`bevroren `vlinders

Gestart door Piet Schuttelaar, februari 21, 2017, 14:54:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Deze 2 foto's kreeg ik gestuurd van een mevrouw uit Stein. Ze heeft deze foto's gemaakt op 23 oktober 2016
en noemt het bevroren vlinders.
Ik zou hier graag wat meer info over willen hebben ( naam en winterslaap etc? )
Ik vermoed een overnachting met rijmbedekking.
Zelf hebben we in de open berging achter ons huis aanvankelijk ( in november )  6 dagpauwogen in slaaptoestand aan de wand zien hangen.
Dat heeft weken geduurd en toen het enkele dagen warmer werd, waren ze verdwenen.... Ik heb ze niet meer teruggezien

Thx groet, Piet

Rayan Majoor

#1
Eerste is sowieso een kleine parelmoervlinder en de tweede is een blauwtje en durf ik zo, vanaf mijn mobiel, zo gauw niet te zeggen... zowel van kleine parelmoervlinder als van de blauwtjes heb ik nog nooit gehoord dat ze zouden kunnen overwinteren als vlinder dus ik denk dat ze allebei dood zijn. Ik vind het wel bijzonder dat ze allebei nog zo intact eruit zien en nog op een stengel zitten. Sowieso vraag ik me af wat een volwassen vlinder in deze tijd van het jaar doet (parelmoervlinders en blauwtjes overwinteren over het algemeen als ei of als jonge rups (boomblauwtje uitgezonderd) en zouden dus nog lang niet als vlinder te zien moeten zijn)...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Piet Schuttelaar

dankje Rayan. Ik ga dat doorgeven. gr Piet

gerbenth

Het is een foto uit oktober toch? Dan is de vliegtijd niet heel extreem toch?
Kan het zijn dat ze rijp wel kunnen hebben bij gunstige omstandigheden? Een beetje vochtige nachtvorst is niet heel ongewoon in de vlindertijd.

Ben benieuwd,
Groeten
Gerben

Rayan Majoor

Ah ja, ik had daar overheen gelezen... of ze een nachtje vorst overleven weet ik niet
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bert van Rijsewijk

#5
De tweede vlinder is volgens mij van een icarusblauwtje (P. icarus), er van uit gaande dat de foto's in Nederland gemaakt zijn.
Volgens vlindernet vliegt het icarusblauwtje tot en met begin oktober en de kleine parelmoervlinder tot begin november.
Waarschijnlijk kunnen deze twee soorten wel enkele graden vorst hebben.
Bert.

wim veraghtert

mijn laatste Icarusblauwtje zag ik in 2016 op 10 november (https://waarnemingen.be/foto/view/12327345). Vliegtijden op vlindernet dus met een korreltje zout nemen.

mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Piet Schuttelaar