Soort look of toch iets anders?

Gestart door Michiel vV, mei 06, 2016, 20:19:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel vV

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

De plantjes roken lookachtig.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/118010275
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2016-05-05 Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Koningshof
Foto's:




bij voorbaat dank Michiel van Vliet

Grada Menting


Michiel vV

Hi Grada,
In mijn beleving is kraailook veel donkerder van kleur. Maar ik zou het anders ook niet weten, dus wel de meest waarschijnlijke optie.
Mvg, Michiel

M.V.S

Ik zie ronde stengels. Dan vallen heel veel looksoorten al af.
Groetjes, Marc

Michiel vV

Hi Marc,
Dan blijven eigenlijk alleen Kraailook en Bieslook over. Uitgaande van de kleur, ga ik dan voor bieslook. Dit is heldergroen, terwijl kraailook meer grijsgroen is.
Mvg, Michiel

M.V.S

Nooit op één kenmerk afgaan. Dan begeef je je op glad ijs.

Welke andere kenmerken heb je gezien die kraailook uitsluiten en/of bieslook bevestigen?
Groetjes, Marc

Michiel vV

De kleur en een ronde, holle stengel. Verder niet op kenmerken gelet. Gezien verspreiding is kraailook waarschijnlijker.

Rob Koelman

Citaat van: Michiel vV op mei 06, 2016, 23:03:39 PMDan blijven eigenlijk alleen Kraailook en Bieslook over. Uitgaande van de kleur, ga ik dan voor bieslook. Dit is heldergroen, terwijl kraailook meer grijsgroen is.

Dé kleur...

Bedoel je de kleur van de plant zoals in het veld of de kleur van de plant zoals op de foto?

Hieronder een bewerking van de tweede foto ter illustratie van het feit dat foto's niet per definitie een correcte kleurweergave tonen...

Met vriendelijke groet, Rob

Michiel vV

Rob, ik begrijp wat je bedoeld met kleuren op een foto. Een kleur op een foto is afhankelijk van schaduw, zon, tegenlicht, camera instelling, etc. Ik bedoel de kleur in het veld. De planten waren duidelijk heldergroen en niet het blauwgroene dat ik associeer met kraailook. Zoals je op de foto ziet, zijn de plantjes nog vrij klein. Misschien kleuren ze nog bij?

Nathalie De Somer

#9
Als de ronde stengels glad zijn: bieslook, zijn ze geribd, dus met lengtegroeven: kraailook.
Mvg
Nathalie

Michiel vV

Bedankt Nathalie. De stengels hebben ribben, dus kraailook.
Mvg, Michiel

Geum rivale

Het is ook niet echt het biotoop voor Bieslook.
Kees van Reenen

Nathalie De Somer

...om hier nog even op voort te borduren: op deze foto zie je dat enkel het blad geribd is, de bloeistengel is dan weer glad.

http://waarneming.nl/fotonew/8/10767388.jpg

Vriendelijke groet
Nathalie