bleek vingermos ?

Gestart door haakbek, maart 29, 2016, 19:19:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek


------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115854773
Bleek vingermos - Physcia dubia gezien op 2016-03-29 Poortugaal - Bos Valckesteijn
Foto's:




Toelichting:
Esdoorn
bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiëren----------------------------

Pluijm

#1
Wéér een Phaeophyscia chloantha!!
Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=351315.0
Met lipvormige soralen. Volgens mij (maar heb de soort ook pas een week geleden voor het eerst 'ontmoet') zijn de overgangen van de sorediën (onderzijde) naar het thalluslobje (bovenzijde) heel karakteristiek: een randje wittige onderschors-schubjes. Dit lijkt me te zien midden onder op de eerste foto.

Te controleren kenmerken: grijs thallus wordt heldergroen bij bevochtigen (Physcia blijft meer grijs).
Geen ciliën, rhizinen en onderzijde thallus wit.
Mocht je wat verzameld hebben dan wil ik het wel controleren.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

haakbek

Wil je geloven dat ik aan deze soort dacht..
Kan die op zeker ?
Deze is nog zo zeldzaam zonde om te verzamelen als het niet nodig is
Korstmos zat op tak van esdoorn
Groet
Hans

Pluijm

Als het niet te veel moeite is, zou je bij droog weer nog een foto kunnen maken nadat je één helft van het thallus met schoon water bevochtigd hebt. Bijvoorbeeld door het aan te stippen met een bevochtigde, dichtgeknepen pincetpunt.
Dit geeft een kleurverschil met het droge deel en maakt Phaeophyscia aannemelijk.

Met een detailfoto van de zijkant, lukt het misschien om de witte onderkant/rhizinen in beeld te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

M. Langbroek

Lijkt me ook phaeophyscia.. maar dat wisten jullie al. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch niet direct gelijkenis zie met de vindllaats in de Biesbosch en die van de forumlink...vind de soralen aan de donkere kant en zie eerlijk gezegd niet de kenmerkende lichte lipsoralen.
Met vriendeljke groet,
Maarten Langbroek

maarten.langbroek3@gmail.com

Pluijm

Ik vind vooral die zoom van minuscule witte, opstaande schubbetjes langs de soralen een kenmerk dat bij alle drie de recente vondsten opvalt.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

henkjanvdkolk

De vraag is of de kleur van de soralen (blauw vs groen) een soortskenmerk is of een ouderdomskenmerk. Van soorten als Buellia griseovirens en Lecidella scabra is het bekend dat de soralen donkergroen of blauwig worden bij ouderdom. Schraap je er met je vinger overheen, dan veranderen ze plots naar groen. Ik kan me voorstellen dat dit ook bij Phaeophyscia's zo gaat.


Verder ben ik het met Maarten eens dat dit niet zo'n overtuigend exemplaar is als de vorige vondsten. Lijkt me dan ook verstandig om bij deze een slag om de arm te houden.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk