn relatie met de wolf? Dat wil ik in het kort wel weergeven.
Ik ben een ecoloog die een tijd geleden op jaarbasis ongeveer de helft in Polen verbleef. Daar heb ik veel nationale parken bezocht. Daar heb ik twee keer oog in oog moge staan met een wilde wolf. Toen de eerste wolf de Oder overstak ben ik me af gaan vragen wat de kansen voor Nederland waren. Ik heb me vanaf toen verdiept in de ontwikkeling van de populatie. Vrij snel ben ik toen lezingen gaan geven over de wolf voor verschillende doelgroepen. Dit omdat ik er van overtuigd was dat een opmars richting Nederland waarschijnlijk was. Ik wilde een bijdrage leveren aan meer kennis en begrip voor de wolf in de hoop dat de beeldvorming meer op feiten in plaats van op sprookjes gebaseerd zou worden.
Door een van die lezingen ben ik in contact gekomen met de Landelijke Werkgroep Professionele Schapenhouders. Ik werd uitgenodigd ook voor hun een lezing te houden. Dit mag je wel een lezing in het hol van de leeuw noemend. Gevolg was echter wel dat er een goed contact en een basis van vertrouwen bij deze doelgroep ontstaan is. Op de lezing was ook een redacteur van het tijdschrift van vakblad "Het Schaap" aanwezig. Zo is het contact met de agrarische pers ontstaan.
Ik ben herhaaldelijk benaderd met meldingen met meldingen van mogelijke slachtoffers van wolven onder vee. Ik heb de betreffende veehouders altijd geadviseerd meteen contact op te nemen Wolven in Nederland en met het Faunafonds. Dat zijn de aangewezen instanties om deze gevallen te onderzoeken. Ik heb totaal geen behoefte de plaats van deze organisaties geheel of gedeeltelijk in te nemen. Wel betreur ik het dat het contact tussen deze organisaties en de schapenhouders niet altijd een soepel verlopen is. Ik heb gepoogd een brug tussen hen te vormen. Op het moment kan ik niet goed beoordelen in hoeverre dit gelukt is.


Ik analyseer nog steeds heel wat gegevens over de wolven en geef nog steeds regelmatig lezingen. Het doet me deugd te merken dat het relatief eenvoudig is om een bijdrage te leveren aan het ombuigen van het negatieve imago van de wolf. 
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Hierbij een uitstekend overzicht met de schades veroorzaakt door mogelijk een wolf. Degelijk werk van onze duitse buren. Zo ken ik ze weer :).


http://www.wildtiermanagement.com/wildtiere/haarwild/wolf/nutztierrisse_karte/


Ik heb het bekeken en een paar interessante zaken opgemerkt.


Ik heb gekeken naar het jaar 2015


Bijvoorbeeld dat de wolf terugkomt als het ergens succesvol voedsel gevonden heeft.
Bijvoorbeeld 1-2 2 dagen achter elkaar hetzelfde hertenkamp
Bijvoorbeeld 112-113-114 drie dagen achterelkaa hetzelfde hertenkampje met damherten
Bijvoorbeeld 175 - 176, waarbij de wolf de volgende dag weer terugkomt om weer een damhert te eten (damwild=damhert).


Ik had al eerder gelezen dat wolven dit gedrag vertonen. In Frankrijk wordt hiervan gebruik gemaakt om de wolf de volgende nacht op te wachten en af te schieten. In Duitsland wordt er (vrijwel niet) wolven afgeschoten (met vergunning) wel een beetje laks dat ze dan geen betere preventiemaatregelen nemen. Voor dit soort gevallen zijn ook snelle inzetteams met beschermingshonden mogelijk. In duitsland zijn er van dat soort herdershonden die je dan belt en die dan bij de schapen gezet worden om de wolf weg te jagen. Na afspraken zouden die ook in Nederland ingezet kunnen worden. Zo hebben ze ook fysiek beschermiingsmateriaal opgeslagen liggen, zoals hekwerk, linten etc, dat direct de volgende nacht al werkend kan zijn. Details ken ik niet, maar ik stel me zo voor dat een schade gemeld wordt, telefonisch, en dat de medewerker / vrijwilliger meteen uitrukt, de situatie ter plaatse bekijkt, foto's neemt en materiaal verzameld voor DNA proeven en aansluitend correctief en preventief zorgt dat als de wolf de volgende dag terugkomt dat er niets te halen is.


129, 130, 131 het lijkt erop dat hier meerdere wolven bezig geweest zijn, want ze hebben hele lammeren meegenomen, mogelijk voor hun jongen.


Vanaf regel 134 Veel meldingen van rind/kalb het betreft kennelijk geen wolven. Interessant om te weten wat hier dan wel aan de hand is. Mogelijk doodgeboorten / natuurlijke oorzaak.


Er is nog veel "In bearbeitung", wacht waarschijnlijk nog op de uitkomst va DNA onderzoek.


Bij de Nederlandse grens in de buurt van Meppen (bij drente) 4 meldingen, meestal geen wolf, maar ééntje wel 169, deze zomer, een schaap, mogelijk van de zwerver die ook door Nederland getrokken is.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op november 19, 2015, 07:55:53 AM
Hierbij een uitstekend overzicht met de schades veroorzaakt door mogelijk een wolf. Degelijk werk van onze duitse buren. Zo ken ik ze weer :).


http://www.wildtiermanagement.com/wildtiere/haarwild/wolf/nutztierrisse_karte/


Ik heb het bekeken en een paar interessante zaken opgemerkt.


Ik heb gekeken naar het jaar 2015


Bijvoorbeeld dat de wolf terugkomt als het ergens succesvol voedsel gevonden heeft.
Bijvoorbeeld 1-2 2 dagen achter elkaar hetzelfde hertenkamp
Bijvoorbeeld 112-113-114 drie dagen achterelkaa hetzelfde hertenkampje met damherten
Bijvoorbeeld 175 - 176, waarbij de wolf de volgende dag weer terugkomt om weer een damhert te eten (damwild=damhert).


Ik had al eerder gelezen dat wolven dit gedrag vertonen. In Frankrijk wordt hiervan gebruik gemaakt om de wolf de volgende nacht op te wachten en af te schieten. In Duitsland wordt er (vrijwel niet) wolven afgeschoten (met vergunning) wel een beetje laks dat ze dan geen betere preventiemaatregelen nemen. Voor dit soort gevallen zijn ook snelle inzetteams met beschermingshonden mogelijk. In duitsland zijn er van dat soort herdershonden die je dan belt en die dan bij de schapen gezet worden om de wolf weg te jagen. Na afspraken zouden die ook in Nederland ingezet kunnen worden. Zo hebben ze ook fysiek beschermiingsmateriaal opgeslagen liggen, zoals hekwerk, linten etc, dat direct de volgende nacht al werkend kan zijn. Details ken ik niet, maar ik stel me zo voor dat een schade gemeld wordt, telefonisch, en dat de medewerker / vrijwilliger meteen uitrukt, de situatie ter plaatse bekijkt, foto's neemt en materiaal verzameld voor DNA proeven en aansluitend correctief en preventief zorgt dat als de wolf de volgende dag terugkomt dat er niets te halen is.


129, 130, 131 het lijkt erop dat hier meerdere wolven bezig geweest zijn, want ze hebben hele lammeren meegenomen, mogelijk voor hun jongen.


Vanaf regel 134 Veel meldingen van rind/kalb het betreft kennelijk geen wolven. Interessant om te weten wat hier dan wel aan de hand is. Mogelijk doodgeboorten / natuurlijke oorzaak.


Er is nog veel "In bearbeitung", wacht waarschijnlijk nog op de uitkomst va DNA onderzoek.


Bij de Nederlandse grens in de buurt van Meppen (bij drente) 4 meldingen, meestal geen wolf, maar ééntje wel 169, deze zomer, een schaap, mogelijk van de zwerver die ook door Nederland getrokken is.

Bij de Nederlandse grens in de buurt van Meppen (bij drente) 4 meldingen, meestal geen wolf, maar ééntje wel 169, deze zomer, een schaap, mogelijk van de zwerver die ook door Nederland getrokken is.
Freek kijks eens naar de datum van deze waarneming, is  in juni de wolf van Nederland was 2 maanden daarvoor al overleden door dat ze overeden is door een vrachtwagen.
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op november 19, 2015, 08:17:14 AM
Citaat van: Freek Verkerk op november 19, 2015, 07:55:53 AM
Hierbij een uitstekend overzicht met de schades veroorzaakt door mogelijk een wolf. Degelijk werk van onze duitse buren. Zo ken ik ze weer :) .


http://www.wildtiermanagement.com/wildtiere/haarwild/wolf/nutztierrisse_karte/


Ik heb het bekeken en een paar interessante zaken opgemerkt.


Ik heb gekeken naar het jaar 2015


Bijvoorbeeld dat de wolf terugkomt als het ergens succesvol voedsel gevonden heeft.
Bijvoorbeeld 1-2 2 dagen achter elkaar hetzelfde hertenkamp
Bijvoorbeeld 112-113-114 drie dagen achterelkaa hetzelfde hertenkampje met damherten
Bijvoorbeeld 175 - 176, waarbij de wolf de volgende dag weer terugkomt om weer een damhert te eten (damwild=damhert).


Ik had al eerder gelezen dat wolven dit gedrag vertonen. In Frankrijk wordt hiervan gebruik gemaakt om de wolf de volgende nacht op te wachten en af te schieten. In Duitsland wordt er (vrijwel niet) wolven afgeschoten (met vergunning) wel een beetje laks dat ze dan geen betere preventiemaatregelen nemen. Voor dit soort gevallen zijn ook snelle inzetteams met beschermingshonden mogelijk. In duitsland zijn er van dat soort herdershonden die je dan belt en die dan bij de schapen gezet worden om de wolf weg te jagen. Na afspraken zouden die ook in Nederland ingezet kunnen worden. Zo hebben ze ook fysiek beschermiingsmateriaal opgeslagen liggen, zoals hekwerk, linten etc, dat direct de volgende nacht al werkend kan zijn. Details ken ik niet, maar ik stel me zo voor dat een schade gemeld wordt, telefonisch, en dat de medewerker / vrijwilliger meteen uitrukt, de situatie ter plaatse bekijkt, foto's neemt en materiaal verzameld voor DNA proeven en aansluitend correctief en preventief zorgt dat als de wolf de volgende dag terugkomt dat er niets te halen is.


129, 130, 131 het lijkt erop dat hier meerdere wolven bezig geweest zijn, want ze hebben hele lammeren meegenomen, mogelijk voor hun jongen.


Vanaf regel 134 Veel meldingen van rind/kalb het betreft kennelijk geen wolven. Interessant om te weten wat hier dan wel aan de hand is. Mogelijk doodgeboorten / natuurlijke oorzaak.


Er is nog veel "In bearbeitung", wacht waarschijnlijk nog op de uitkomst va DNA onderzoek.


Bij de Nederlandse grens in de buurt van Meppen (bij drente) 4 meldingen, meestal geen wolf, maar ééntje wel 169, deze zomer, een schaap, mogelijk van de zwerver die ook door Nederland getrokken is.

Bij de Nederlandse grens in de buurt van Meppen (bij drente) 4 meldingen, meestal geen wolf, maar ééntje wel 169, deze zomer, een schaap, mogelijk van de zwerver die ook door Nederland getrokken is.
Freek kijks eens naar de datum van deze waarneming, is  in juni de wolf van Nederland was 2 maanden daarvoor al overleden door dat ze overeden is door een vrachtwagen.
Ik heb die datum niet opgezocht, maar bedankt. In de volgende tabel staan de wolven die dood gevonden zijn in Nedersaksen. Welke is onze zwerver.  http://www.wildtiermanagement.com/wildtiere/haarwild/wolf/totfunde/
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op november 19, 2015, 08:26:34 AM
Ik heb die datum niet opgezocht, maar bedankt. In de volgende tabel staan de wolven die dood gevonden zijn in Nedersaksen. Welke is onze zwerver.  http://www.wildtiermanagement.com/wildtiere/haarwild/wolf/totfunde/
"onze" wolf is op 15 april 2015 doodgereden op de A7
Peter Venema