Ben ik nou gek of ...

Gestart door Arp, oktober 10, 2007, 01:09:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hier snap ik nou echt  even de logica niet meer van  :wacko:

"Weekdieren en overige ongewervelden"

En dan worden "Gallen" en heel veel geleedpotigen uit "Overige Geleedpotigen" hierheen verplaatst ?? Nou ben ik bepaald geen taxonomisch wonder, maar hadden Gallen (wespjes enzo), kreeften, duizendpoten, pissebedden etc etc qua taxonomische logica niet veel meer met "Overige Geleedpotigen" te maken dan met "Weekdieren"  :unsure:

P.S. Ik weet opeens ook niet eens meer hoe het "vroeger" allemaal genoemd werd, maar als ik de beschrijvingen nu lees, zou het nieuwe forum "Geleedpotigen (overige)" dan niet gewoon "Spinachtigen" moeten heten ... enneh ... hadden we dat "vroeger" niet ??

Begrijp me niet verkeerd, jullie zullen er best goede redenen voor hebben, maar dan ben ik dus wel nieuwsgierig wat die zijn (taxonomische/logische verbanden enzo) - gewoon om erbij te leren....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

Lijkt mij dat de gallen beter een subforum kunnen vormen binnen de Overige insecten.

Arp

#2
CiteerLijkt mij dat de gallen beter een subforum kunnen vormen binnen de Overige insecten.
Behalve dan dat er geen forum "Overige insecten" is ... dacht ik ... of loop ik alweer achter?  :gap:

P.S./Edit: Ah, neeee ... excusez moi ... het ding heet inderdaad "Insecten (overige)" - dat "overige" lees ik dus kennelijk stevast overheen  :whistle:


P.S./Edit 2: Maar al die anderen (myriapoda, kreeftachtigen etc) zijn toch ook eerder (specifieker)  "Geleedpotigen" dan "Ongewervelden" ... of zie ik dat verkeerd??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

Zowel weekdieren als geleedpotigen (vele groepen, zoals insecten, kreeftachtigen, spinachtigen, duizend- en miljoenpoten enz) zijn ongewervelden. Het zijn twee grote en bekende hoofdgroepen (stammen, 'phyla'). Verder heb je nog vele kleinere hoofdgroepen als wormen, mosdiertjes enz.
De gewervelden zijn oa. zoogdieren, vissen, vogels, reptielen en amphibieën.
David
met vriendelijke groet,
David

Arp

#4
Hoi David,

Zulks dacht ik ook grofweg begrepen te hebben, maar ik kom dan in de war met de forumtitels - totdat ik specifiek de achtervoegsels en vooral de "kleine lettertjes" heb gelezen.

Natuurlijk, als je eenmaal weet waar wat is ondergebracht dan vind je het wel weer en strikt genomen is het ook niet fout .... maar het is er niet "logischer" op geworden ... voor mijn gevoel althans.

De opsplitsing met "Libellen" en "Vlinders" buiten "Insecten" moest ik in het begin al erg aan wennen (ja, ik weet dat er "Insecten (overige)" staat, maar op een eerste blik lees je dan toch vooral "Insecten"). Nou zijn daar wel (goede) redenen voor te vinden (grote groepen met eigen supportorganisaties erachter enzo), maar in het begin zat ik toch steeds weer even onder het subkopje Insecten tussen de Kevers en Sprinkhanen naar Libellen te zoeken ofzo. Dat geldt trouwens ook bij het invoeren van waarnemingen waar ik dan ook een doodnormale Libelle wil invoeren en dan komt de soort niet voor in de lijst ... oh nee, het was géén "insect" immers   :mellow:

In dat opzicht vind ik de recente verandering dus ook niet per se een verbetering. Als ik kopjes "Geleedpotigen (overige)" en "Weekdieren en andere ongewrvelden" zie staan zoek ik in gauwigheid een Kreeft toch echt eerder bij die "Geleedpotigen" en verwacht ik alleen alles wat niet geleedpotig is bij die "andere ongewervelden" te vinden. Pas als ik zelfs de kleine ondertitels heb gelezen kom ik tot de conclussie dat met "Geleedpotigen (overige)" eigenlijk vooral (alleen?) "Spinachtigen" bedoeld wordt en dat alle andere overige geleedpotigen opeens onder het hogere Taxa van ongewervelden vallen - niet strikt onjuist, maar op de één of andere manier sluit het niet echt lekker aan bij mijn  "belevingswereld".

Het sluit overigens ook niet meer  aan bij het invoeren van waarnemingen (nou ja, gisteren in elk geval, vandaag nog niet gekeken), want daar valt een kreeft nog wel onder de "Geleedpotigen" ...

Zoals gezegd, als je het eenmaal weet maakt het allemaal niet veel uit natuurlijk ("lekker belangrijk" enzo), maar ik was toch wel verbaasd c.q. de "weg kwijt" en vroeg me dus af wat de idee erachter was ... that's all.

P.S./Edit: Die "Gallen" destijds bij de "Overige Geleedpotigen en Gallen" was overigens ook zoiets waar ik aan moest "wennen" - die had ik destijds ook al eerder onder de "Insecten etc" gezocht ... ben het wat dat betreft dus ook met Han eens.

PPS/Edit2: Om ook wat opbouwends te blaten: Mijn pesoonlijke suggestie zou zijn:
- "Gallen" als subkop tussen de Kevers, Bijen etc onder "Insecten (overige)"
- "Geleedpotigen (overige)" omdopen in "Spinachtigen", of als dat taxonomisch niet juist is dan "Spinachtigen en andere achtbenigen" ofzo
- De andere geleedpotigen terug naar "Overige geleedpotigen" (zonder gallen)
- Wormen en wat dies meer zij onder de Overige ongewervelden bij de "Weekdieren en andere ongewervelden" laten.

Maar het is heeeeeeel goed mogelijk dat ik gewoon te weinig van taxonomie begrijp, of dat er dringende andere redenen zijn om het zo te doen als het nu is (bijvoorbeeld dat mensen die zich met kreeften bezighouden deze liever bij de andere "zeedieren" hebben ofzo???) .... ik kan alleen aangeven hoe het geheel er voor mij logisch(er) uit zou zien.    <_<  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppy

#5
Een apart (sub)forum betreffende gallen vind ik wel een goed idee. Complicatie is echter, dat lang niet alle gallen worden veroorzaakt door insekten. Tamelijk wat gallen worden veroorzaakt door schimmels of door insecten die een eigen forum hebben (vlinders bv.). Kleinere aantallen gallen worden veroorzaakt door bacterieën, etc. Kortom: van welke hoofdgroep moeten gallen dan deel uitmaken? Het blijft hoe dan ook onvolkomen, tenzij er een aparte groep voor gallen wordt aangemaakt. Gelet op de omvang van het gallenforum lijkt me dat vooralsnog te veel van het goede.
Onderbrenging van Gallen op de plek waar nu het subforum Gallen staat lijkt mij niet verkeerd. Mij lijkt het echter wel goed om dan aan de naam van de hoofdgroep toch "+ Gallen" toe te voegen, zodat duidelijk is waar die hybride en daarom taxonomisch moeilijk onder te brengen subgroep Gallen te vinden is.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

marcel123

#6
Misschien moet dit topic verplaats worden naar het forum Waarneming.nl...
en gallen naar 'Overige insecten'...

Vincent

Het is de bedoeling om de groepsindeling op Waarneming.nl gedeeltelijk aan te passen. Nu is er bijv. geen groep voor holtedieren, wormen, sponzen en stekelhuidigen. Vooroplopend daarop heb ik gister de indeling van het forum iets aangepast.

Gallen stonden al bij de overige ongewervelden in, vandaar dat ik het nieuw aangemaakt subforum ook daaronder had gezet. Ik vroeg mij ook af waarom het daar stond. Inmiddels heb ik het onder "Insecten (overig)" geparkeerd. Ook niet helemaal juist, zie reactie van Floris, maar het staat daar in ieder geval wel beter.

Citeerzie staan zoek ik in gauwigheid een Kreeft toch echt eerder bij die "Geleedpotigen" en verwacht ik alleen alles wat niet geleedpotig is bij die "andere ongewervelden"
Dat klopt natuurlijk, had ik niet gezien, maar is inmiddels veranderd.

CiteerGeleedpotigen (overige)" omdopen in "Spinachtigen", of als dat taxonomisch niet juist is dan "Spinachtigen en andere achtbenigen" ofzo
Zie aanpassing hierboven.

Bedankt voor je reactie, zo is het logischer toch?
Vincent

Arp

CiteerBedankt voor je reactie, zo is het logischer toch?
Vinnikwel, maar mijn mening is natuurlijk niet zaligmakend - de reactie was ook vooral bedoeld om te vragen waarom, niet dat het per se weer anders moest - maar goed, ben er zelf wel gelukkiger mee zo  :P

Bedankt dus (ook voor de uitleg) :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tekenaar

Er zit ook wat geschiendenis achter. In den beginne waren er vlinders, libellen en "overige ogewervelden" op waarneming.nl. Die "overigen" zijn steeds verder opgesplitst naarmate er meer gepost werd.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

David Tempelman

Wat er aan gallen rondspookt blijkt na enige verkenningen nogal divers te zijn...je hebt schijnbaar galmijten (spinachtige), galmuggen en galwespen (insect), en zelfs bacteriën (Agrobacterium) en aaltjes (Ditylenchus) die gallen kunnen veroorzaken.
Ik vind het wel logisch om 1 forum te hebben hiervoor, want ik kan het verschil niet zien tussen een galmijtengal en een galmuggengal.
Maar om de waarnemingen onder te brengen lijkt me dat de verschillende verzoorzakers wel in hun eigen soortengroep thuishoren. Daar zijn ze dus nu naartoe verhuisd, en naar ik hoop is de hoofdindeling straks ook verbeterd zodat de zeesterren en wormen niet meer met de weekdieren in een hoofdgroep zitten.
groetjes, David
met vriendelijke groet,
David