Hier kom ik niet uit..

Gestart door javanerkelens, september 03, 2007, 19:49:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Loop al een poosje te zoeken, maar kom er niet echt uit...
Voor mijn gevoel is het een bekend beestje, maar ik kan er niet opkomen.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Waarschijnlijk fam.Ichneumon.........maar nu nog welke.....?

p.s. had het nog niet opgemerkt, maar de vleugels zijn afgebroken of kan dit niet.

groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jelle

Het is inderdaad een parasitaire wesp (Ichneumonoidea). Vele van deze beestjes hebben zulke gereduceerde vleugeltjes (dus niet afgebroken).

javanerkelens

Gut.....zijn wij dan hier getuige van het feit dat deze parasitaire wesp, misschien over een miljoen jaar geen vleugels meer bezit en wat zou de reden kunnen zijn van het reduceren van de vleugels......... :huh:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

corzonneveld

#4
Citeerzijn wij dan hier getuige van het feit dat deze parasitaire wesp, misschien over een miljoen jaar geen vleugels meer bezit en wat zou de reden kunnen zijn van het reduceren van de vleugels

Het verliezen van de vleugels zie je vaker binnen de wespen, in ieder geval binnen de angeldragers. Families waarin vleugelloze vrouwtjes voorkomen: Keverdoders (Tiphiidae), bijv. Gladde mierwesp; Mierwespen (Mutillidae). Bij mieren (Formicidae) is vleugelloosheid de regel voor werksters.

Reden: dat blijft enigzins gissen. Heel globaal moeten vrouwtjes met kleinere vleugels een voordeel hebben in termen van overleving en reproductie. Dat ook daadwerkelijk aantonen is iets anders! Als een soort een gastheer zoekt die op de bodem leeft, dan *kan* lopen wellicht voldoende zijn. Tijdens vliegen neemt het risico van predatie misschien toe (spinnen, roofvliegen, ...)

Kortvleugelige vormen zie je ook bij andere groepen, bijv. bij Schaatsenrijders (Gerridae), dus er zal wel een niche zijn voor die vormen. Filosoferen daarover is echter makkelijker dan het onderzoeken!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

javanerkelens

Erg bedankt voor deze interessante informatie.
En mooie voorbeelden genoemd...........zeker waard om het eens na te gaan en verder over te lezen, want dit fenomeen was mij totaal onbekend.



Groet Joke  :duim:
Groet,
Joke (van Erkelens)