Kleine Vijlschelp Ja/nee

Gestart door Arie Twigt, januari 03, 2017, 19:53:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arie Twigt

Deze poll is bedoeld om te kijken of dit nu echt de Kleine Vijlschelp Limatula subauriculata is. Dat is even wat gemakkelijker om iets aan te geven.
Zelf ben ik er vrij zeker van dat het deze soort betreft.
Aangezien de schelp erg smal is (vooral aan de rechterkant duidelijk niet afgebrokkeld), de schelp 'oortjes' heeft. En het slot klopt voor deze soort.
Dat slot is vrij moeilijk uit te leggen...

Alvast bedankt!
Arie Twigt
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

Rob Koelman

Eerste vraag: waar en wanneer is dit schelpfragment gevonden?

Tweede vraag: hoe groot is dit fragment?

Ik ken de genoemde soort (Kleine Vijlschelp - Limatula subauriculata) niet, maar heb de soort even gegoogeld. Ik zie geen 100% overeenkomst en vind het nogal speculatief om hier deze soort van te willen maken. Zou wat mij betreft net zo goed een fragment van een Pecten kunnen zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Daarnaast is een poll is natuurlijk absoluut geen goede manier om een correcte determinatie te krijgen. De uitslag geeft niet meer aan wat mensen denken, zonder een nadere verklaring waarom men iets denkt...
Met vriendelijke groet, Rob

Arie Twigt

Beste Rob,

bedankt voor het meedenken!

1. Dit fragment is gevonden op 26 november in fijn gruis van het Katwijkse strand.
2. De grootte betreft enkele millimeters, later meet ik de schelp precies op.

Het is volgens mij geen Pecten omdat alle Pecten-soorten een driehoek-vorm hebben in het slot.
Ook is een Pecten-schelp niet zo smal. De schelp heb ik uiteraard vergeleken met Pectens en daarbij viel dat verschil op.

Zie onderstaande link voor een foto waarop de schelp lijkt:
http://www.nmr-pics.nl/Limidae_new3/album/slides/Limatula%20subauriculata%20(f)%20sulcata.html

Vriendelijke groeten,

Arie Twigt
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

Arie Twigt

Beste Rob,

Ik vind dat je volkomen gelijk hebt.
Het is geen goede manier, maar wel wordt zo duidelijk hoeveel mensen meedenken en er kan altijd gereageerd worden.

vriendelijke groeten,

Arie Twigt
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

peeterke

Arie,

afgaande op deze foto's valt er m.i. weinig van te maken; ik kan niet zien of je nou naar de holle of bolle kant kijkt.

Je hebt deze foto's door het oculair van de binoc gemaakt neem ik aan.

Kijk eens of je betere foto's kan (laten) maken. In Katwijk woont iemand die het nodige van schelpen weet en anders is er de 21e een NMV bijeenkomst en in het uiterste geval kom je langs en maak ik een foto via de binoc.

Het zou zondermeer leuk zijn als het fragment met enige zekerheid als vijlschelp te benoemen valt.
vriendelijke groeten,

Kees