Veldgids Schelpen

Gestart door JohanvantBosch, februari 08, 2018, 12:52:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Een andere vraag.... ik was op zoek naar de Veldgids Schelpen. Begrijp ik het goed dat die niet meer verkrijgbaar is? Is bekend of er een herdruk komt? Is er een andere gids die jullie aanraden?

lukasverboom

Hallo Johan,

Er zijn twee goede alternatieven over Nederlandse schelpen:
Schelpdieren van het Nederlandse Noordzeegebied (Bol.com) voor alle in Nederland levende mariene weekdieren
Schelpen van de Waddeneilanden (Bol.com) voor een wat minder uitvoerige beschrijving, maar inclusief soorten die wel aanspoelen maar nog niet levend in het gebied gevonden zijn.

Groet,
Lukas
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

JohanvantBosch

Dankjewel!
Ik ga ze bekijken en bestellen.

peeterke

Citeer
Schelpdieren van het Nederlandse Noordzeegebied (Bol.com) voor alle in Nederland levende mariene weekdieren
Schelpen van de Waddeneilanden (Bol.com) voor een wat minder uitvoerige beschrijving, maar inclusief soorten die wel aanspoelen maar nog niet levend in het gebied gevonden zijn.

De eerste is meer gericht op de levende mariene weekdieren terwijl de tweede meer nadruk legt op de schelpen.
Ondanks dat de titel anders suggereert goed bruikbaar voor de Nederlandse kust. Bovendien beter bruikbaar in het veld, maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Uiteraard heb ik beide boeken. :rolleyes:
vriendelijke groeten,

Kees

Rob Koelman

CiteerSchelpdieren van het Nederlandse Noordzeegebied (Bol.com) voor alle in Nederland levende mariene weekdieren
Schelpen van de Waddeneilanden (Bol.com) voor een wat minder uitvoerige beschrijving, maar inclusief soorten die wel aanspoelen maar nog niet levend in het gebied gevonden zijn.

Citaat van: peeterke op februari 08, 2018, 19:33:17 PMDe eerste is meer gericht op de levende mariene weekdieren terwijl de tweede meer nadruk legt op de schelpen. Ondanks dat de titel anders suggereert goed bruikbaar voor de Nederlandse kust. Bovendien beter bruikbaar in het veld, maar dat is mijn persoonlijke ervaring. ...

Schelpen van de Waddeneilanden is in ieder geval bij bol.com momenteel niet meer voorradig.
Schelpdieren van het Nederlandse Noordzeegebied wel (euro 19,90 + verzendkosten).

Die laatste publicatie is een werkelijk zeer compleet en gedegen werk, waarin bijvoorbeeld ook allerlei soorten staan die alleen bekend zijn van ver buitengaats en die je nooit (of in ieder geval niet gauw) op het strand zult vinden.
Met vriendelijke groet, Rob

lukasverboom

Citaat van: Rob Koelman op februari 08, 2018, 21:26:45 PM
Die laatste publicatie is een werkelijk zeer compleet en gedegen werk, waarin bijvoorbeeld ook allerlei soorten staan die alleen bekend zijn van ver buitengaats en die je nooit (of in ieder geval niet gauw) op het strand zult vinden.

Klopt helemaal, maar omdat het alleen in ons gebied levende soorten behandelt missen er wel soorten die ja algemeen op het strand vindt. Daarom noemde ik de andere ook even.
Van Acanthocardia tuberculata bijvoorbeeld, geknobbelde hartschelp, kom ik op bijna elke strandwandeling wel oude exemplaren tegen. In bovenstaand boek staat hij niet.
Het is verder een prachtig boek hoor, voor de hoeveelheid boek (het is nogal een pil) spotgoedkoop en met goede beschrijvingen, mooie platen en verspreidingskaartjes.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

JohanvantBosch

Dankjewel allemaal!
Schelpen van de waddeneilanden is inderdaad ook niet meer te verkrijgen.
Ik heb behoorlijk gezocht op internet.

Uiteindelijk heb ik toch nog een adresje gevonden waar ze de Veldgids Schelpen nog hadden. Ik heb hem net besteld. Daarnaast lijkt die gid via een aantal buitenlandse sites nog wel te vinden te zijn.


Rob Koelman

Citaat van: lukasverboom op februari 08, 2018, 13:00:08 PMEr zijn twee goede alternatieven over Nederlandse schelpen:
...
Schelpen van de Waddeneilanden ... voor een wat minder uitvoerige beschrijving, maar inclusief soorten die wel aanspoelen maar nog niet levend in het gebied gevonden zijn.

Heb recent deze gids tweedehands op de kop getikt. Hoewel zeer compleet qua soorten, toch ook een aantal duidelijke minpuntjes:
- géén determinatietabel;
- er wordt niet/nauwelijks ingegaan op onderscheidende kenmerken tussen gelijkende soorten;
- de afbeeldingen zijn nogal matig (zwart wit foto's of tekeningen op klein formaat).

Zou er als je er een tegenkomt die te koop is dan ook géén al te hoog bedrag voor neertellen. Ik heb de mijne voor euro 18,50 gevonden (+ euro 3,50 verzendkosten).
Met vriendelijke groet, Rob


JohanvantBosch

Voor mensen die ook nog op zoek zijn naar de Veldgids Schelpen.
Ik heb er een gevonden op Divestore.nl. Wel hoge verzendkosten (10 euro).