Hoofdmenu

Arion sp.

Gestart door Silvia Waajen, november 12, 2007, 09:50:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Silvia Waajen

In juli 2005 heb ik deze foto gemaakt in de Blausteinsee Duitsland. Ik weet helemaal niets van landslakken maar deze slak lijkt erg veel op een wegslak. Probleem is alleen dat de foto ONDER water genomen is.  We kwamen er tientallen tegen. Iemand een plausibele verklaring?  

Silvia

Tello Neckheim

Hallo Sylvia,

Het lijkt inderdaad op de (Gewone) Wegslak Arion ater. Deze algemene soort komt op vochtige tot natte plaatsen voor zoals langs oevers. Veelal lopen de oevers over en dan blijven de slakken gewoon doorkruipen. Uiteindelijk gaan ze wel dood onder water. Een vochtige omgeving is ook makkelijk omdat het voedsel dan makkelijker af te grazen is.  
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Silvia Waajen

Bedankt voor het antwoord Tello.  De waterstand was niet verhoogd toen we daar aanwezig waren en we kwamen deze slakken op diepten tussen de 3 tot 10 meter tegen. Dit lijkt mij toch redelijk diep voor deze slakken. De bodem loopt geleidelijk af op de plaats waar de slakken zaten zodat ze toch een heel eind van de kant verwijderd waren.  Het zal wel altijd een raadsel blijven hoe zoveel slakken op zulke diepten terecht komen.  Misschien vond iemand het nodig om ze in het water te gooien.

Groeten Silvia