Tuinslak via SnailSnap

Gestart door AvanderHeijden, september 27, 2017, 13:08:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

AvanderHeijden

Via SnailSnap heb ik onderstaande waarneming ingevoerd (eerste keer dat ik die app gebruikte, wil wel vaker slakjes invoeren als ik daar mensen mee help). Nu zie ik dat de naam is gewijzigd naar een forma en dat de waarneming op "(nog) niet te beoordelen" is gezet. Die forma snap ik (inderdaad 5 donkere banden) maar is er nog onzekerheid over de soort? Ik heb geen andere foto's maar wat moet er volgende keer op staan om zekerheid te hebben?
https://waarneming.nl/waarneming/view/144267315

marcel123

De mondopening, ik vind het onduidelijk en heb het gemeld bij de projectleiding.

AvanderHeijden

Citaat van: optilete op september 27, 2017, 13:10:59 PM
De mondopening, ik vind het onduidelijk en heb het gemeld bij de projectleiding.

Duidelijk! Jammer dat dat nergens vermeld wordt in de instructies:

Citeer3. MAAK IN DE APP EEN FOTO VAN DE TUINSLAK
Maak één foto per slak. Maak dus niet meerdere foto's van één slak. Stuur ook geen foto's op waarop meerdere slakken te zien zijn.

Het is belangrijk dat de onderste winding (de grootste) van de slakkenhuisje van de zijkant wordt gefotografeerd. Zo is het namelijk goed te zien hoeveel strepen het slakkenhuisje heeft. Fotografeer het huisje dus niet van bovenaf.

Hoe meer slakken je fotografeert, hoe beter!

Met name de tweede "goede" voorbeeldfoto is helemaal niet zo goed dus:



Goed, ik zal er volgende keer dus op letten  :duim:

Maar voor de volledigheid: is er van mijn foto nog verwarring mogelijk met andere soorten?

KoenVerhoogt

Zodra de slak aan een forma wordt toegezegd telt hij mee voor het project, ongeacht of die goedgekeurd wordt of op 'nog niet te beoordelen' wordt gezet. Vandaar dat het (denk ik) ook niet in de instructies wordt gezet. Maar zonder mondopening (of bij juveniele slakken) weet je niet 100% zeker of het wel de Gewone tuinslak of de Witgerande tuinslak betreft, vandaar dat deze slak op 'nog niet te beoordelen is gezet' Zo telt hij wel mee voor het project èn blijft de database van waarneming.nl correct
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

AvanderHeijden

Citaat van: KoenVerhoogt op september 27, 2017, 13:26:25 PM
Zodra de slak aan een forma wordt toegezegd telt hij mee voor het project, ongeacht of die goedgekeurd wordt of op 'nog niet te beoordelen' wordt gezet. Vandaar dat het (denk ik) ook niet in de instructies wordt gezet. Maar zonder mondopening (of bij juveniele slakken) weet je niet 100% zeker of het wel de Gewone tuinslak of de Witgerande tuinslak betreft, vandaar dat deze slak op 'nog niet te beoordelen is gezet' Zo telt hij wel mee voor het project èn blijft de database van waarneming.nl correct

Dus beide soorten tellen mee voor het project begrijp ik, hoewel er op de EIS-projectpagina staat dat het specifiek om 1 soort gaat. Voor mij als leek is dat wel een beetje verwarrend. Ik vind het niet erg dat er een waarneming van me op "(nog) niet te beoordelen" blijft staan maar voor volgende keer vind ik het wel handig om te weten wat er op de foto moet staan om wel zekerheid te hebben, daar wordt de waarneming ook alleen maar waardevoller van lijkt me.  ;)

KoenVerhoogt

Nee, alleen de Gewone tuinslak (Cepaea nemoralis) doet mee aan het project, maar de opzetter van het project heeft besloten dat foto's waarop niet duidelijk te zien is om welke cepaea het gaat toch mee te laten tellen.
Verder ben ik het met je eens dat het een stuk handiger is om goed duidelijk te maken wat op een foto moet staan voor een zekere determinatie van een soort, in dit geval is dat dus de mondrand van een volwassen slak
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

AvanderHeijden

Citaat van: KoenVerhoogt op september 27, 2017, 14:03:40 PM
Nee, alleen de Gewone tuinslak (Cepaea nemoralis) doet mee aan het project, maar de opzetter van het project heeft besloten dat foto's waarop niet duidelijk te zien is om welke cepaea het gaat toch mee te laten tellen.
Verder ben ik het met je eens dat het een stuk handiger is om goed duidelijk te maken wat op een foto moet staan voor een zekere determinatie van een soort, in dit geval is dat dus de mondrand van een volwassen slak

Dat laatste onthoud ik iig voor de volgende keren  :duim:

Tello Neckheim

In de instructie saat dat men graag een foto wil van de zijkant van het huisje. Meestal is dan de rand van de opening van het huisje (de mondrand) te zien. Bij Cepaea nemoralis ((Gewone) Tuinslak of Zwartgerande tuinslak soms ook wel bruingerande tuinslak genoemd) is deze voor 99% donker (zwart of donkerbruin gekleurd), bij Cepaea hortensis (Witgerande tuinslak) is de mondrand voor 98% licht gekleurd maar het huisje is ook iets kleiner en heeft daardoor een iets bollere vorm. Kijk ook even op https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=34507.0
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

AvanderHeijden

Citaat van: Tello Neckheim op september 29, 2017, 22:24:26 PM
In de instructie saat dat men graag een foto wil van de zijkant van het huisje. Meestal is dan de rand van de opening van het huisje (de mondrand) te zien. Bij Cepaea nemoralis ((Gewone) Tuinslak of Zwartgerande tuinslak soms ook wel bruingerande tuinslak genoemd) is deze voor 99% donker (zwart of donkerbruin gekleurd), bij Cepaea hortensis (Witgerande tuinslak) is de mondrand voor 98% licht gekleurd maar het huisje is ook iets kleiner en heeft daardoor een iets bollere vorm. Kijk ook even op https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=34507.0

In de instructie staat helaas nergens iets over de mondrand. Men wil idd de zijkant van de onderste winding zien, ivm het aantal strepen:

CiteerHet is belangrijk dat de onderste winding (de grootste) van de slakkenhuisje van de zijkant wordt gefotografeerd. Zo is het namelijk goed te zien hoeveel strepen het slakkenhuisje heeft. Fotografeer het huisje dus niet van bovenaf.

Ik weet nu waar ik op moet letten maar de instructies én de voorbeeldfoto's die er bij staan hadden wat mij betreft een stuk duidelijker gemogen!  ;)

marcel123

Citaat van: AvanderHeijden op oktober 01, 2017, 19:24:25 PM
[Ik weet nu waar ik op moet letten maar de instructies én de voorbeeldfoto's die er bij staan hadden wat mij betreft een stuk duidelijker gemogen!  ;)
:duim: