Hoofdmenu

erg mooi pluis

Gestart door rodewouw, juli 28, 2017, 23:14:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

rodewouw

NHDuinreservaat. Heel mooi, spierwit, dik en zacht pluis, maar van welk plantje??
Vr.gr., Addy
addy

Rien Ondersteijn

Hier spreekt de AIVD [  ;)] Addy :
Zonder blad en overzichtsfoto kan dit érg lastig zijn...De bloem in knop had je ook op kunnen tillen... Ook eerst invoeren en dan naar t forum sturen is de stelregel.
Overigens heeft Sonchus érg wit pluis,evenals Crepis en sommige Hieraciums.
Maar het voorkomen lijkt op Leontodon of Hypochaeris.
Groene groe[n]tjes.Rien.

rodewouw

 :blink:   Je hebt natuurlijk gelijk, Rien. Ik heb de foto in vliegende haast gemaakt omdat  mijn gezelschap in Castricum een trein moest halen. Ik ga er dit weekend nog even langs. Vr.gr., Addy
addy

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

rodewouw

Ben inmiddels teruggeweest  maar heb het plantje niet meer kunnen vinden. Ook niet met heel uitvoerig in de omgeving zoeken. Misschien vond iemand anders ze ook mooi en heeft ze meteen maar geplukt??? :( Geen betere foto dus, helaas. 

Ik had nog twee vrijwel identieke foto's. Die gaan nu hierbij. Misschien dat met wat uitvergroten er nog wat te ontdekken valt.

Zelf zag ik op foto 72 helemaal rechts  iets dat op blad van havikskruid lijkt, twee, drie blaadjes. In de omgeving staat veel havikskruid, soms  met pluis. Dat is alleen minder dik en vooral ook minder wit. Het was vooral het dikke en witte dat me aanvankelijk zo opviel. Het intense wit van wollegras maar dan in een heel andere bloem.
Met nog een bijgedachte: dit lijkt op  het bloempluis in het  schilderij van Jan Mankes  met het gemberpotje. Ik heb me bij dat schilderij vaak afgevraagd om wat voor bloempluis het daar ging. Het leek me altijd leuk de naam te kennen. Daar op dat duinhellinkje meende ik hetzelfde te zien staan als op het schilderij. Dubbel jammer dus dat ik nu geen betere foto heb.   

Groeten, Addy     

Het systeem pakt nog maar één foto. Alsnog invoeren kan niet als dit er al staat, lijkt me.                                                           
addy

Rien Ondersteijn

Leuk verhaal van dat schilderij-
Na lang turen denk ik op foto 2 een stengel te zien,waaraan een blad met oortjes.
In combinatie met het bollige pluis, de vertakking en de omwindselblaadjes puzzel ik hier toch een Klein Streepzaad uit[heeft zeer wit pluis].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Windekind

Ik moet hierbij denken aan echt bitterkruid. Volgens mij zie ik rechts blad van die soort. Het omgekeerde omwindsel dat je na hoed zoeken kan vinden vind ik echter niet geheel overtuigen, maar is ook matig te zien.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rien Ondersteijn

Er zijn duidelijk op de eerste foto [en ook de andere] links en rechts van het pluis twee omwindsels op zijn kop te zien :die zijn duidelijk niet van Picris.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Windekind

#8
nee, klopt idd Rien, zie het ook op pc nu.
Ik zie echter rechtsboven wel een blad dat er wellicht bij hoort en dat lijkt me geen Crepis.
Wellicht is Crepis blad dan afgestorven en die bladen toch een Hieracium en/of Picris of misschien zit er zelfs een verstopte Hypochaeris...

Ik weet het niet.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

dirder

Lijkt me totaal iets anders, zelfs geen Asteraceae. Al heb ik geen flauw benul wat.
Groeten, Dirk Derdeyn.

rodewouw

Veel dank voor jullie  zo heel deskundig gepuzzel.  Maar jullie begrijpen, zelf, als leek, hier een knoop doorhakken kan ik natuurlijk niet.  Je zou hooguit kunnen denken aan een melding als onzekere crepis spec. misschien.  Liever toch niet.

Verder vond ik  zo weinig foto's van pluis van klein streepzaad dat ik niet durf te zeggen: dat, precies, heb ik gezien. Zo wit wel, maar wat ik zag lijkt wel wat dikker dan bij streepzaadpluis, al komt het er wel dichtbij. Voor de alternatieven gold hetzelfde.

Dan is er nog het probleem dat het plantje verdwenen is. Niet lekker, zo aanmelden.

Sinds gisteren bloeien de composieten in het duinreservaat  ineens overal, in alle maten en soorten. Wat nu geel is staat over een paar weken  in het pluis. Ik stel me voor dat ik om me heen blijf kijken. Op een gegeven moment zie ik vast iets dat sprekend lijk op  de bolletjes van vorige week. Dan proberen een  bruikbare foto maken en er weer mee naar het forum. Is dat een idee?

                     Groet van Addy
addy