Klein zwart vliegje

Gestart door Hans Meij, januari 13, 2008, 11:06:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Meij

Wie weet de benaming van deze vlieg?
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

Louis.Boumans

Ik denk een Rhinophoridae, wellicht Rhinophora lepida. Een mannetje. Maar er is te weinig van deze vlieg te zien om er stellig over te zijn. Je hebt niet nog meer foto's ervan, van bovenaf?

Hans Meij

#2
Hallo Louis nee helaas want op het moment dat ik deze maakte vond ik het gewoon leuk om insecten te fotograferen en had totaal geen ambitie om er een album mee te maken.....das nu wel anders :lol: Alle macro's die ik vanaf de lente ga maken komen er echt anders uit te zien...vanaf de zijkant-bovenkant en voorkant.

Ik kan nu in iedergeval verder rechercheren op  Pissebedvliegen (Rhinophoridae)

Groet,

Hans
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

javanerkelens

Beste Louis,

Zou het ook mogelijk een vliegje kunnen zijn van de Fam. Tachinidae....
Bijvoorbeeld van het geslacht Medina of Mintho

En kun je mij uitleggen waarom je in dit geval gekozen hebt voor Rhinophora lepida.?  
Zijn er herkenbare kenmerken te zien voor een Rhinophoridae ??

Dit uit pure belangstelling, want ik heb weinig info over Rhinophoridae !

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Hans Meij

Hallo Joke en Louis, na heel veel gezoek op de naam Rhinophora lepida kwam ik niet verder, na het antwoord van Joke kwam ik tot dit resultaat  

http://www.glosk.com/PO/Lamas/-3001611/pho...e/178524_pt.htm


Naar alle waarschijnlijkheid heeft Joke idd gelijk, mag ik nu de vlieg alsvolgt benoemen???

Tachinidae sp.  

Groetjes,

Hans
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

javanerkelens

Maar het zou ook net zo goed de Rhinophora lepida kunnen zijn. :wacko:
zie link naar Waarneming.nl

Ik ben alleen nieuwsgierig , want ik vind beiden er wel op lijken en wat geeft dan bijvoorbeeld de doorslag voor ....de één of de ander...
En omdat de foto toch met veel tegenlicht is genomen, zie ik het verschil niet goed.

Misschien een leuke voor Diptera.info , om hem daar ook eens te plaatsen !?

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#6
CiteerNa heel veel gezoek op de naam Rhinophora lepida kwam ik niet verder.
Had je deze gevonden dan?:

ZEEGERS, T. & M. VAN VEEN (1993), Pissebedvliegen (Rhinophoridae) in Nederland: een voorlopig overzicht. De Vliegenmepper 2 (2): 1-10.

PDF bijvoorbeeld hier.

Ook nuttig (voor onderscheid met Tachnidae): http://tachinidae.org.uk/site/rhino.php


Edit: Oh ja, in deze zit inderdaad toch ook nog het één en ander aan determinatieinformatie .... (maar buiten dat veel meer bijzonder interessante info)
  • Wijhoven, H; Zeegers, T. (1999) Faunistisch overzicht van de Nederlandse Pissebedvliegen (Diptera: Rhinophoridae) in NFM 9, pp.113-126. PDF hier.
  • Wijhoven, H; (2001) Biologie en ecologie van de Nederlandse Pissebedvliegen (Diptera: Rhinophoridae), in NFM 15, pp.91-110. PDF hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Helemaal TOP  :duim:  Arp.

Als ik dan de foto nogmaals goed bestudeer, dan zie ik inderdaad enkele kenmerken van Rhinophora lepida (je moet wel goed kijken), maar je ziet ook heel duidelijk de antenne dicht bij de kop staan (ook een kenmerk) ......dus ik ben voorlopig ook overstag...na een korte bestudering van jouw info..
Maar zag wel, dat de vergissing vaker gemaakt wordt tussen Rhinophoridae en Tachinidae.

Mooi werk Arp ! :duim:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#8
Citeerdus ik ben voorlopig ook overstag...
Oh oeps, begrijp me asteblief niet verkeerd  :o

Ik geef gewoon wat info omdat Hans zei niet verder te kunnen komen met wat hij over Pissebedvliegen kon vinden ....

... "overstag" ... => Persoonlijk durf ik op basis van die foto er echt helemaal niets van te maken. Ik ben ook zeker geen vliegenkenner, dus echte "cracks" kunnen er hééél misschien wel wat mee, maar als ik naar de sleutels kijk en naar die website die het verschil Sluipvlieg/Pissebedvlieg in beeld brengt dan herken ik dus helemaal niks duidelijk genoeg om uitspraken te durven doen.

Voor mij is het dier van Hans dan ook "Sluipvlieg of Pissebedvlieg" meer kan ik er niet van maken. Maar zoals gezegd; ik heb ook echt helemaaaaal geen "vliegenogen"  :blink:

Edit: Om de uitspraak van Louis (eerste antwoord, helemaal boven) even in perspectief te plaatsen:
  • BOUMANS, L. (2002), Zelf Rhinophoridae uitkweken. De Vliegenmepper 11 (2): 21.
  • BOUMANS, L. (2004), Nieuwe kweekproeven met pissebedvliegen (2003-2004). De Vliegenmepper 12 (1): 2-6.
  • BOUMANS, L. (2006), Nieuwe kweekproeven met pissebedvliegen (2005-2006). De Vliegenmepper 15 (2), 4-6.
Er is vast meer, maar dat geeft mij toch weinig reden om zijn antwoord niet gewoon hééél serieus te nemen ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

#9
Nou ja...overstag......laten we zeggen....het was 60% Tachinidae en 40%Rhinophoridae en nu andersom.
Omdat je duidelijk de antennes aan het hoofd ziet zitten en ze volgens mij bij Tachinidae verder van het hoofd af staan.
Maar twijfel heb ik nog steeds wel!
En de foto is jammer genoeg, niet duidelijk genoeg...

Neemt niet weg dat ik wel blij ben met je info, want ik had niets.

Groetjes Joke

P.s.
CiteerEr is vast meer, maar dat geeft mij toch weinig reden om zijn antwoord niet gewoon hééél serieus te nemen 
Doe ik ook wel hoor !!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#10
CiteerP.s.
CiteerEr is vast meer, maar dat geeft mij toch weinig reden om zijn antwoord niet gewoon hééél serieus te nemen 
Doe ik ook wel hoor !!
Was ook eigenlijk vooral voor Hans bedoeld - hij is vrij "nieuw" hier en dus is het wellicht handig te weten wie wie is en dat het nu eenmaal héééél vaak niet mogelijk is om een naam ergens op te plakken. In dat verband laten mijn links ook wel een beetje zien wat voor lastig te herkennen details je vaak nodig hebt - niet om te ontmoedigen, maar wel om realistisch te blijven  :grin:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

#11
Ik zag tevens dat je de info ook even hebt gezet bij "determinatie vliegen" en moet zeggen dat het heel interessant is om te lezen en ik print ze allemaal effe uit !!
Het is zelfs een probeerseltje waard om in het voorjaar een bak te maken met een familie pissebedden en dan eens te observeren of daar dan ook Rhinophoridae op af komen of dat er al pissebedden zijn geinfecteerd met de larven.
Nu nog een goede  :mic  ....zag een mooie...maarja € 1500,-

En Hans heeft het volgens mij inmiddels wel door, dat het soms niet meevalt om iets tot op het soort te kunnen determineren... ;)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Hans Meij

CiteerEn Hans heeft het volgens mij inmiddels wel door, dat het soms niet meevalt om iets tot op het soort te kunnen determineren...

Determineren moet je jaren voor leren
Determinage wordt soms een ravage


Zover ben ik dus inmiddels, uren achtereen de ene link na de andere link openen, zoveel beestjes zien dat de moed je haast in de schoenen zakt, maar...............achter de pc heb ik geen schoenen aan dus laten we de moed niet zakken.  Ben enorm blij met iedere tip en ben blij met de wereld, die insecten heet, die voor me open gegaan is. :D  
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

javanerkelens

Ja..leuk hè!
Maar heeeeeeeeeel verslavend  :lol:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

#14
Rhinophoridae herken je (tov Calliphoridae en Tachinidae) aan het afstaande vleugelschubje aan de basis van de vleugel. Bij de andere families volgt het naar achteren toe de contour van het schildje; bij Rh staat het af. Dat meen ik hier te zien.

Nou, Rhinophora lepida ken ik vrij goed, en die lijkt er erg op. Lang gesteelde topcel in de vleugel, scherpe hoek in ader M meen ik in de rechtervleugel te zien,* en de beborsteling klopt denk ik ook. Bovendien is het een algemene vlieg die zich ook makkelijk laat fotograferen op bloemen. Dus dat zou  kunnen.

Maar! Er zijn honderden soorten Tachinidae  (tegen 7 Rh), en die ken ik niet. Kan best dat er Tachinidae zijn die hier ook erg op lijken. Dus vraag voor een gratis second opinion op diptera.info.
Tachinidae herkenbaar aan gezwollen subscutellum; zie ik op deze foto niet. Maar dat kan aan de foto liggen.

zie onderaan deze link, "the common rhinophorids have a large petiole on the wing and an angled vein-M"

groet, Louis

Arp

CiteerLang gesteelde topcel in de vleugel, scherpe hoek in ader M meen ik in de rechtervleugel te zien
Dat bedoel ik nou met "vliegenogen"  :gap: Ik zou nog geen vleugelader met zekerheid aan durven wijzen en jij ziet een gesteelde topcel en die M  :blink:

Wel bedankt voor de extra uitleg Louis *Ctrl+S*  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hans Meij

Als ik de foto heel groot uitvergroot dan zie ik bij de kop een blauwachtige glans wat mij dan ook weer in de richting van de  Pissebedvlieg Rhinophora lepida duwt.
Alles goed doorgenomen en gelezen te hebben blijft de conclusie van Louis voor 99.99% overeind.

Enorm bedankt voor jullie comment en aangedragen materiaal.


Grt,

Hans
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

hay

#17
Dag allen,
Ook ik neig ernstig naar mannetje Rhinophora lepida. Als extra aanknopingspunt zie ik de sterk naar voren stekende mondrand, zichtbaar op de foto (onder de antenne). Typisch voor R. lepida. Ook de algemene indruk (habitus) en de houding van de vleugels vind ik een aanwijzing en het niet-opgezwollen postscutellum.
Je kunt de vleugeladering net vermoeden: een rechte hoek in ader M.
Het beest zit op een schermbloemige (als ik het goed heb), waarop je in mei honderden van deze pissebedparasieten kunt zien foerageren. De mannetjes kun je daar ook "territoriale" knokpartijen zien tentoonspreiden: ze proberen elkaar van zo'n bloemscherm te verjagen.
Grtz,
hay

javanerkelens

#18
Is dit dan ook een Rhinophoridae ??

Bij Seegers lees ik dit:
Een
belangrijk kenmerk is de vorm en positie van het
borstvelletje. Dit is klein, symmetrisch afgerond
rechthoekig tot half cirkelvormig en staat bijna
loodrecht van het borststuk af (fig. 5). Dit komt
echter ook voor bij sommige Phasiinae
(Tachinidae) en Melanomyiinae (Calliphoridae).


En is het borstvelletje hetzelfde als ..calypters (dat witte "vleugeltje" onder de vleugel) ??


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#19
CiteerIs dit dan ook een Rhinophoridae ?? ...  En is het borstvelletje hetzelfde als ..calypters (dat witte "vleugeltje" onder de vleugel) ??
Volgens mij is'm dat en gezien die omschrijving van Louis en dat wat je zelf aanhaalt zou volgens mij en zo te zien dit dus géén Rhinophoridae zijn?!

Hay heeft hier waar toevallig ook net een dergelijk topic aan de orde was de vorm voor een Rhinophoridae wat ingetekend.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

#20
Als ik het dan goed begrijp(wat ik zag bij de duitse topic), lijkt het hierop....

Zie de tekening

P.s. misschien denkt er iemand, wat zeurt ze er nou over door........maar de meeste boeken en overzichten over bepaalde soorten gaan ervan uit dat je al een ervarings deskundige bent en dat ben ik nog lang niet....en dan kan ik wel doen alsof en gewoon zeggen dat ik het snap.......maar dan heb ik de volgende keer weer het probleem en daarom........vraag ik maar gewoon door !!!!  :wub:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Joke,

je tekeningen zijn juist. Het is het makkelijkste te zien, vind ik, als je van bovenaf kijkt. Dan zie je bij Tach (en Call, etc) dat het ronde flapje naar achter toe de omtrek blijft volgen van het schildje (scutellum). (Ik heb nu geen tijd om dat te tekenen.)

je foto is volgens mij een Tachinidae, vanwege de vorm van het vleugelschubje, en ook de vorm van de antenne (maar daar moet ik nog meer over nadenken, waarom ik die Tach-achtig vind, met kale antenneborstel).
Louis

javanerkelens

Bedankt voor het antwoord !
Ik heb inmiddels mijn boekje ontvangen (De Europese families van muggen en vliegen van Pjotr oosterbroek) en daar staat veel info in!!!
Ik zal het eens rustig nakijken, al blijf ik het best moeilijk vinden ! :wacko:

Verder heb ik de foto gezet op Diptera.info en daar werd mij verteld door  Zeegers, dat het een Exorista larvarum (Tachinidae) betrof.

Dus ik ben al weer een eindje verder.
Nu maar druk aan de studie voor de volgende, zullen we maar zeggen.. :grin:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)