Hoofdmenu

Oude otters

Gestart door HPM, oktober 05, 2016, 10:11:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

"Vreemde gedrochten!
Op een hofstede van P. Van den Dries te Heinkeszand is weder een kalf geboren in den vorm van een vischotter.
Niet zelden komt zulks in die buurt voor, hetgeen daaraan is toe te schrijven, dat veel otters zich daar ophouden.
"
(Rotterdamsch nieuwsblad, 02-05-1890)

Dit is inderdaad een regelmatig terugkerend verhaal, voornamelijk uit Zeeland.
De egels zuigen daar 's nachts de uiers van de koebeesten leeg en wat de otters met de koeien doen durf ik me niet voor te stellen, maar er komen monstertje van met zwemvliezen tussen de tenen.
Herman van der Meer

HPM

Een zekere admin is begonnen met het plompverloren afkeuren van otterwaarnemingen die redelijkerwijs niet zijn te beoordelen. Dat is niet de manier waarop normaal met waarnemingen wordt omgegaan en dat is maar goed ook.
Uiteraard heb ik geen problemen met het afkeuren van waarnemingen als daar een goede reden voor is, maar met deze gang van zaken wel. Waarnemingen waarvan de admin niet weet en ook niet kan weten of/dat ze fout zijn, mogen natuurlijk niet worden afgekeurd. Dat doet geen recht aan de waarnemers, de waarnemingen en de geloofwaardigheid van het validatieproces van Waarneming.nl.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op november 24, 2016, 10:23:53 AM
...
Wellicht zullen er nog wel wat waarnemingen bij komen, maar hier is toch een grafiek met het aantal ingevoerde waarnemingen per jaar in de 19e en 20 eeuw. ...

'Nog wel wat waarnemingen', dat had ik gedacht! Toevallig ontdekte ik dat het trefwoord 'vischotter' in plaats van 'otter', naast enkele al bekende artikelen, ook nieuwe opleverde. Dat blijken er zelfs veel te zijn. Alleen al uit de 19e eeuw heb ik al meer dan 60 nieuwe gevallen gevonden. Wegens de hoeveelheid werk is dat een tegenvaller voor me (ik ben al meer dan twee maanden met die otters bezig), maar voor het resultaat is het natuurlijk een meevaller, ook al zal er waarschijnlijk niet zo erg veel aan het verspreidingbeeld veranderen.
Het is een raadsel voor me waarom 'otter' zoveel vischotters heeft gemist en bijvoorbeeld wel een massa Rotterdammen heeft gevonden.
Herman van der Meer

arjan.kop

Citaat van: HPM op november 27, 2016, 07:57:08 AM
Een zekere admin is begonnen met het plompverloren afkeuren van otterwaarnemingen die redelijkerwijs niet zijn te beoordelen. Dat is niet de manier waarop normaal met waarnemingen wordt omgegaan en dat is maar goed ook.
Uiteraard heb ik geen problemen met het afkeuren van waarnemingen als daar een goede reden voor is, maar met deze gang van zaken wel. Waarnemingen waarvan de admin niet weet en ook niet kan weten of/dat ze fout zijn, mogen natuurlijk niet worden afgekeurd. Dat doet geen recht aan de waarnemers, de waarnemingen en de geloofwaardigheid van het validatieproces van Waarneming.nl.

Klopt. Daarvoor is de status "(nog) niet te beoordelen"

HPM

Citaat van: arjan.kop op november 27, 2016, 11:42:33 AM
Citaat van: HPM op november 27, 2016, 07:57:08 AM
Een zekere admin is begonnen met het plompverloren afkeuren van otterwaarnemingen die redelijkerwijs niet zijn te beoordelen. Dat is niet de manier waarop normaal met waarnemingen wordt omgegaan en dat is maar goed ook.
Uiteraard heb ik geen problemen met het afkeuren van waarnemingen als daar een goede reden voor is, maar met deze gang van zaken wel. Waarnemingen waarvan de admin niet weet en ook niet kan weten of/dat ze fout zijn, mogen natuurlijk niet worden afgekeurd. Dat doet geen recht aan de waarnemers, de waarnemingen en de geloofwaardigheid van het validatieproces van Waarneming.nl.

Klopt. Daarvoor is de status "(nog) niet te beoordelen"

Door het afkeuren verdwijnen de waarnemingen ook van de kaart.
Ze wijken niet af van andere historische waarnemingen zonder bewijs en ik beoordeel ze allemaal op dezelfde manier.
Het gekke is dat eerder door anderen ingevoerde oude waarnemingen die gelijk zijn aan de door mij ingevoerde, soms goedgekeurd zijn op grond van 'bewijs'. Als ik het goed heb zijn die, in ieder geval deels, beoordeeld door dezelfde admin.
Herman van der Meer

jvanleeuwen

Citaat van: HPM op november 27, 2016, 10:43:36 AM

Toevallig ontdekte ik dat het trefwoord 'vischotter' in plaats van 'otter', naast enkele al bekende artikelen, ook nieuwe opleverde.

;D
Citaat van: jvanleeuwen op november 14, 2016, 09:44:23 AM
Makkelijkste is in om in zoekopdrachten VISCHOTTER OR VISOTTER te typen (soms zonder OR).

HPM

Citaat van: jvanleeuwen op november 27, 2016, 12:06:51 PM
Citaat van: HPM op november 27, 2016, 10:43:36 AM

Toevallig ontdekte ik dat het trefwoord 'vischotter' in plaats van 'otter', naast enkele al bekende artikelen, ook nieuwe opleverde.

;D
Citaat van: jvanleeuwen op november 14, 2016, 09:44:23 AM
Makkelijkste is in om in zoekopdrachten VISCHOTTER OR VISOTTER te typen (soms zonder OR).

Ik heb toen al gezegd dat je dan 'otter' mist. Met 'otter' zou je ook 'vischotter' en dergelijke moeten vangen. Andersom niet.
En Boolean expressions zijn in de meeste viewers toch niet beschikbaar.
Maar voor de totale hoeveelheid werk maakt het uiteindelijk weinig uit. Ik dacht een paar dagen geleden alleen dat ik ongeveer klaar was.

Herman van der Meer

arjan.kop

Citaat van: HPM op november 27, 2016, 11:56:25 AM
Citaat van: arjan.kop op november 27, 2016, 11:42:33 AM
Citaat van: HPM op november 27, 2016, 07:57:08 AM
Een zekere admin is begonnen met het plompverloren afkeuren van otterwaarnemingen die redelijkerwijs niet zijn te beoordelen. Dat is niet de manier waarop normaal met waarnemingen wordt omgegaan en dat is maar goed ook.
Uiteraard heb ik geen problemen met het afkeuren van waarnemingen als daar een goede reden voor is, maar met deze gang van zaken wel. Waarnemingen waarvan de admin niet weet en ook niet kan weten of/dat ze fout zijn, mogen natuurlijk niet worden afgekeurd. Dat doet geen recht aan de waarnemers, de waarnemingen en de geloofwaardigheid van het validatieproces van Waarneming.nl.

Klopt. Daarvoor is de status "(nog) niet te beoordelen"

Door het afkeuren verdwijnen de waarnemingen ook van de kaart.
Ze wijken niet af van andere historische waarnemingen zonder bewijs en ik beoordeel ze allemaal op dezelfde manier.
Het gekke is dat eerder door anderen ingevoerde oude waarnemingen die gelijk zijn aan de door mij ingevoerde, soms goedgekeurd zijn op grond van 'bewijs'. Als ik het goed heb zijn die, in ieder geval deels, beoordeeld door dezelfde admin.

Da's ook maar een mens he? Komt vast wel goed.

HPM

Citaat van: arjan.kop op november 27, 2016, 12:40:37 PM

Da's ook maar een mens he? Komt vast wel goed.

Zou je denken? Ik ben ook maar een mens en dat zie ik gedurende mijn leven toch echt niet meer goed komen.
Herman van der Meer

arjan.kop

Zolang er otters uit koeien kunnen komen houd ik zelfs dat niet voor onmogelijk.

HPM

Natuurlijke behoefte

"Kampen, 23 Aug. Een opzichter der biesvelden, tevens broodjager, gisteren avond bij duisternis in die velden op jacht zijnde en eenig geritsel hoorende, meende dat dit door een vischotter werd veroorzaakt. Hij trok zijn geweer af, waarna het bleek, dat hij zich deerlijk vergist had, want niet een otter, doch een visscherman, zekere H. Nijenhuis, was de getroffene. Deze, die zich voor het verrichten eener natuurlijke behoefte uit zijn punter had begeven, bleek door de hagelkorrels ernstig aan zijne beenen en handen te zijn verwond, zoodat hij per boerenwagen naar zijne woning in de stad moest worden vervoerd, waar direct de hulp van een geneesheer werd ingeroepen."
(Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant, 24-08-1906)

"Assen. 29 nov. De heer Wimmers, gepensioneerd rijksveldwachter alhier, ving heden te Kloosterveen een vischotter ter lengte van 1,34 meter. Dat de heer Wimmers reeds vrij wat van deze dieren onschadelijk heeft gemaakt, blijkt hieruit, dat dit het 502de exemplaar was dat hij wist te bemachtigen."
(Nieuwsblad van het Noorden, 30-11-1901)
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op november 27, 2016, 10:43:36 AM

...Toevallig ontdekte ik dat het trefwoord 'vischotter' in plaats van 'otter', naast enkele al bekende artikelen, ook nieuwe opleverde. Dat blijken er zelfs veel te zijn. Alleen al uit de 19e eeuw heb ik al meer dan 60 nieuwe gevallen gevonden. ...

In de eerste 20 jaar van de 20e eeuw heb ik nu zo'n 120 nieuwe gevallen gevonden. Waar gaat dat heen? Delpher geeft in totaal 1136 treffers aan en ik wil ook nog opnieuw wat andere bronnen doorzoeken. Bij alle nieuwe moet ik controleren of ik ze al had, maar tot nu toe is dat erg weinig, dus wie weet haal ik de 1000 nieuwe nog wel.
Tot nu toe zitten er nogal wat zeer welkome gevallen in de Achterhoek bij.

Verward
"Een vischotter had het ongeluk met zijn staart verward te geraken in de braamstruiken in het Du Toursbosch bij Wijckel (Fr.)
Een jongmaatje, die dit ontdekte, knuppelde hem dood. Hij deed een goede vangst, want voor het vel werd hem terstond 12 gulden geboden.
"
(Delftsche courant, 17-11-1920)

Met 12 gulden is het jongmensch wel flink afgezet, want in deze tijd konden otters wel 40-50 gulden opbrengen.

Herman van der Meer

jva

Jelle

HPM

Jelle, ik denk niet dat ik daar ver mee zal komen, want er zal niet veel in dialect over otters e.d. geschreven zijn, en dat iets een plaatselijke naam heeft zie ik niet als bewijs van voorkomen daar. En behalve een plaats is er voor een waarneming ook nog een datum nodig.
Herman van der Meer

HPM

1930 Otter in het centrum van Den Haag

Dit geval was eerder al ingevoerd door Ruud Vlek, maar ik had tot nu toe alleen in meerdere kranten de foto met kort onderschrift gevonden. Nu zoekend met 'vischotter' vond ik een bericht met veel meer details, waarbij een route van een kilometer.

"In den afgeloopen nacht zag een voorbijganger op den Hoogen Wal een vischotter, voorwaar een ongewoon schouwspel in het midden van de stad. De heer volgde het dier, dat zijn weg vervolgde over Princessewal, naar Torenstraat, Nobelstraat, Papestraat en Hoogstraat, waar het plotseling uit het gezicht verdween. Een agent, die hoorde, wat er aan de hand was, is toen op jacht gegaan, want men was bang, dat het dier naar den Hofvijver zou wandelen, om zich daar aan de eenden te goed te doen. In een portiek vond hij het dier. Hij heeft het afgemaakt en het is naar het Schoolmuseum overgebracht, waar het opgezet zal worden. Het is een jong wijfje, ongeveer 80 c.M. lang."
("Haagsche courant", Zaterdag 22-03-1930)



Op de foto staat mogelijk preparateur P.J. Knoester van het Museum voor het Onderwijs (nu Museon) in de Hemsterhuisstraat.
De Collectie van het Museon, voorover digitaal toegankelijk, maakt wel melding van het opgezette dier, maar toont alleen deze krantenfoto.

De grachten langs het parcours hebben steile muren, dus eenmaal in het water konden otters er niet of moeilijk meer uit. Het zelfde geldt voor de Hofvijver, waar alleen in de hoek bij het Tournooiveld een uitstapmogelijkheid is.
De laatst bekende otter uit de omgeving vóór deze was bij Huis ten Bosch (Haagsche Bos) in 1917. Daarvandaan was/is de stad via water bereikbaar.
In het laatste kwart van de tachtiger jaren van de 19e eeuw moet er een otterpopulatie geweest zijn in de huidige wijk Benoordenhout, want toen zijn er daar minstens 25 geschoten. Het voorkomen in o.a. het Haagsche Bos, en meer dwaalgasten in de stadsgrachten, lijken daardoor waarschijnlijk, maar daar heb ik niets over gevonden.
Ook in 1931 werd in Den Haag nog een otter gezien maar dat was in een vijver veel verder naar het westen (Vruchtenbuurt), en die zal wel uit een andere richting gekomen zijn.
Herman van der Meer

HPM

Bontkraagjes, daar doen we het allemaal voor

"Borkel en Schaft. Dezer dagen mocht het den heer Lamb. Aerts wederom gelukken een vischotter te vangen, die een gewicht behaalde van 21 pond.
   Dat alhier in de rivier de Dommel vele vischotters zich schuil houden en als een bewijs dat de heer Aerts met het vangen degelijk op de hoogte is, bewijze dat in het korte verloop der jaren dat de heer Aerts zich hiermede heeft bezig gehouden, door hem 64 stuks zijn gevangen waardoor hij menige dame in de gelegenheid heeft gesteld een prachtige bontkraag te kunnen aanschaffen
."
("De Zuid-Willemsvaart", 17-05-1926)
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op november 29, 2016, 10:32:12 AM
Citaat van: HPM op november 27, 2016, 10:43:36 AM

...Toevallig ontdekte ik dat het trefwoord 'vischotter' in plaats van 'otter', naast enkele al bekende artikelen, ook nieuwe opleverde. Dat blijken er zelfs veel te zijn. Alleen al uit de 19e eeuw heb ik al meer dan 60 nieuwe gevallen gevonden. ...

In de eerste 20 jaar van de 20e eeuw heb ik nu zo'n 120 nieuwe gevallen gevonden. Waar gaat dat heen? Delpher geeft in totaal 1136 treffers aan en ik wil ook nog opnieuw wat andere bronnen doorzoeken. Bij alle nieuwe moet ik controleren of ik ze al had, maar tot nu toe is dat erg weinig, dus wie weet haal ik de 1000 nieuwe nog wel.
...

Ik ben nu door de 2e ronde Delpher heen en 1000 nieuwe waarnemingen gaan het niet worden want ik zit nu aan ongeveer 300. Dat gaat niet verder dan 1947, want vanaf toen was de spelling 'vischotter' niet meer geldig. Ik ga nog verder zoeken, maar eerst maar eens die 300 corrigeren en invoeren. Dan zal ik wel weer een week verder zijn.
Herman van der Meer

HPM

"In het belang der maatschappij"

"Ambt-Doetinchem, 7 Maart '83. Het is onbetwistbaar, dat het altijd zijne nuttige zijde heeft, pogingen die in het belang der maatschappij worden aangewend, steeds zoo veel doenlijk publiciteit te geven, het is daarom der vermelding waardig, dat het J. Siebelink, opz. der jacht alhier, gepasseerde Vrijdag heeft mogen gelukken een moêr-vischotter te bemachtigen welke vier jongen bij zich had.
   S. heeft nu binnen twee jaren tijds 21 dezer vischvraten onschadelijk gemaakt; behalve deze zoo schadelijke dieren heeft hij nog in dat tijdsverloop 41 bunsings, 3 dassen, 1 moervos en een aantal ander schadelijk gedierte gedood.
   Het is ontegensprekelijk loffelijk dat iemand ambitie in zijn vak betoond, maar in de gemelde gevallen mag men het voor het  algemeen belang gelukkig achten, wanneer die met goed gevolg worden bekroond.

(De Graafschap-bode", 10-03-1883)
Herman van der Meer

HPM

Zeehond of Otter of Zeehond?

Rotterdam 1896
- "Donderdagavond omstreeks 6 uur zag men in de Leuvehaven een zeehond herhaaldelijk uit het water opduiken, doch alle pogingen om het dier te vangen, bleven zonder gevolg. Ook de Wijnhaven en de Bierhaven werden door dezen vreemden gast met een bezoek vereerd. Vermoedelijk is de zeehond van een der zeeschepen, die voor onze stad liggen, ontsnapt." (Rotterdamsch Nieuwsblad, Dinsdag 29 december 1896)
- "Rotterdam. Aan de Oosterkade nabij het Maasstation is hedenmiddag de otter, die reeds verscheidene weken in de havens rondzwom en door velen voor een zeehond is aangezien, door een spoorwegbeambte doodgeschoten, toen het dier zich op een vlot in het zonnetje zat te koesteren." (Rotterdamsch nieuwsblad, 18-02-1897)
- "Hedenmorgen te 10 uur heeft dezelfde spoorwegbeambte, Louw genaamd, die gisteren een otter schoot, een tweeden otter nabij het Maasstation geschoten, zoodat het moeilijk wordt om uit te maken welke der beide dieren nu eigenlijk de beruchte zeehond is
." (Rotterdamsch nieuwsblad, 19-02-1897)

Hindeloopen 1938
"Dinsdagmorgen omstreeks 9 uur zagen een paar menschen een groot zwart beest op het ijs in het IJselmeer loopen. Al spoedig kwam men op de gedachte dat het een vischotter kon zijn. En daar het vel van die otters nogal duur is, besloten vier mannen het beest te vangen. Met schoppen gewapend draafden zij het ijs op. Het was een gewaagde tocht daar er nog al wat sneeuw lag en ook veel wakken waren. Doch zij draafden maar door tot zij vlak bij het dier waren. Toen staken zij alle vier toe met hun schoppen. Al gauw was het beest toen dood. Met hun vieren hebben zij het toen naar de wal gesleept. Jammer genoeg bleek het toen een zeehond te zijn en geen vischotter. Dit was een groote teleurstelling." (Friesch dagblad, 28-12-1938)

Dat geval in Hindeloopen is wel een beetje raar. Een op het ijs lopende zeehond aanzien voor een otter, en daar dan pas achter komen als je hem met vier man hebt doodgeslagen en aan wal gebracht. Blinde haat of een beetje stoer doen voor de meisjes?

Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 02, 2016, 16:03:21 PM
steeds levendiger https://waarneming.nl/species_by_years.php

Je hebt iets veranderd waardoor hij bij verkleinen niet meer dichtloopt.

Ik verbaas me telkens weer over die grote 'explosie' na het uitzetten. Dat is denk ik het beste bewijs voor dat er geen levensvatbare populatie meer over was. Als ze ook in het westen waren uitgezet (bijgezet), zou een groot deel van Nederland nu misschien wel rood geweest zijn.

Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

HPM

Met huid en haar

"De vischotter, een der ergste vischdieven, die vroeger veel in Friesland voorkwam, begint te verdwijnen. Dit dier, dat bizonder schuw is, leeft in moerassen en rietvelden. Zijn natuur is kwaadaardig, vooral wanneer hij jongen heeft, voor wie hij de uiterste zorg heeft.
   De heer S. te Hardegarijp in genoemde provincie, bevond zich in het laatst der vorige week met zijn bootje in de nabijheid van het dorp tusschen poelen en plassen, toen plotseling een dof geluid zijn oor trof. Naderbij komende, ontdekte hij een ouden otter die in zijn nest drie jongen beschermde, en niet van zins was voor den onwelkomen bezoeker te wijken.
   De heer S. keerde daarop naar het dorp terug, en nu, vergezeld van zijn knecht, ging hij opnieuw den otter opzoeken. Zij kwamen nog juist tijdig genoeg om te zien, dat het dier een zijner jongen in den bek uit het nest, naar een veilige schuilplaats droeg. Van deze gelegenheid werd gebruik gemaakt om de beide overbleven jonge otters te bemachtigen, waarna men zich ijlings verwijderde.
   Tehuis gekomen, bracht de heer S. de beide jongen bij een zogende kat met één jong. Daar er voorbeelden bekend zijn, dat zogende katten zelfs jonge ratten en muizen verzorgden, twijfelde hij eraan, of de jonge otters zouden in genade worden aangenomen. En inderdaad, de kat strekte haar zorgen ook tot de vreemdelingen uit en koesterde en verpleegde ze op een voorbeeldige wijze.
   Men bespeurde alras, dal de kat niet bij machte was den jeugdigen waterbewoners het noodige voedsel te verstrekken. De heer S. spoot daarom met een werktuigje van tijd tot tijd een weinig melk in den breeden bek der kleine monsters. Te vergeefs echter; na anderhalven dag gaf een der twee den strijd om het bestaan op, en het was duidelijk te zien, dat nummer twee dat voorbeeld ras zou volgen.
   En wat deed nu de kat? Zij vrat den otter met huid en haar op, groote verbazing van hen, die daarvan getuigen waren, Het tweede jong stierf een dag later, en verdween op dezelfde manier.
"
(De Zuid-Willemsvaart, 12-05-1892)
Herman van der Meer

jvanleeuwen

#234

jeroenroelofsen

Wat ik me wel afvraag naar aanleiding van al die oude verhalen, zijn Otters echt zo agressief?
Lees vaak, hond werd aangevallen, mensen aangevallen etc. Kan me dat bijna niet voorstellen omdat je daar nu helemaal niets over hoort.
Maar kan me ook niet indenken dat het allen maar "grote praat" verhalen zijn. Zal toch ergens een kern van waarheid in zitten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jvanleeuwen

#236
Citaat van: jeroenroelofsen op december 03, 2016, 15:31:03 PM
Wat ik me wel afvraag naar aanleiding van al die oude verhalen, zijn Otters echt zo agressief?
Geen idee .. wel wat filmpjes op YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=bBF2qXEIStw
https://www.youtube.com/watch?v=IOKG43E3GRs
Moeders die pups verdedigen lijkt aannemelijk

HPM

#237
Citaat van: jvanleeuwen op december 03, 2016, 15:14:45 PM

Leuke verhalen blijven komen.
Had je deze al ?
http://www.oudommen.nl/hko-reeks-100-jaar-ommer-nieuws-vissen-in-de-vecht/
https://www.hardenberg.nl/zoeken.html?q=vischotter

Dank je wel. Die site van Oud Ommen had ik al eens gezien, maar die otter niet. Ik zal hem nog eens goed doorzoeken. Die site van Hardenberg kende ik geloof ik nog niet. Ik heb al wel wat otters uit die omgeving, maar in 20e eeuw is de Vechtstreek tussen Hardenberg en Zwolle leeg en in de 19e eeuw heb ik alleen Coevorden en verder niets.
Die melding uit Vroomhoop had ik nog niet. De dichtstbijzijnde is Archem in 1920 en Eerde in 1899, beide dus aan de Regge.
Behalve langs de IJssel en in het noordwesten is er weinig over otters in Overijssel bekend, in grote delen zelfs helemaal niets.

Ps. De site van gemeente Hardenberg heeft 4 nieuwe opgeleverd, uit de omgeving Gramsbergen en Hardenberg.  Twee uit 1917 en twee uit 1934

Herman van der Meer

HPM

Zeldzaam monster

"Eede. Zondag werden wij in de gelegenheid gesteld een monstervischotter te bekijken bij H. Cauwels, jager te Aardenburg. Het dier weegt ongeveer 12 K.G. en is 1.28 M. lang. Uit de afwezigheid van 3 teenen en middelvoetsbeenderen kan men besluiten dat hij vroeger in eene klem moet geraakt zijn, waaruit hij zichzelf bevrijd heeft. Bunzingen, marters, otters enz. bijten zich de beklemde lichaams-deelen af om vrij te komen.
  In het nauw gebracht, worden zij gevaarlijk voor hun vervolger. Zoo was het ook met dezen sinjeur. Hij bevond zich juist onder de wateroppervlakte toen de jager hem bemerkte. Door een, geweerschot werd hij niet gekwetst, doch slechts bedwelmd.
Cauwels greep hem bij den staart en slingerde hem op 't land. Uit den staat van verdooving gekomen, wilde hij zijn doodsvijand te lijf. Deze heeft ruim een half uur moeten worstelen eer hij het verwoede dier overwonnen had.
  De kop was letterlijk vermorzeld door schoppen en kolfslagen, toen het dier zich nog steeds wanhopig verdedigde. Eindelijk wist Cauwels den kop onder zijne laars gedrukt te houden, waarop hij het beest met een zakmes verder afmaakte.
Op verzoek werd het dier te kijk aangeboden in Aardenburg, terwijl velen uit den omtrek bij den jager aan huis kwamen.
  In 't begin der vorige week heeft dezelfde jager een vischotter geschoten met een gewicht van 5 K.G., evenals de boven beschrevene in de kreek van mr. P. C. J. Hennequin. Dit is reeds de 19e otter, welke door H. Cauwels geschoten is. Zijn vader, Frans Cauwels, heeft er 42 buit gemaakt.
"
(Het Weekblad voor Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland, 13 februari 1910)

"Aardenburg. Woensdagmiddag jl. schoot de jager H. Couwels alhier, eenen otter van 16 K. G. en eene lengte van 1,2 M. De koene jager heeft dus het respectabele getal zijner geschoten otters, (want hij heeft er reeds enige dozijnen geschoten in zijn leven), weer zijn vermeerderd. Hoewel de otters in deze streken zeer zeldzaam voorkomen en moeilijk onder schot te krijgen zijn, zagen we er dezen winter reeds drie, n.l. twee, die doodgeslagen waren en nu dezen."
(Nieuwe Zeeuwsche Courant, zaterdag 18 maart 1911)
Herman van der Meer

Maico Weites

Ik kwam deze ook nog tegen. Hij is nog niet ingevoerd, maar wellicht was ie je al bekend.

13-2-1917
—Dinsdag had de arbeider Hoek het geluk
bij de boerderij van den heer L. Doornbos
te Hardeweer een vischotter te bemachtigen
van 17 halve kilo's; een koopman van
Aduard kocht het dier voor f 27.50.

http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010883695:mpeg21:pdf
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/