Hoofdmenu

Snuitkever mystery

Gestart door Jorick, juli 28, 2017, 00:28:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Hola,

Zo ingewikkeld moet deze toch niet zijn. Alle foto's op wn.nl afgestruind, google, etc. Ik krijg hem echter niet gevonden....
Dank voor de hulp!

https://waarneming.nl/waarneming/view/141322607
Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2017-07-08 Arnhem - Meinerswijk
Foto's:


Groet,
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Arp

Zo'n zijaanzicht kan bijzonder nuttig zijn, maar probeer bij kevers ook altijd minimaal een goede dorsale plaat te schieten. Kenners kijken graag naar dorsale afbeeldingen ter vergelijking omdat ze de habitus van geprepareerde exemplaren ook vooral dorsaal (her)kennen.

Ik kan de schoudervorm nu niet goed zien, maar vermoed dat het een Donus zal zijn en daar is er in Nederland tot nu toe slechts één van bekend (wat niet zeggen wil dat dit zo zou moeten blijven) ...

P.S. Eens met Dick dus (bijna tegelijk) - maar is er al een andere gevonden Dick?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Moeilijk geval die Donus beesten. Theodoor heeft Donus intermedius eens opgeschreven in een publicatie.
https://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/nummers/2008/68-4/118-120.pdf

Maar...... het blijkt waarschijnlijk toch een ander beest te zijn  B) Theodoor moet dus weer aan de bak...... Wat het wel is weet ik niet.....
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Dat is alvast nuttige info voor in het achterhoofd - bedankt Dick  :duim:

We hebben geen Donus spec. dus deze voorlopig maar wegzetten als intermedius onzeker lijkt me dan ... (zolang Thedoor geen wijziging gepubliceerd heeft, is dat de soort die voor NL in de boeken staat tenmiste).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorick

Dank!
Zinvolle info voor de volgende ronde. Er zitten in dat gebied veel van deze beestjes. Ik vermoed dat hij nog wel te vinden is. Ik ga weer op pad. Vooralsnog gaat deze op D. Intermedius onzeker.
Nogmaals dank voor alle op en aanmerkingen.
groet!
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....