Silene uit Aostadal, Italiaanse alpen

Gestart door corzonneveld, februari 16, 2019, 09:50:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/167557161
Silene spec. gezien op 2018-08-05 Italy - Rhemes-Notre-Dame (comuni)
Foto's:




bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Ik vind Cattariniana zeer dicht in de buurt komen, maar die mag daar eigenlijk helemaal niet staan...
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Foto's die ik google vertonen inderdaad flinke gelijkenis. Maar zoals je al zegt, dan zou ie flink verdwaald zijn! S. cattariniana is heel recent beschreven, misschien zit ie in een groep met gelijkende soorten?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Vlg.       Ferrarini, E. & Cecchi, L. (2001) Nuove specie del genere Silene (Caryophyllaceae) delle Alpi Apuane, dell'Appennino centrale (Italia) e
della Francia meridionale. Webbia 56: 241–263.
schijnt de soort ook in Zuid-Frankrijk voor te komen.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

#4
Ik heb een tweetal foto's toegevoegd. Als het een minder gewone soort is, kan wat extra beeldmateriaal geen kwaad.



Een uitsnede van de overzichtsfoto boven.



Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Misschien heeft Cor wel iets bijzonders gevonden....[geen vrienden daar in de buurt die 'm zouden kunnen 'herbariëren' ?].
Op de Plant List had ik vanmorgen gezien dat ie nog niet geaccepteerd is.
En op de site van Tele Botanica wordt ie ook vermeld, maar de als ik de plekken goed interpreteer waar ie wordt/werd gevonden dan zie ik niks in Zuid-Frankrijk.
Idd een nog vrij nieuw item, want de Italiaanse Galleria della Flora vermeldt m wel ,maar ik kan [nog] niet vinden wáár ie is gevonden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Ik denk ook dat het bijzonder is. Sinds 2005 is Silene cattariniana pas opgenomen in de checklist voor Italië. Dat betekent dat de soort niet is opgenomen in recente flora's en Italië loopt toch aan niet voorop. Een goede beschrijving heb ik dan ook niet kunnen vinden. Ook in FR geen info. De soort zou daar voorkomen maar ook de FLORA GALLICA vermeld hem niet. Afb. zijn nauwelijks te vinden. In andere landen komt de soort niet voor of wordt niet onderkend
Op Acta Plantarum bestaat een soortgelijk Forum als bij Waarneming.nl  Er kan een account aangemaakt worden en waarschijnlijk zijn dan ook planten met ??? in te sturen. Dat gaat me nu nog even te ver.
https://floraitaliae.actaplantarum.org/ucp.php?mode=register
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Mijn italiaans is ongeveer even ontwikkeld als mijn Baskisch. Daarom is het forum van Acta Plantarum op dit moment een brug te ver...

In mijn privé archief zet ik 'm vooralsnog weg als cf. cattariniana, want de gelijkenis die Rien als vaststelde is inderdaad opmerkelijk. In observado kan dat nog niet, want daar bestaat die soort (nog) niet.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Citaat van: corzonneveld op februari 16, 2019, 17:31:47 PM
Mijn italiaans is ongeveer even ontwikkeld als mijn Baskisch. Daarom is het forum van Acta Plantarum op dit moment een brug te ver...



Je kunt daar posten in t Engels Cor-misschien beter dat jij dat doet als vinder; ik ben benieuwd !
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

#9
OK, ik heb me aangemeld, nu nog wachten tot ik bevestiging ontvang...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Eerste reactie aldaar: misschien Silene vallesia met gele bloemen. Deze wordt wel vermeld voor Aosta op Flora Italiana.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Goed steenkolen-Italiaans. Men heeft het in ieder geval begrepen en een eerste antwoord!! Heb me ook maar ingeschreven omdat er de laatste tijd nogal wat  Italiaanse ???-planten voorbij komen.
Vraagje nog van mijn kant: weet je nog hoe groot de planten waren ???
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Citeerweet je nog hoe groot de planten waren

Hm, niet nauwkeurig. Wat opviel was dat de planten laag in de vegetatie bleven, dus groot kunnen ze niet zijn, 10 -15 cm schat ik.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Er is nog een reactie gegeven die Silene vallesi angeeft. Ik houd het daar maar op, ligt meer voor de hand gegeven verspreiding maar ook de ondergrond (geen kalk).
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Prima mijnwerkers-Italiaans !
Maar ik heb van de Forum leden wel de indruk dat zij die Cattariniana niet kennen,
Qua kleur natuurlijk,maar ook qua blad vind ik die Vallesia anders[ nog meer eivormig].
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Ook een moderator F.Fenaroli staat blijkbaar achter determinatie:  een witgele vorm van S.vallesia.
Ik ben er niet achter kunnen komen wat de verschillen zijn tussen S.val. en S.catt., mocht je in de toekomst deze Silenes weer tegenkomen en waar je dan op moet letten bij het fotograferen. Ongetwijfeld staat dat in het artikel van Ferrarini en Cecchi waar ik het eerder over gehad heb. Maar dat staat helaas achter een betaalmuur, enkele 10-tallen euro's voor 24 uur toegang.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

CiteerMaar dat staat helaas achter een betaalmuur, enkele 10-tallen euro's voor 24 uur toegang.

Ja, dat klopt. Ook via de universiteit lukt het niet, Webbia zit kennelijk niet in het VSNU pakket. Wel meen ik gezien te heggen dat je via ResearchGate de pdf kan aanvragen, mogelijk is dat een 'crack in the wall'...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl