Philonthus decorus => Niet te zeggen

Gestart door Douwe van der Ploeg, februari 21, 2016, 02:10:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik meen slechts drie punten te zien op het halsschild, maar dan loop ik vast. Bij vier kom ik op decorus uit, waarbij de rest ook lijkt te passen. Helaas is het genitaal/laatste segment weggevlogen, maar heb nog wel iets aan foto's..

12.5 mm lang. Kop en halsschild hebben groene glans, dekschilden iets meer olijfgroen. (eerste foto heeft teveel blauw)
Biotoop: Achtertuin in dorp, bij de composthoop.

De genomen stappen in FHL4:

  • Laatste lid van kaaktasters langer dan die ervoor, halsschild geheel zwart -> Philonthus s. str.
  • Halsschild met puntrijen
  • Halsschild met 4 punten
  • Eerste lid van achtertarsen langer dan laatste
  • Basaalrand van eerste tergieten recht
  • Kop en halsschild met microsculptuur, mat glanzend, dekschilden mat
  • Kop rondovaal, dekschilden fijn gepuncteerd, poten deels roodbruin

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102467339
onzeker Philonthus decorus gezien op 2015-05-21 Oude Pekela
Foto's:















Douwe van der Ploeg

jan cuppen

De stip bij de voorrand van het halsschild in het verlengde van de drie stippen die goed belicht zijn telt in FHL altijd mee, dus vier. Let wel: in sommige tabellen/boeken (Everts) telt die stip juist niet mee.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

arpwifi

Da's nuttige info Jan  :duim: Van tijd tot tijd toch leerzaam zo'n forum  :blink:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

#3
Goed om te weten, en verklaart een boel! Dankje, Jan.

Klopt de rest volgens jou ook, of durf je het niet met zekerheid te zeggen vanaf foto?
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Hoi Douwe,

Neen, ik ga niet verder. Aan het achterlijf te zien is het een vrouwtje geweest, dus determinatie op genitaal zit/zat er ook niet in.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

liptaster

Als je microsculptuur op de dekschilden ziet, wat ik wel meen te herkennen op de foto, dan mag je deze als P. decorus parkeren.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg