Vluchtspoor van een ree?

Gestart door Jacques_Groen, december 26, 2007, 18:20:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacques_Groen

Misschien ben ik door de afdruk van de bijhoeven op het verkeerde spoor gezet.
Is dit het vluchtspoor van een ree?

De diameter van de euro is 23 milimeter.

meike

Galopperend ree. Ja dat zie ik er wel in. Zie jij iets anders? Zoek een aantal opeenvolgende prenten, nameten kan bv info leveren voor de grootte van de  stappen of sprongen die het dier maakte.

HansP

Is het geen Wild Zwijn? Waar is de foto gemaakt? Wild zwijn (of gewoon een varken) heeft dit type print, al zou die dan misschien nog iets breder moeten zijn....

Hans Pohlmann
Groet,
Hans Pohlmann

natuurliefhebber

CiteerIs het geen Wild Zwijn? Waar is de foto gemaakt? Wild zwijn (of gewoon een varken) heeft dit type print, al zou die dan misschien nog iets breder moeten zijn....

Hans Pohlmann
Ik dacht ook aan een spoor van een vluchtend wild zwijn.  
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

meike

Ik kijk naar de rechthoek waarbinnen de prent is gemaakt. Zijn de bijhoeven BINNEN die rechthoek afgedrukt, denk ik aan ree of hert, al naar gelang de grootte, staan die er BUITEN, denk ik aan wildzwijn. Dan meet ik (zover ik ze kan vinden) drie a vier opeenvolgende prenten op en steek er een stokje oid in. Dan zie ik hoe groot de afstand tussen de passen is en kan ik een gokje wagen of het dier gelopen, gedraafd of gegaloppeerd heeft. Ook de diepte van de prent geeft info. Soms blijft het gewoon een gok, ik gok op ree in galop.

Jacquesvanmeer

Hallo

Volgens mijn gouwe, ouwe Elseviers diersporengids is een afdruk van een ree ongeveer 4 cm en van een zwijn ongeveer 8 a 9 cm  lang. Gezien het feit dat 1 euro al 2 cm doorsnede is, is de afdruk te groot voor een ree.  Verder is de afdruk van de achterste nagels ook algemeen bij een wild zwijn, eland en rendier. Maar ik neem aan dat we de laatste 2 uit kunnen sluiten. Dus volgens mij een wild zwijn.
Jacques

vuurvlinder

Ik denk dat het handig is om te weten waar de foto genomen is. De meeste waarnemingen van Jacques zijn van rond Almere, komen daar wilde zwijnen voor?
Als de grond zacht en nat is, kunnen die prenten een stuk groter worden/lijken.
Het zou, althans naar mijn idee, ook een prent van een damhert kunnen zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jacquesvanmeer

Hallo
Qua lengte van de afdruk zou het kunnen. De afdruk zou ongeveer 7 cm moeten zijn. Alleen zitten bij een damhertafdruk de voorste tenen dichter bij elkaar en zijn de achterste tenen niet zichtbaar.
Jacques

vuurvlinder

Ik wou net nog even een edit doen, maar zag dat er inmiddels een reply was. Die afdruk van een reeenprent is ongeveer 4/5 cm, maar dat is alleen bij een normale afdruk zo, dus zonder de achterhoefjes. Ik zie in mijn omgeving dagelijks reeen (hoe krijg ik toch die puntjes op de e) en kom ook wel vluchtsporen tegen in natte zandpaden, dus met achterhoefjes. Dan zijn ze toch een stuk groter dan 4 cm. Met achterhoefjes kom je dan wel uit op 8 a 9 cm.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Dinant Wanningen

Zie op dit forum Sporen van Boogev 55
Groet ,Dinant


Maico Weites

CiteerIk denk dat het handig is om te weten waar de foto genomen is. De meeste waarnemingen van Jacques zijn van rond Almere, komen daar wilde zwijnen voor?
Neen :grin:  
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

BramtK

CiteerZie op dit forum Sporen van Boogev 55
Was het Boogey 55 die op de vlucht was dan?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Dinant Wanningen

Nee ik weet niet of Boogev op de vlucht was maar ik heb er wel een mooie afbeelding bij geplaatst om te vergelijken
Groet ,Dinant


wimtegels

Afmetingen van sporen geven en belangrijke indicatie, maar kleinere sporen kunnen van jonge dieren zijn. Hte hier afgebeeld spoor is zeker niet van een wild zwij. Het spoor is inderdaad van een ree. n inderdaad van een ree dat op dat moment grote sprongen maakte. De bijhoeven van een wild zwijn staan altijd flink buiten de breedte van de voorste hoefjes.
De bijhoeven van het ree zijn niet altijd te zien. Van een ree in stap vrijwel nooit.
Die van het wild zwijn vrijwel altijd.

Groetjes,

wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels